LAGO Logistics huolehtii tavaravirroista
Suomen ja Euroopan välillä

LAGO Logisticsille on 40 vuoden aikana muodostunut laaja eurooppalainen yhteistyöverkosto, jonka avulla se saa järjesteltyä suuret, pienet ja nopeat kuljetukset eri kuljetusmuodoilla asiakkaan tarpeen mukaan. Kuva LAGO Logistics.

Tamperelainen perheyritys LAGO Logistics Oy on 40-vuotisen historiansa aikana kokenut haastavia toimintaympäristön muutoksia ja epävarmuutta, onnekkaita sattumia, hyvin ­onnistuneita suunnanmuutoksia ja toimivaksi osoittautuneita ­yhteistyökuvioita.

Tänä päivänä LAGO Logistics on vahvasti kansainvälinen kuljetustarpeiden ratkaisija, joka huolehtii tavaravirtojen siirtymisestä ajallaan oikeaan paikkaan. Tavara liikkuu niin maalla, merellä, ilmassa kuin raiteillakin.

Yrityksen juuret ovat Arto ja Kaija Hyödynmaan vuonna 1984 perustamassa Tampereen Express-Huolinta Oy:ssä. Yritys sai alkunsa silloisen työnantajan tekemistä yrityskaupoista.

– Toiminta perustui hyvin pitkälle henkilökohtaisiin kontakteihin ja hyvään palveluun. Mietimme, että voisimme hyödyntää jo tehtyä työtä paremmin perustamalla oman yrityksen, Arto Hyödynmaa kertoo.

Aiempi työnantaja oli eurooppalaisiin kuljetuksiin erikoistunut yritys, joten sen kilpailijaksi ryhtyminen tarkoitti uusien kumppanien etsimistä.

– Onnellisen sattuman kautta törmäsimme porilaiseen Satatrans Osakeyhtiöön, jolla oli konttori Tampereella. Toimintafilosofiamme sopivat hyvin yhteen, joten ehdotin voimien yhdistämistä. Idea sai vastakaikua, ja he päättivät lopettaa toimipisteensä täällä. Siellä työskennellyt Kimmo Lintula siirtyi samalla meille.

Järjestelyn seurauksena uudelle yritykselle aukesivat valmiit kanavat ja verkostot kaikkialle Eurooppaan.

– Se helpotti merkittävästi starttiamme. Normaalisti liikenteen rakentamiseen menee vuosi jos toinenkin ennen kuin näkee yhteistyön toimivuuden käytännössä. Nyt pääsimme suoraan asiaan, ikään kuin valmiiseen pöytään, Hyödynmaa toteaa kiitollisena.

Italia suurin kohdemaa

Yrityksen perustamisen aikoihin maailma oli hyvin erilainen. Tampereella toimi 24 kenkätehdasta. Lähiympäristö mukaan lukien tehtaita oli lähes sata.

– Kenkäteollisuus oli meille alusta al-kaen se kaikkein tärkein asiakastoimiala. Kaikki lähiseudun tehtaat olivat asiakkaitamme. Kuljetimme heille ja myös kotimaiselle huonekaluteollisuudelle pääosin italialaista nahkaa, Arto Hyödynmaa muistelee.

Yrityksen alkuaikoina Suomi teki laajasti bilateriaalista kauppaa Neuvostoliiton kanssa. Esimerkiksi Tampereelta lähti joka viikko junavaunullinen kenkiä itänaapuriin. Paluukyydissä tuli hyvin monenlaista tavaraa vaihtokaupan merkeissä.

– Me autoimme asiakkaitamme tullauksen ja ostokontaktien kanssa. Aloittaessamme kaikki tuontitavara purettiin vielä Pakkahuoneelle. Ruuhkat olivat kovia, kun kaikki rajojen ulkopuolelta tuotu tavara tullattiin, Hyödynmaa kertoo.

Kenkäteollisuuden lisäksi Tampereen seudulla oli myös vahva tekstiiliteollisuuden keskittymä. Heille Express-Huolinta toi valtavia määriä muun muassa lankaa.

Luottotappiot syöksivät kuilun partaalle

1990-luvun lama oli koitua yrityksen kohtaloksi. Tullimaksut, arvonlisäverot ja muut tuontiin liittyvät kulut piti maksaa tai vakuus otettiin huolintaliikkeen vakuudesta ennen tavaran siirtämistä asiakkaalle. Asiakasyritysten joutuessa maksuvaikeuksiin ja ajautuessa konkursseihin Tampereen Express-Huolinnan taloutta kiristivät isot luottotappiot.

– Hädin tuskin selvisimme siitä. Onneksi meille oli kertynyt jo jonkin verran puskuria. Korot myös nousivat paljon tätä nykytasoa korkeammalle, ja devalvaation jälkeen pankit alkoivat vaatia valuuttalainoille lisää vakuuksia. Mekin jouduimme toisenlaisista lupauksista huolimatta niitä hankkimaan. Moni hyväkin yritys koki kovemman kohtalon, ja niiden toiminta loppui, kun vakuuksien järjestämisessä ei onnistuttu.

Lama hiljensi merkittävästi vientitoimintaa, mutta näköpiirissä oli jo uusi haaste. Suomen hakeuduttua Euroopan Unionin jäseneksi alueen sisäiset tullit poistuivat, ja toiminnan painopistettä piti siirtää taloudellisesti hyvin kannattaneesta tuontitullauksesta kansainvälisiin kuljetuksiin. Yritykselle se oli suunnanmuutoksen paikka.

– Kun nousukausi sitten uudelleen alkoi, se auttoi meitä laajentamaan toimintaamme. Merkittävässä roolissa olivat myös kumppanimme ja heidän kanssaan tekemämme yhteistyö.

Kilpailun sijaan yhteisyritys

Hyvät kontaktit Italiaan olivat perua muun muassa Kaija Hyödynmaan erinomaisesta italian kielen taidosta. Hänen taitoaan hyödynnettiin, kun yrityksen liiketoiminnalle luotiin vankka pohja.

Nahankuljetus oli lisääntynyt hyvän palvelun ja nahka-agenttien antamien suositusten ansiosta. Express-Huolinta oli toiminut jo kauan italialaisen Scortans S.r.l:n kanssa. Yhteistyötä yritysten välillä haluttiin kuitenkin lisätä, joten vuonna 2003 Arto Hyödynmaa ja Dario Scortegagna istuivat alas ja päättivät perustaa yhteisyrityksen, Scortexpress Oy:n.

– Mietimme, että pahinta mitä voisi tapahtua olisi se, että olisimme alkaneet vahvasti kilpailla keskenämme. Niinpä kilpailun sijaan päätimme yhdistää voimat. Yh-tiön tehtävänä oli ja on edelleen vastata Italian tuontiliikenteestä. Toiminnan kasvaessa mukaan ovat tulleet myös Espanjan ja Portugalin markkinat, Arto Hyödynmaa kertoo.

– Tälläkin toiminnalla on nyt jo 20 vuotta historiaa takanaan.

40 vuoden aikana kansainväliset verkostot ovat jo vakiintuneet ja laajentuneet niin, että yrityksellä on nyt pitkäaikaisia kumppaneita muun muassa Saksassa, Italiassa, Espanjassa, Puolassa, Belgiassa ja Hollannissa.

Tytäryhtiö Puolaan

Pitkään Tampereen Express-Huolinta hankki rahdin kuljettamiseen tarvittavan kaluston suomalaisilta liikennöitsijöiltä. Hintatason koko ajan noustua ja kilpailun kiristyttyä oli pakko alkaa etsiä myös muita vaihtoehtoja.

– Vuoden 2017 alussa perustimme Gdyniaan tytäryrityksen, LACO Logistics Sp. z.o.o:n. Se oli meille askel Keski-Euroopan toimintojen laajentamiseen. Halusimme kehittää Suomen ja Puolan välistä liikennettä ja vahvistaa asemaamme kansainvälisillä markkinoilla. Koska Puolassa yrityksen nimi ei voinut olla Tampereen Express-Huolinta, vaihdoimme joulukuussa 2017 toiminimemme kansainvälisemmäksi Lago Logistics Oy:ksi.

Järjestelyissä oli vahvasti mukana jo seuraava sukupolvi, kun nykyisin varatoimitusjohtajana toimiva Antti Hyödynmaa otti vastuuta Puolan yhtiön toiminnasta. Hän on ollut perheyrityksessä mukana vuodesta 2009.

– Olemme aloittaneet myös yhteistyön CTL Cargo Trans Logistics -verkoston kanssa ainoana suomalaisyrityksenä. Olemme saaneet hyvin jalansijaa Keski-Euroopan kuljetusjärjestelyissä sekä kuljetuksissa LAGO:n omalla kalustolla.

– Verkostossa digitalisaatio on viety pitkälle, ja laatu on erittäin isossa roolissa. Se tuo mukanaan myös vastuuta. Jos tavaraa ei saada sovitussa ajassa perille, alkavat sakot nopeasti juosta. Järjestelmä on suunniteltu saksalaisella tarkkuudella. Me olemme verkostossa ainoa meren takana oleva toimija, mikä tuottaa välillä pieniä haasteita muihin samalla mantereella toimiviin verrattuna, Hyödynmaa toteaa.

Taantuma näkyy markkinassa

Arto Hyödynmaa katsoo tietokoneensa ruudulta huolestuneena alan tämän hetken lukuja. Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistyksen tekemän kuljetusbarometrin mukaan Euroopan kuljetuksia tarjoavien yritysten tuontikuljetukset olivat viime vuoden viimeisellä kvartaalilla pudonneet edelliseen verrattuna 50 prosenttia, kotimaan jatkorahdeissa 40 prosenttia ja viennissä 30 prosenttia.

– Meillä takaiskut eivät ole olleet noin suuria, mutta kyllä esimerkiksi rakennusalan vaikea tilanne näkyy kuljetusalallakin. Rakennustarvikkeet eivät nyt liiku entiseen tapaan, Hyödynmaa toteaa.

– Tällä hetkellä metsäteollisuus on meille suurin asiakasryhmä. Vientitoimintaa on vielä ollut kohtuullisesti, mutta tuonti on hiljentynyt merkittävästi.

Tulevaisuus on täynnä kysymysmerkkejä.

– Täytyy uskoa siihen, että Venäjä ei saa Eurooppaa otteeseensa. Kun sota päättyy ja Ukrainan uudelleenrakentaminen alkaa, se avaa paljon uusia mahdollisuuksia. Aina tarvitaan hyvin suunniteltuja kuljetuksia, ja kollit eivät liiku digitaalisesti. Tarvitaan joku fyysisesti siirtämään tavaroita. Haasteena on löytää toimiva tasapaino viennin ja tuonnin välillä, Arto Hyödynmaa sanoo.

Maailma ympärillä on muuttunut aika lailla siitä, kun Arto Hyödynmaa perusti perheyrityksen vuonna 1984. Usko tulevaisuuteen on silti vahva, sillä tavarakollit eivät jatkossakaan liiku digitaalisesti. Kuva Jari Runsas.

LAGO Logistics

  • vuonna 1984 perustettu kansainvälisten kuljetusten asiantuntija.
  • Yhtiö tarjoaa palveluita kappaletavarakuljetuksiin, osa- ja täyskuormiin, intermodaalikuljetuksiin, vaarallisten aineiden kuljetuksiin, pikakuljetuksiin sekä lento- ja merirahtiin Euroopassa ja globaalisti.
  • Huolinnan lisäksi LAGO Logisticsin tytäryhtiö LAGO Logistics Sp.z.o.o. ajaa maantiekuljetuksia omalla kalustollaan.
  • LAGO Logisticsin liikevaihto on 8,5 M€ ja yhtiö työllistää Suomessa, Puolassa ja Italiassa noin 80 henkilöä.

​​​​​​​Teksti Jari Runsas