Kultainen Nuija palkitsee hallitustyön menestystarinan

Sami Somero. Kuva Studio Karling

Hallituspartnerit ry arvioi parhaiden pk-yritysten hallitustyötä jo 10. kerran.

Menestyvät yritykset ovat Suomen taloudellinen selkäranka ja menestyksen taustalla on aina määrätietoinen työ tulevaisuuden rakentamiseksi. Hallituspartnerit ry haluaa osaltaan vahvistaa suomalaisten yritysten kehittymistä järjestämällä koulutuksia hallitustoimintaan ja tarjoamalla yrityksiin riippumattomia ja kokeneita hallitusosaajia.

Lisäksi Hallituspartnerit palkitsee Kultaisella Nuijalla tänä vuonna jo 10. kerran suomalaisen pk-yrityksen hallituksen, joka on työllään mahdollistanut yrityksen poikkeuksellisen menestyksen ja kannattavan kasvun.

Huipulle ei synnytä vaan sinne noustaan. Urheilija ei pysty mestarisuorituksiin ilman pitkäjännitteistä kehitystä, yrityksestäkään ei tule menestyjää ilman määrätietoista työtä. Menestyvän urheilijan takaa löytyvät hyvät valmentajat ja tukijoukot, menestyvän yrityksen takaa löytyvät tavoitteelliset omistajat ja niitä edustava hallitus.

Pääsin viime vuonna mukaan Hallituspartnereiden Kultaisen Nuijan sihteeristöön, jonka tehtävänä oli yhdessä partnereiden valtakunnallisen verkoston kanssa kartoittaa poikkeuksellisen hyvin kehittyneitä suomalaisia pk-yrityksiä ja niiden hallituksia. Hallitusten joukosta valittiin kolme ehdokasta Kultainen Nuija -palkinnon saajaksi. Tavoitteena oli löytää yrityksiä, joissa erinomaisella hallitustyöllä on mahdollistettu erityisen hieno menestys ja kannattava kasvu. Loistavia ehdokkaita saatiin ympäri Suomen eri maakunnista.

Murheista menestykseen

Käydessämme läpi ehdokkaita, huomasimme monissa yritystarinoissa yhteneväisyyksiä. Yritysten historiassa oli hetkiä, jolloin uitiin syvissä vesissä. Oli liiketoimintojen kriisejä, ylivelkaantumisia, vaikeita omistajavaihdoksia ja jopa yrittäjän kuolema. Näistä lähtökohdista omistajat ja yritysten hallitukset olivat pystyneet rakentamaan pitkäjännitteisen useiden vuosien tai vuosikymmenen mittaisen polun, jonka kulkemalla yritykset olivat pystyneet karistamaan vaikeudet, nousemaan ensin jaloilleen ja myöhemmin huippumenestykseen.

Hallituksen toiminta parhaimmillaan luo pitkän kaaren nykyhetkestä tulevaisuuteen. Yrityksen operatiivisessa päätöksenteossa pystytään tällöin tekemään ratkaisuja, jotka laajemmassa kuvassa pala palalta edistävät pitkäaikaisen menestyksen syntymistä. Yrityksen toiminnassa on tärkeää irtautua menneistä painolasteista ja keskittyä tulevaisuuden rakentamiseen. Ajatusten selkiyttämisessä hallituksella on tärkeä rooli ja ajatusten irtautumista päivittäisistä haasteista edesauttaa ulkopuolisten hallituksen jäsenten mukanaolo.

Kultainen Nuija on palkinto mestarillisesta hallitustyöstä

Hallituksen pitkäjännitteinen työ yrityksen menestyksen rakentajana ansaitsee oman tunnustuksensa. Tästä syystä Hallituspartnerit palkitsee jo kymmenettä kertaa Kultainen Nuija -palkinnolla hallituksen, joka on esimerkillisellä tavalla ollut edesauttamassa yrityksen menestystä. Valinnassa huomioidaan, että hallitustyössä ei ole yhtä oikeaa ja aina toimivaa menestysreseptiä. Jokaisella yhtiöllä on omat yksilölliset tarpeensa hallitustyölle ja oma tapansa hallituksen kautta tukea yrityksen toimintaa.

Palkintolautakunnan jäseninä ovat hallitusammattilaiset Matti Alahuhta, Anne Berner, M-Files Oy:n toimitusjohtaja Miika Mäkitalo sekä Kauppalehden vastaava päätoimittaja Arno Ahosniemi. Aikaisempina vuosina palkinnon ovat voittaneet muun muassa Lojer, Pemamek, HappyOrNot, Gofore ja Pohjola Rakennus.

Sami Somero

Kirjoittaja toimii sijoittajana ja kanssayrittäjänä lukuisissa kasvuyrityksissä ja on Hallituspartnerit ry:n ja Kultaisen Nuijan sihteeristön jäsen. Hän toimii hallituksen puheenjohtajana muun muassa Tamturbo Oyj:ssä, Haarla Oy:ssä ja Bon Games Oy:ssä sekä hallituksen jäsenenä muun muassa Gofore Oyj:ssä, Anders Innovations Oy:ssä, Radientum Oy:ssä, Vivid Works Oy:ssä ja Taipuva Consulting Oy:ssä.

Ilmianna ehdokkaasi Kultaisen Nuijan saajaksi 10. maaliskuuta mennessä!

Onko tiedossasi pk-yritys, joka on hyvän hallitustyöskentelyn avulla nostanut merkittävästi yrityksen arvoa? Vuoden 2020 Kultaisen Nuijan ehdokkaita haetaan parhaillaan. Kerro hyviä ehdotuksia palkinnon saajaksi Hallituspartnereiden nettisivulla.

Voittaja julkaistaan Hallituspaikka 2020 -messutapahtuman yhteydessä 27. toukokuuta.

www.hallituspaikka.fi

Lisätietoja
Kultaisen Nuijan sihteeristön puheenjohtaja Eija Vartila, p. 050 388 9628, eija.i.vartila@gmail.com