Kimmo Vättö HHJ-kurssilla:
”Täysillä mukana”

Celkee Oy:n toimitusjohtaja Kimmo Vättö hakee HHJ-kurssilta selkeitä oppeja hallitustyöskentelyn kehittämiseksi. – Tärkeää on myös uusiin ihmisiin tutustuminen ja verkostoituminen.

Celkee Oy:n toimitusjohtaja Kimmo Vättö lähti HHJ-kurssille hakemaan konkreettista hyötyä: oppia oman yrityksen hallitustyöskentelyn kehittämiseksi.

Yritysten erilaisiin muutostilanteisiin mittauspalveluja myyvä Celkee on 7-vuotias yritys. Sillä on koko ajan ollut hallitus, ja hallituksessa on tällä hetkellä Kimmo Vätön lisäksi kolme ulkopuolista jäsentä. Toimitusjohtaja arvioi nyt olevan hyvä aika hakea uutta oppia.

– Tarkoitus on tehdä remonttia hallitustyöskentelyyn, jospa täältä saisi tietoa, jota voisi omassa yrityksessä soveltaa. Olen vähän skeptinen kyllä, koska yritykset ovat niin eri tilanteissa ja niiden maailmat ovat kovin erilaisia. Ymmärretäänkö kurssilla hallitustyöskentely erilaisten yritysten näkökulmasta – vai käsitelläänkö sitä vain perinteisen keskisuuren yrityksen tarpeiden pohjalta?

Kimmo sanoo, ettei hänellä ole tarkkaa ”otsikkoa”, josta tietoa hakee. Hän toivoo nappaavansa laajasta kattauksesta kopin niistä asioista, jotka juuri tässä vaiheessa hyödyttävät omaa yritystä tai ovat sovellettavissa omaan hallitustyöskentelyyn.

Celkee on myös yksi HHJ-kurssin ryhmätyön kohdeyrityksistä. Ryhmätyöhön kootaan kurssilaisista noin 8-henkinen tiimi, joka yhden koulutusjakson ajan toimii Celkeen ”advisor boardina”.

– Ajattelin, että kun kerran lähdetään, niin sitten ollaan mukana täysillä. Siksi ilmoitin meidät ryhmätyön kohdeyritykseksi. Sitäkin kautta toivon saavani konkreettista hyötyä, sillä kun ulkopuoliset miettivät yrityksen asioita, voi syntyä uusia oivalluksia. Mukana kurssilla ei ole kilpailijoita, joten rohkenen kyllä avata yrityksen asioita tiimiläisille. Ylipäätään nykyaikaisissa yrityksissä muutenkin on hyvä avoimuuden kulttuuri tässäkin mielessä.

Entä miltä ensimmäinen koulutuspäivä vaikutti?

– Hyvä ilmapiiri, avointa vuorovaikutusta. Jokunen pieni konkreettinen asia tuli jo tarkistettavaksi omista käytännöistä.

Kimmo Vättö kertoo syyskuun aikana vielä kahdessa jutussa, millaisia ajatuksia kurssi on herättänyt ja mikä oli kurssin anti.

Hyväksytty hallituksen jäsen (HHJ) -koulutuskokonaisuus aktivoi ja kehittää pk-yrityksen hallitustyöskentelyä. Tampereen kauppakamari ja Hallituspartnerit ry aloittivat koulutuksen syksyllä 2005. HHJ-koulutusta toteutetaan nyt jo kaikissa Manner-Suomen kauppakamareissa, vuosittain kursseja järjestetään noin 50. Osallistujia HHJ-kursseilla on vajaan 15 vuoden aikana ollut jo liki 10 000.

www.hhj.fi