Uusi yrittäjyys syntyy moninaisuudesta, arvoista ja tiimeistä

Yrittäjyyttä ei enää mielletä liiketaloudeksi, vaan tavaksi elää hyvää elämää.

Asenteet yrittäjyyttä kohtaan ja syyt lähteä yrittäjäksi muuttuvat meillä ja maailmalla. Tampereen ammattikorkeakoulun Proakatemia on tarjonnut huippupaikan seurata nuorten aikuisten näkemyksiä hyvästä yrittäjyydestä. Heidän sukupolveaan ei pysty määrittelemään muutamalla sanalla. Maailman moninaisuus vyöryy kaikista kanavista; unelmien, arvojen ja tavoitteiden kirjo on valtava.

Jokainen voi rakentaa niistä oman yksilöllisen kokonaisuuden ja niin nuoret myös tekevät. Mahdollisuus koko elämän tuunaamisesta itselle mieluisaksi houkuttaa, eikä erilaisuutta pelätä tai hävetä. Tämä kaikki tekee yrittäjyydestä selvästi aiempaa kiinnostavamman uravalinnan. Maailman moninaisuus tarjoaa rajattoman määrän uusia kohderyhmiä ja bisnesideoita, tilaisuuden yrittäjyyteen ihan kunkin itse valitsemalla tavalla.

Miksi polkea paikallaan, kun voi edetä valitsemaansa suuntaan?

Työn merkityksellisyys ja itsensä toteuttaminen omien kiinnostuksen kohteiden ympärillä ovat vahvassa nousussa. Ja jos sillä vielä pystyy turvaamaan elantonsa, aina parempi.

Oppiminen on parhaimmillaan itsensä toteuttamisen korkein muoto. Yrittäjyys näyttäytyy uravaihtoehtona, jossa jatkuva oppiminen on edellytys onnistumiselle ja se on enemmän kiehtovaa kuin pelottavaa. Miksi polkisin paikallani, kun voin edetä valitsemaani suuntaan?

Monet näkyvistä yrittäjistä ja arvojohtajista ovat nuoria. Tuoreimman nuorisobarometrin (2018) mukaan epävarmuus on kasvussa, mutta samanaikaisesti optimismi lisääntyy.

Yrittäminen on uudelle sukupolvelle mahdollisuus toteuttaa omia arvojaan ja jopa keino osallistua suurten globaalien ongelmien ratkaisemiseen. Uuden yrittäjyyden ideat nostavat kiertotalouden uudelle tasolle ja lopullisesti muuttavat kuluttajatottumuksia. Uudet palvelut parantavat elämisen laatua vähemmillä negatiivisilla sivuvaikutuksilla. Bisnekseen on syntynyt isoja arvoihin perustuvia trendi-ilmiöitä eikä loppua ole näkyvissä.

Kyky verkottua nopeasti mahdollistaa uusia yritysten välisiä kombinaatioita

Uusi yrittäjäsukupolvi häivyttää työn ja vapaa-ajan eron. Halutaan tehdä yhdessä ja luoda omaan yritykseen uniikki tekemisen kulttuuri. Yhteisöllisyys ja kyky verkottua nopeasti mahdollistavat kokonaan uusia yritysten välisiä kombinaatioita. Tällä tavalla tuotetaan nopeasti kasvavaa arvoa asiakkaille. Uusi moninaisten yrittäjien tiimi muodostuu tarpeen ympärille ja hajoaa tarpeen loputtua yhtä nopeasti kuin syntyikin – tekijöillä on jo uusia projekteja.

Yrittäjyys on vaikka mitä, ei ainakaan kaikille samaa.

Uusi sukupolvi värittää yrittäjyyden käsitteen uusiksi. Osa vanhoista lainalaisuuksista pätee jatkossakin. Laadukas tarjooma sekä myynti ja asiakkaista huolehtiminen ovat edelleen menestyvän yrittäjän taustalla.

Yrittäjyyttä ei kuitenkaan enää mielletä liiketaloudeksi, vaan tavaksi elää hyvää elämää. Mahdollisuus rakentaa omaan tilanteeseen paras mahdollinen työelämä ja samalla ratkaista isoja ongelmia tekevät yrittäjyydestä 2020-luvun uravalinnan.

Helppoa yrittäminen ei ole jatkossakaan, ja siksi meidän on eri tasoilla sitä tuettava. Sama ilmiö on havaittu kaikkialla maailmassa ja korkeakoulut uusivat laajasti tarjontaansa vastaamaan tähän haasteeseen. Proakatemialla vierailee vuosittain yli tuhat kansainvälistä vierasta kokemassa, kuinka yrittäjyyteen valmennetaan Tampereella.

Veijo Hämäläinen
TAMK Proakatemian päävalmentaja

Kirjoittajan henkilökohtainen missio on pelastaa ihmiset huonoilta töiltä.