Nyt vientiherätys! EU siirtyi vaivattomaan alv-aikaan

Tuomas Tahvanainen, Gallant-konserni.

Vienti EU:n sisällä helpottui merkittävästi, kun yritysten velvoite rekisteröityä erikseen jokaiseen EU-maahan myynnin arvonlisäveron kantoa varten jäi historiaan heinäkuun alussa.

Talous kasvaa kohisten kaikkialla maailmassa. Suomelle suurimmat mahdollisuudet ovat tärkeimmällä vientialueellamme, EU:ssa. Hyvä niin, sillä nyt voi EU-vientivaihteen kiskaista isompaan pykälään paljon aiempaa vaivattomammin.

Ensimmäinen heinäkuuta EU:ssa tuli voimaan uusi arvonlisäverolaki. Sen seurauksena vienti muihin EU-maihin on huomattavasti helpompaa, kun jokaiseen EU-maahan ei tarvitse enää rekisteröityä erikseen alveja varten.

Uudistuksen hyöty varsinkin pk-yrityksille on merkittävä. Suurten yritysten organisaatiot ovat voineet hoitaa alv-savotat isommilla lihaksilla, kun taas pienemmille yrityksille alv-byrokratia on ollut viennin jarru.

Suomalaiset yritykset voivat ilmoittaa ja maksaa arvonlisäverot muihin EU-maihin kootusti Suomen verohallinnon kautta One Stop Shopilla. Nyt isokin vientioperaatio onnistuu yhden pysäkin taktiikalla, kun alv jouduttiin hoitamaan ennen pahimmassa tapauksessa 27 kertaa erikseen.

Toki uudessa alv-järjestelmässä on edelleen erilaisia ehtoja ja rajoja, mutta ne kannattaa antaa asiantuntijoille hoidettaviksi.

Pirkanmaalla mahdollisuudet ovat erityisen suuret. Tampere on Suomen teollisuuspääkaupunki ja koko alueella on huomattava teollisuuden vientipotentiaali. Samaten verkkokaupan vientimahdollisuudet ovat Pirkanmaalla mainiot, tähtäähän Tampere hyvin perustein Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi.

Toivottavasti yritykset ottavat alv-muutoksen mahdollisimman laajasti uutena mainiona mahdollisuutena kasvaa ja kukoistaa. Kauppakamari antaa varmasti tuttuun tapaansa pätevää tukea ja kannustusta. Tilaisuuteen kannattaa tarttua!

Vastuullisille tuotteille on kysyntää

Vientiherätys on kaikin tavoin paikallaan toki myös muualla Suomessa. Digitaalisuus avaa monin tavoin keinot uusien asiakkaiden tavoittamiseen vaikkapa maailman toiselta puolelta. Tällä hetkellä jaetaan jo markkinoita ja luodaan jalansijaa uusille tuotteille ja palveluille eli viitoitetaan tietä menestykseen.

Uuden vientinousun toinen vankka elementti on suomalaisyritysten laaja ymmärrys ja osaaminen ilmastovastuullisesta liiketoiminnasta. Suomalaisille, vastuullisesti tuotetuille ja ilmastoystävällisille tuotteille on kysyntää, kunhan vain laitetaan pyörät pyörimään.

Kuluttajakohderyhmänä yhä merkittävämmäksi kasvava Z-sukupolvi on entistä vastuullisempi ja osaa vaatia vastuullisuutta myös kulutustuotteiltaan. Tätä kohderyhmää kannattaa ja voi tavoitella Suomesta käsin koko Euroopassa. Heille digitaaliset ostokanavat ovat luonnollisin toimintatapa.

Ainakaan huoli arvonlisäverojen kivirekisavotasta ei kelpaa enää syyksi jarrutella EU-vientiä.

Tuomas Tahvanainen
toimitusjohtaja
Gallant-konserni