Noste Productionsin Heidi Hovin ja Johanna Saarisen mielestä tapahtumilta vaaditaan nyt aiempaa enemmän henkilökohtaisuutta, vaikuttavuutta ja uusia kokemuksia.
Hyötyä, viihdettä ja kokemuksia. Niitä tapahtumiin osallistuvat etsivät ja hakevat, niin livenä kuin virtuaalisestikin. Tampereen kauppakamarin uusi jäsen Noste Productions on perustettu tuottamaan tapahtumia, joissa tapahtuman tilaajan ja vieraiden odotukset täyttyvät.
Toimitusjohtaja Johanna Saarinen perusti Nosteen pari vuotta sitten. Taustalla oli viidentoista vuoden kokemus tapahtuma-alalta muun muassa Helsingin Messukeskuksessa ja parissakin eri tapahtumatoimistossa.
– Päätin, että oli aika laittaa pystyyn oma yritys, vaikka elimme juuri koronan jälkimainingeissa. Kieltämättä se toi oman, pienen jännityksensä heti alkuun, Saarinen toteaa.
Startti kuitenkin onnistui ja yritys on saanut järjestettäväkseen monenlaisia tapahtumia, niin livenä kuin virtuaalisesti verkossakin. Vientikin käynnistyi nopeasti erään amerikkalaisfirman asiakkuuden myötä.
– Aika nopeasti ajatuksena oli, että lähdemme kasvattamaan yritystä. Yritystapahtumien lisäksi otimme mukaan kongressien järjestämiseen liittyvät palvelut. Alkuvuodesta 2023 neuvottelimme yritysostosta erään alan toimijan kanssa. Neuvottelut kuitenkin siinä vaiheessa kariutuivat.
Samoihin aikoihin Johanna tapasi Tampereella vanhan tuttunsa Heidi Hovin. Aiemmin kongressialalla toiminut Heidi oli kuopuksen syntymän jälkeen päätynyt Technopolikselle. Työsuhde eri tehtävissä asiakaspalvelusta myyntiin kesti kaikkiaan yksitoista vuotta.
– Mielessä aina välillä kävi paluu kongressien pariin, mutta sen alan työpaikkoja on kuitenkin tarjolla hyvin vähän. Se, että törmäsin Johannaan juuri sopivalla hetkellä tuntuu ihan tähtiin kirjoitetulta asialta, Heidi kertoo.
Ketteryys kilpailuetuna
Kongressiliiketoiminta on kilpailtu ala, jossa on muutamia isoja, alaa dominoivia toimijoita. Noste Productions haluaa rohkeasti haastaa heidät.
– Meidän kilpailuetujamme ovat ketteryys, luovuus ja rohkeus. Varsinkin joustavuus on asia, jossa voimme olla isoja, jollain tavoin ehkä vanhoihin toimintatapoihin jumiutuneita yrityksiä, tehokkaampi ja asiakaslähtöisempi. Vaikka ydintiimimme on tiivis, meillä on laaja verkosto, joka voidaan kasata aina kunkin tapahtuman tarpeiden mukaan, Johanna ja Heidi kertovat.
– Varsinkin isoja kongresseja järjestetään Suomessa tietty, rajallinen määrä ja niiden valmisteluajat ovat yleensä hyvin pitkiä. Puhutaan helposti vuosista. Uutena yrityksenä meillä on tietysti haasteena vakuuttaa kongressien järjestäjät osaamisestamme, kun referenssejä ei vielä ole. Pitkistä valmisteluajoista johtuen niiden saaminen vie oman aikansa. Nyt tehdään päätöksiä jo vuosien 2026–2027 kongresseista.
Viime kuukaudet ovatkin olleet verkostojen rakentamista erilaisten kongresseihin liittyvien organisaatioiden kanssa. Suomessa Helsinki ja Tampere ovat tällä sektorilla suosituimpia kohdekaupunkeja.
– Näiden kaupunkien lisäksi olemme tavanneet useiden muiden alueiden Visit- ja Convention Bureau -organisaatioiden päättäjiä. Tämä on pitkäjänteistä ja määrätietoista työtä. Saamamme iloisen ja positiivisen vastaanoton perusteella odotukset ovat kuitenkin korkealla. Aika perinteiselle ja jäykälle alalle on kaivattu uusia, raikkaita toimijoita, Heidi Hovi sanoo.
Henkilökohtaisuus on arvossaan
Yritykset suhtautuvat tapahtumien järjestämiseen hyvin eri tavoin tässä haastavassa taloustilanteessa. Jotkut ovat varovaisia ja vähintäänkin lykkäävät päätöksentekoa myöhäisemmäksi. Toiset taas järjestävät isojakin yritystapahtumia koronavuosia edeltäneeseen tapaan.
– Yritykset ovat havahtuneet siihen, että etenkin henkilöstötilaisuudet ovat tässä ajassa tarpeellisia ja tärkeitä. Niistä halutaan tinkiä vasta ihan viimeisimpänä, Johanna Saarinen sanoo.
– Muutenkin erilaiset työhyvinvointiin ja työnteon tapoihin liittyvät teemat ovat nyt tapahtumissa hyvin vahvasti esillä.
Koronarajoitusten jälkeen Suomi eli tapahtumien vyöryssä, kun moneen kertaan perutut ja siirretyt tapahtumat vihdoin pystyttiin toteuttamaan. Nyt tilanne on hieman rauhoittunut. Myös kynnys osallistumiseen on samalla noussut.
– Ihmiset ovat paljon tarkempia ja mustasukkaisempia omasta ajastaan. Tapahtumajärjestäjien on mietittävä tarkkaan, miten vieraat saadaan paikalle ja miten heistä pidetään huolta. Paras tapa on tehdä tilaisuudesta mieliinpainuva. Osallistujat kaipaavat entistä enemmän henkilökohtaisuutta ja yksilöllisyyttä. Pienten asioiden ja yllättävienkin yksilöllisten seikkojen pikkutarkka huomioiminen esimerkiksi tapahtumaan ilmoittauduttaessa voivat tuoda sen kaivatun elämyksen.
– Osallistujat haluavat, että heitä ei kohdella massana, vaan huomioidaan yksilöinä. Se tuo järjestäjille tietenkin haasteen, sillä wau-elämysten tuottaminen vaatii järjestäjän henkilökunnalta aivan erityistä osaamista, huomiokykyä ja asennetta. Odotukset myös kasvavat koko ajan, Johanna Saarinen toteaa.
Teksti: Jari Runsas