– Olemme töissä kolmasosan elämästämme, joten mielestäni tuo aika kannattaa käyttää täysillä tavoitteiden saavuttamiseksi. Minusta ei ole pelkkään kahdeksasta neljään työskentelyyn, eikä sellaisen johtamiseenkaan. Haluan myös, että ympärilläni on samalla tavoin ajattelevia ihmisiä, Mikko Pulkkila sanoo.
Markkinointiakatemia MAK Oy:n toimitusjohtajan Mikko Pulkkilan huoneessa on henkilökunnalta lahjaksi saatu taulu, joka sisältää punnittua puhetta Pulkkilasta: Suuren sydämen omistava toimitusjohtaja. Ajattelee aina ensin työntekijöitään. Kova äijä!
Joku todistaa: Mikko on kuin karhu, sitä ei kannata mennä määräileen.
Pulkkila kutsuu taulua ”narsistitaulukseen”. Muutaman neliön huone on muutoin koruton: työpöytä, tuoleja, lipasto. Lasiseinän ansiosta toimitusjohtaja työskentelee koko ajan näkyvissä.
Hieman varautuneesti julkisuuteen suhtautuva Mikko Pulkkila on suostunut viime aikoina muutamaan lehtihaastatteluun. Medialta ei ole jäänyt huomaamatta MAKin menestys, ei myöskään toimitusjohtajan sijoittuminen verotilastossa Pirkanmaan kovatuloisimpien listalla kahdeksanneksi.
– Kaikki on saavutettu kovalla työllä. Olen tehnyt, oppinut ja lopulta pärjännyt, mutta tämä ei ole mikään sankaritarina, vaan minun elämääni, Pulkkila painottaa ja viittaa taannoiseen haastatteluun, jossa toimittaja leipoi hänestä sankaria ja selviytyjää väen väkisin.
Pulkkila asuu Nattarissa, Kangasalan ja Tampereen rajan tuntumassa, jossa hän asunut lähes koko ikänsä. Tällä hetkellä koti sijaitsee noin 200 metrin päässä paikasta, jossa hän eli elämänsä kuusi ensimmäistä vuotta.
– Että niin pitkälle olen päässyt, hän naurahtaa.
Pulkkila asui lapsena äitinsä kanssa. Lähipiiriin kuului lisäksi eno, kummisetä Mika Pulkkila, jota nuorempi Pulkkila sanoo myös esikuvakseen.
– Hän kuuluu niiden kummien kategoriaan, jotka ovat paikalla silloin kun heitä tarvitaan. Hän esimerkiksi ajoi Helsingistä opettamaan minua pyöräilemään ja uimaan.
Elämä oli hyvää ja turvallista, mutta 1990-luvun lamavuosina se muuttui taloudellisesti ankaraksi perheen menetettyä kotinsa pakkohuutokaupassa.
Työ tempaisi mukaansa
Taskurahansa aina tienaamaan tottunut Pulkkila aloitti vuonna 2006 Fonectassa mainostilan myyjänä.
– Myös äitini oli mediamyyjänä ja pärjäsi hyvin, joten päätin näyttää, että minäpä olen häntä kaksi kertaa parempi. Menestyin ja ala alkoi kiinnostaa yhä enemmän, mutta parhaat fiilikset sain, jos pystyin auttamaan ja tsemppaamaan muita.
Tästä lähti kiinnostus johtamiseen, jota Pulkkila alkoi opiskella Fonectan esimieskoulutuksissa. Hän eteni kouluttajaksi ja työskenteli tehtävässä myös ympäri Suomea. Seuraavaksi tuli muutto Turkuun.
– Sain opiskelupaikan ammattikorkeakoulusta, mutta koulu jäi muiden töiden jalkoihin. Turussa pääsin Fonectalla päällikkötason tehtäviin ja vastasin muun muassa rekrytoinneista.
– Parin, kolmen vuoden kuluttua minua pyydettiin takaisin Tampereelle tuotteistamistehtäviin. Siinä vaiheessa olin jo mukana taloushallintoa lukuun ottamatta kaikessa, mitä tarvitaan yrityksen pyörittämisessä.
Tampereella tuli aika tehdä päätös pitkään hautuneesta, omasta yritysideasta.
– Ajattelin, että vaikka kuinka huonosti kävisi, Suomessa ei jää ilman perusturvaa. Toisin sanoen en kokenut yrittämisen riskiä kovin suureksi. Mutta enhän minä oikeasti tiennyt mihin lähdin, hän sanoo ja nauraa päälle.
– Näin jälkikäteen oli hyvä, etten tiennyt.
– En ole somessa aktiivinen, vaikka markkinointi- ja viestintäihmisemme siihen patistavat. Olen huono pitämään itsestäni meteliä, en edes mieti itseni brändäämistä. Keskityn mieluummin tekemiseen.
Tulosten mitattavuus miellyttää
Markkinointiakatemia perustettiin vuonna 2013 viiden kaveruksen voimin, ja toimisto pystytettiin Pulkkilan kaksioon Atalaan. Talouden neuvonantajaksi lähti eno, joka investoi tuoreeseen yritykseen 6000 euroa. Kaksi IT-yritystä aikanaan perustanut ja perustamansa yritykset Atealle ja Siemensille edelleen myynyt Mika Pulkkila antoi sisarenpojalleen jälleen arvokasta tukea.
MAK perustettiin digitaalisen markkinoinnin ja asiakashankinnan toimistoksi.
– Markkinointialalla on yleensä hirveästi puhetta, mutta vähemmän tekoja, mutta digitaalisessa markkinoinnissa minua on aina viehättänyt, että kaikki on mitattavissa ja osoitettavissa. Numerot ovat niin lähellä totuutta kuin vain voi olla.
Alku oli vaikeaa. Kahden ensimmäisen työntekijän palkkaaminen on jäänyt Pulkkilan mieleen hyvin jännittävänä, suorastaan pelottavana kokemuksena.
– Juotiin siinä kahvit ja sain sanotuksi, että hyvä tästä tulee, mutta stressin ja vastuun määrä yllätti minut täysin.
Adelis kasvatti muskelia
Alkuhankaluuksien jälkeen MAK kasvoi liikevaihdolla mitaten joka vuosi. Vuosi sitten yritys otti ison kehitysloikan, kun Pulkkila myi yhtiöstä enemmistöosuuden ruotsalaiselle pääomasijoittajalle Adelis Equity Partnersille.
Adeliksen seurassa kasvua suunnataan Pohjoismaihin.
– Tavoitteemme on olla Pohjoismaiden johtava digitaalisen markkinoinnin toimija. Jalansijaa on saatu jo Ruotsista ja Tanskasta, seuraavaksi sitä haetaan Norjasta.
Atalan kaksiosta on tultu pitkälle. MAK sijaitsee nykyisin Santalahdessa entisissä Hop Lopin 1500 neliön tiloissa. Yritys työllistää 150 henkilöä Tampereella, Turussa, Helsingissä ja Hämeenlinnassa. Jyväskylään on perusteilla toimisto. Tänä syksynä Adelis hankki omistukseensa Roister Marketingin ja sen tytäryhtiöiden osakkeet, joten toiminta on laajentunut myös Lappeenrantaan ja Joensuuhun.
MAK tarjoaa kaikkia palveluja, joita yritys tarvitsee asiakastoimintansa digitalisoimiseksi: konsultointia ja analyysipalveluja, hakukoneoptimointia, hakusanamainontaa, kotisivuja, some-markkinointia ja verkkokaupan ratkaisuja. Asiakkaita on 2000 ja arvioitu liikevaihto Suomessa tänä vuonna noin 15 miljoonaa euroa.
– Lähdimme Adeliksen kelkkaan, sillä digitaalisen markkinoinnin kehitys ja vauhti kiihtyvät koko ajan, samalla ala keskittyy voimakkaasti. Meidän investointikykymme ei olisi riittänyt. Haimme lisää muskelia ja sitä olemme saaneet.
Johdan, siis autan
Myytyään osuutensa Mikko Pulkkila on jatkanut MAKin ja Roisterin toimitusjohtajana.
– Olen tehnyt kaikkea muuta paitsi visuaalisia ja graafisia töitä ja koodausta, joten väitän hallitsevani yrityksemme substanssin hyvin. Haluan olla täysillä mukana, sillä tätä yritystä ei johdeta hallituksesta, hän sanoo painokkaasti.
– Läsnäolon vaatimus pätee myös konsernitasolla. Nimesimme johtoryhmän auttamisen ryhmäksi, koska siitähän johtamisessa lopulta on kyse. Auttamisesta.
Auttaminen ja läsnäolo merkitsevät käytännössä mahdollisimman yksilöllistä johtamista.
– Pyrimme ottamaan huomioon jokaisen työntekijän yksilölliset tarpeet, kun etenemme yhteistä tavoitetta kohti. Keskustelemme, sovellamme kehittymisen mittareita, etsimme juurisyitä, jos ongelmia ilmaantuu. Pyrimme mahdollisimman vertikaaliin organisaatiokulttuuriin, jossa jokaisella on vastuuta ja vapautta kehittyä ja kehittää omaa työtään, Pulkkila kertoo.
Henkilöstölle tarjotaan hyvät työsuhteen edut, ja latautumista varten tiloissa on muun muassa kiipeilyseinä, pingispöytä ja minigolf. Lounastauolla työntekijä voi osallistua ohjattuun treeniin.
– Jos lisäämme työntekijän hyvinvointia, sitä paremmin hän hoitaa asiakkaansa tarpeet. Mitä tyytyväisempi asiakas, sitä paremmin asiakassuhde tuottaa ja sitä paremmin voimme yrityksenä investoida molempiin. Tämä on hyvin yksinkertaista, ja mielestäni olemme onnistuneet siinä kohtuullisen hyvin.
Peili on paras työkalu
Mikko Pulkkila määrittelee itsensä vaativaksi johtajaksi.
– Se tiedetään yleisesti. Olemme töissä kolmasosan elämästämme, joten mielestäni tuo aika kannattaa käyttää täysillä tavoitteiden saavuttamiseksi. Minusta ei ole pelkkään kahdeksasta neljään työskentelyyn, ei minusta ole sellaisen johtamiseenkaan. Haluan myös, että ympärilläni on samalla tavoin ajattelevia ihmisiä.
Pulkkila ei kuitenkaan pidä itseään kaikkivoipana.
– Mieleeni on jäänyt yksi taloudellisesti vaikea ja muita heikompi vuosi. Meitä oli MAKissa jo kolmisenkymmentä. Olin ainoa esimies, ja tein käytännössä kaikkea laskutuksesta lähtien. Näin jälkikäteen ajatellen suurin kasvun este olin minä itse.
– Nyt kuhunkin tehtävään on rekrytoitu pätevä henkilö, ja he tekevät asiat kymmenen kertaa paremmin kuin minä. Mitä opimme tästä? Ainakin sen, että johtamisessa paras työkalu on peili.
Mikko Pulkkila
1983 syntyy Tampereella
Valmistunut Kangasalan ammattilukiosta tietotekniikka-asentajaksi. Viimeistelyä vaille valmiit liiketalouden opinnot Turun ammattikorkeakoulusta.
”Arvosanani eivät olleet huonoja, mutta en keskittynyt kouluun tarpeeksi. Suuntauduin asioihin, joita pidin itselleni tarpeellisina. Arvostan kyllä koulutusta ja koulujärjestelmäämme.”
Ura
2003–2006 vartija
2006–2013 myyntineuvottelija, kouluttaja, myyntipäällikkö, rekrytoija, tuotteistuksen vastaava, Fonecta Oy
2013 yrittäjä, Markkinointiakatemia Oy
2019 toimitusjohtaja, Markkinointiakatemia ja Roister Marketing
Perhe
Puoliso ja kolmen kuukauden ikäinen tyttövauva.
Harrastukset
Salibandya nelosdivarissa Nepalin Tuhkimot -joukkueessa, lisäksi tennistä ja sulkapalloa. Lukeminen; menossa aina johtamista, taloutta ja psykologiaa koskevaa kirjallisuutta.
”Vihaan häviämistä yli kaiken. Fiksuus katoaa kuin veitsellä leikaten ja olen kaksivuotiaan tasolla, kun ryhdytään kilpailemaan. Kaverit eivät suostu pelaamaan minua vastaan, mutta joukkuelajit sujuvat.”
Motto
”Mottoa ei oikeastaan ole, mutta ohjeeni on, että jokaisen on tehtävä parhaansa. Se riittää mihin riittää, mutta puolittaista tekemistä en hyväksy keneltäkään. En itseltänikään.
Ajattelen myös, että emme rekrytoi ihmisiä kertoaksemme, mitä heidän pitää tehdä. Rekrytoimme ihmisiä, jotka kertovat sen meille. Tämä logiikka sisältää ajatuksen, että aina on parannettavaa. Jos ollaan tyytyväisiä, alamäki on jo alkanut.”
Teksti Päivi Eskelinen Kuvat Olli-Pekka Latvala