1600 uutta työpaikkaa ja nykyistä vähemmän liikenteen päästöjä

Markus Sjölund, Tampereen kauppakamari.

Valtatien 3 kehittämisestä ja varsinkin sen oikaisusta on keskusteltu vuosikymmenet. Asia on jälleen ajankohtainen. Vaikka kyseessä on niinkin merkittävä hanke, keskustelusta on tähän asti puuttunut lähes kokonaan elinvoimanäkökulma.

Pirkanmaan Ely-keskus ilmoitti aikanaan, ettei se aio tehdä yritysvaikutusten arviointia. Onneksi Lempäälä oli aktiivinen ja tilasi sen itse. Lempäälässä ajatellaan, että yrityksetkin ovat kuntalaisia, ja hankkeita on arvioitava myös niiden näkökulmasta.

Eilen julkaistu raportti Valtatien 3 oikaisun merkityksestä elinkeinoelämälle ja yrityksille on mainiota luettavaa. Oikaisulla on useita myönteisiä vaikutuksia, kuten väylähankkeilla usein on. Esimerkiksi kun Tampereen läntinen ja itäiset kehätiet valmistuivat, niiden ympäristöön syntyi yhteensä lähes 15 000 uutta työpaikkaa. Kuopiossa uuden ohitustien vaikutus oli 5 500 uutta työpaikkaa.

Tällä kertaa puhutaan noin 1600 uudesta työpaikasta. Se merkitsisi 20 prosentin lisäystä Lempäälän työpaikkojen määrään. Oikaisu tukee myös Lempäälän suunnitelmia kehittää Sääksjärveä työpaikka-alueena, joka tulisi näin hyvin liikenneyhteyksien ääreen.

Hyvillä yritysvaikutuksilla on myönteisiä ympäristövaikutuksia. Oikaisun seurauksena ruuhkat muut liikennehäiriöt vähenevät. Oikaisu lyhentää matkan pituutta yhdeksän kilometriä ja matka-aikaa noin kymmenen minuuttia. Samalla kuljetusten energiankulutus ja päästöt vähenevät. Raporttiin haastatelluissa yrityksissä kustannussäästöt olisivat 100 000–500 000 euroa vuodessa, vuositasolla yhteensä noin miljoona euroa.

Valtatien 3 oikaisusta hyötyy tietenkin myös koko Tampereen seutu elinvoiman ja alueellisen kilpailukyvyn vahvistumisena.

Markus Sjölund
johtaja
Tampereen kauppakamari

Raportti Valtatien 3 oikaisun vaikutuksista ja havainnevideo suunnitelluista linjauksista löytyvät täältä.