
Yhdysvalloista on tullut tärkeä vientikohde tamperelaiselle Cimec Oy:lle, joka suunnittelee, valmistaa ja huoltaa painavien materiaalien siirtelyyn tarkoitettuja kuljetinlaitteita muun muassa lasitehtaille. Toimitusjohtaja Martti Aholan mielestä maailman kauppapoliittisista ratkaisuista, yleisestä epävarmuudesta ja USA:n asettamista tulleista huolimatta synkkyyteen ei ole syytä vaipua.
Vuonna 1995 perustetun Cimecin tuotannosta merkittävä osa on aina mennyt vientiin. USA:n merkitys vientikohteena kasvoi uusiin mittoihin, kun yhtiö vuonna 2021 osti itseään isomman Glaston Oyj:n saksalaisen lasinostinliiketoiminnan, tuplasi liikevaihtonsa ja nousi Euroopan johtavaksi nostinvalmistajaksi. Ostettu tuotanto siirrettiin Neuhausenista Tampereen Vehmaisiin muun muassa toimivamman alihankintalogistiikan varmistamiseksi.
– Pirkanmaalaiselle pk-yritykselle Yhdysvaltojen markkina haasteineen ei välttämättä ole se järkevin. Olen sen itse USA:ssa aiemmin työskennellessäni konkreettisesti kokenut. Yrityskauppa toi meille kuitenkin isommat muskelit ja avasi meille ovia Amerikkaan. Aiemmin Cimecillä oli siellä yksittäisiä koneita, mutta nyt meillä on Yhdysvalloissa selkeä asiakaskunta, Martti Ahola kertoo.
Euroopan pysyttävä yhtenäisenä
Trumpin valintaa seuranneet vaiheet eivät arvaamattomuudessaan ole yllättäneet Aholaa. Ainakin toistaiseksi luotto tulevaisuuteen on vahva.
– Valmistamme tuotteita nische-markkinaan. Jos samanlaisen, ja etenkään yhtä kehittyneen ja käyttäjäystävällisen, tuotteen valmistajaa ei Yhdysvalloista löydy, se hankitaan Euroopasta tulleista huolimatta. Ainakaan vielä tämä epäselvä ja häilyvä tilanne ei ole vaikuttanut kaupantekoomme.
– Cimecin on löydettävä oma markkinaosuutensa. Jos jatkossa komponenttien hinnat merkittävästi nousevat, meidän on yrityksenä keksittävä keinot tilanteen ratkaisemiseen, Martti Ahola toteaa.
– Tietenkin toivoisi, että Eurooppa olisi ajatustensa osalta yhtenäinen. Kauppasuhteet Yhdysvaltojen, Aasian ja Euroopan välillä pitäisi saada pysymään jotakuinkin järkevinä.
Epävarmuus on jatkumoa
Nykyhetkessä ennustettavuus on melko heikkoa.
– Jos katsomme neljä vuotta taaksepäin, pelikenttä on ollut koko ajan yhtä arvaamaton. Ensin meille tuli korona, sitä seurasi komponenttipula, sitten hyökkäyssota. Nykytilanne on vain jatkumoa epävarmuudelle. Ennustettavuutta ei juurikaan ole, Martti Ahola sanoo.
– Taloudelliset mittarit antavat pieniä viitteitä siitä, että olisimme menossa parempaan suuntaan. Aikataulu vain on epävarma.
Cimec on rakennusteollisuuden laitetoimittaja. Kun rakennusteollisuudella menee huonosti, myöskään laitetoimittaja ei voi kovin hyvin. Markkinoiden muutokset näkyvät Cimecillä pienellä viiveellä eli niin nousut kuin laskut tuntuvat laitetilauksissa myöhemmin kuin alan toiminnassa yleisesti.
Turvallisuus ja käyttäjäystävällisyys kilpailuvaltteina
Cimecin kilpailijat nostinlaitemarkkinoilla tulevat muualta Euroopasta ja osin Yhdysvalloista. Myös Kiinassa valmistetaan laitteita samoihin käyttötarkoituksiin, mutta ne ovat laadullisesti merkittävästi heikompia.
Turvallisuuteen ja käyttäjäystävällisyyteen panostava Cimec on selkeä markkinajohtaja kotimaassa. Lähes kaikki suomalaiset lasi-, ikkuna- ja ovivalmistajat käyttävät tuotantolaitoksissaan sen nostimia.
Päävientimarkkinat ovat Yhdysvaltojen lisäksi Pohjoismaat, Viro sekä Länsi-Eurooppa, erityisesti Ranska, Saksa ja Belgia.
– Viro on meille tärkeä kauppakumppani ja laskemme sen jo kotimarkkinaksi. Siellä on laaja lasiteollisuuden tuotanto, ja paljon meidän laitteitamme käytössä. Huoltomiehemme käyvät Suomenlahden toisella puolella pari kertaa kuukaudessa, Martti Ahola kertoo.
Huoltotoimintoihin Cimec alkoi panostaa kuutisen vuotta sitten. Tällä hetkellä niiden osuus liikevaihdosta on noin 15–20 prosenttia.
– Laitteiden huolto ei ole samalla tavalla lakisääteistä kuin esimerkiksi hisseillä, mutta turvallisuussyistä laitteita on huollettava säännöllisesti. Turvallisuus on meille tärkeä asia.

Laukkujen pakkaaminen pelasti yrityksen
Muutama vuosi sitten koronan levittyä Suomeen Martti Ahola pakkasi laukkunsa ja lähti maailmalle. Ei pakoon pandemiaa, vaan varmistamaan yrityksen tulevaisuutta.
– Kuulostaahan se vähän absurdilta tilanteessa, jossa maailman piti mennä kiinni. Lähdin hakemaan meille töitä, ja se pelasti meidät. Pienen yrityksen pitää keksiä erilaisia tapoja selättää isommat ongelmat aika nopeasti.
Tuotannossa jouduttiin tekemään järjestelyjä, mutta ne pitivät yrityksen hengissä ja säilyttivät työpaikat.
– Olen tosi kiitollinen henkilökunnalleni siitä, että he ovat joustavia. He myös näkevät, että meillä omistaja ja johto ovat mukana tekemässä näitä töitä, Ahola toteaa.
Cimec tekee teknistä myyntiä eli ratkaisee asiakkaiden yksilöllisiä ongelmia ja tarjoaa heille teknisiä ratkaisuja.
– Mitään tuotteita ei valmisteta valmiiksi hyllyyn, vaan ne räätälöidään asiakkaalle tarpeen mukaan. Peruskomponentit ja -ajatus ovat tietenkin aina samoja.
Nöyrästi, mutta nöyristelemättä
Vuonna 2016 yhtiön omistuspohjassa tapahtui muutoksia. Martti Ahola aloitti Cimecin toimitusjohtajana 2018 ja yhtiön toisena pääomistajana noin vuotta myöhemmin. Sitä ennen hän on työskennellyt muun muassa isoissa pörssiyrityksissä ja saanut sieltä erinomaista oppia vientitoimintaan.
– Suomessa on hyviä vientituotteita. Tekninen osaaminen ja ymmärryksemme niin tuotteiden kuin palveluiden osalta on vertailukelpoista tai jopa parempaa kilpailijoihin nähden. Joskus olen vitsaillut, että teemme välillä vähän liiankin hyvää laatua. Suomalainen kone kestää isältä pojalle ja jopa pojanpojalle, mikä ei välttämättä valmistajan kannalta ole aina paras asia, Ahola naurahtaa.
Insinööriosaaminen, erilaiset laatujärjestelmät ja suunnitteluohjelmien käyttö ovat sillä tasolla, että suomalaisten on helppo lähteä maailmalle.
– Turha täältä Vehmaisista on savumerkkejä lähetellä, että ”ostakaa nostin”. Ne savut ovat jo Nokian kohdalla hälventyneet. Asiakkaita on mentävä tapaamaan paikan päälle. Ainakin meidät on otettu aina todella lämpimästi vastaan.
– Tietty nöyryys pitää tietysti olla. Pitää ymmärtää kohdemaiden kaupalliset ja muut tavat, ja hyväksyä, että ne poikkeavat vähän omistamme. Tämä näkyy vaikkapa erilaisissa maksuehdoissa. Suomalaisella rehellisyydellä pääsee kuitenkin tosi pitkälle. Suomella on hyvä maine maailmalla, Ahola vakuuttaa.
Maailmalle meno vaatii kuitenkin rohkeutta, avoimuutta ja pikkuisen myös heittäytymistä.
– Olemme maailman onnellisin kansa, mutta emme osaa kertoa sitä. Emmekä aina oikein meidän tuotteistammekaan. Pitäisi vain reilusti uskaltaa sanoa, että tämä on paras tuote. Suomalaiset vähän liikaakin kainostelevat sen sanomista.

Teksti ja kuvat Jari Runsas