Yrityksen sometileistä ja seuraajista on pidettävä huolta siinä kuin ystävyyssuhteistakin. Organisaatio tai asiantuntija voi puhutella eri kohderyhmiä hieman eri tyylillä eri kanavissa ilman, että viestin ydin muuttuu.
Olethan itsekin sama ihminen, vaikka ehkä puhut murteella lapsuudenystäväsi kanssa ja hyvän työkaverisi kanssa aivan toisella tavalla. Tyylistä riippumatta vuorovaikutus voi olla aitoa ja palkitsevaa.
Uusia seuraajiakin löydät paremmin, kun juttelet tietylle ihmiselle sen sijaan että huikkailet jollekulle jotain vain silloin, kun sinulla on asiaa. Vinkkaamme, miten voit hahmottaa seuraajasi, löytää oikean tone of voicen ja pitää yhteyksiä yllä.
Ihmiset hakevat sosiaalisesta mediasta viihdettä, tietoa ja yhteisöllisyyden tunnetta. Tarjotaksesi seuraajillesi jotain näistä, sinun pitää tietää kenelle viestit ja miten saat ihmiset kiinnostumaan juuri sinun sisällöistäsi.
Kartoita someyleisöäsi konkreettisten mielikuvien kautta, vaikka näin:
- Millä toimialalla seuraajani työskentelee?
- Millaisessa firmassa hän työskentelee?
- Mikä hänen asemansa on?
- Millainen koulutus hänellä on?
- Millainen hänen työpäivänsä on?
Kun sinulla on mielikuva seuraajastasi, pohdi, palveleeko sisältösi häntä. Sisällön tulisi nimittäin palvella seuraajaa, eikä yritystäsi. Mitä hän hakee? Miten ja milloin hän käyttää aikaansa sosiaalisessa mediassa?
Jos tiedät, että kohderyhmällä on hoppua keskiviikkona iltapäivisin, suuntaa viestittelysi parempaan hetkeen, vaikka sinulle itsellesi aika olisi mitä loistavin. Ethän yritä tavoittaa iltaunista kaverisiakaan turhaan iltamyöhällä, jos tiedät, että hän nukkuu.
Jos olet useassa kanavassa, mieti seuraajiasi ja viestisi kohdentamista jokaisen kanavan osalta. Voit myös laajentaa seuraajakuntaasi asettamalla samoja kysymyksiä uudelleen.
Tone of voice eli äänensävy liittyy vahvasti myös sosiaalisen median kanaviin. Ei ole aivan sama, miten ja millä tyylillä viestit. Pohdi jokaisen käytössäsi olevan kanavan kohdalla, mikä on sen pääasiallinen tarkoitus. Haluatko viestiä ajankohtaisista asioista, rekrytoida työntekijöitä vai käynnistää keskustelua? Päätä sen jälkeen millaista yleisöä tavoittelet missäkin kanavassa.
Mieti myös millaisen mielikuvan haluat jättää ihmisille eri kanavissa. Millainen on sivusi kuvamaailma, mitä adjektiivejä yhdistäisit kanaviisi? Onko tyylisi rento, asiallinen vai jotain siltä väliltä? Käytätkö emojeita?
Kun tyyli on valittu, pysy siinä. Älä yhtäkkiä vaihda teitittelystä sinutteluun tai ala taivuttamaan yrityksesi nimeä aikaisemmasta poikkeavalla tavalla. Vahvistat samalla brändiäsi, kun pidät tyylin yhdenmukaisena niin sisällöllisesti kuin visuaalisestikin.
Vain harva ystävyyssuhde säilyy, jos yhteydenpito katkeaa pitkäksi aikaa tai se on yksipuolista. Sama pätee sosiaaliseen mediaan. Vuorovaikutus on sosiaalisen median ydintä ja sitä kannattaa hyödyntää. Aktiivinen vuoropuhelu seuraajien kanssa luo mahdollisuuksia muun muassa henkilökohtaisen asiakaspalvelukokemuksen luomiseen, mielikuvien rakentamiseen, asiakaspalautteen ja suositusten keräämiseen ja seuraajien sitouttamiseen.
Yleisimmät somen vuorovaikutuskeinot:
- Osallistu ja reagoi keskusteluihin
- pyydä mielipiteitä tai reaktioita
- käytä äänestys-, kommentti- tai kyselytyökaluja
- mainitse tai tägää mukaan yhteistyökumppaneita ja muita sidosryhmiä
- jaa ohjeita ja vinkkilistoja.
Testaamalla löydät sinulle ja kanavillesi sopivimmat. Parhaisiin tuloksiin pääset pitkäjänteisellä työllä. Ole rohkea ja kokeile!
Siru Salminen
sosiaalisen median asiantuntija
Riina Junila
projektipäällikkö, viestintä ja myynti
Tulus Oy