Tekoälyn vallankumous vaatii ​​​​​​​johtajuudelta uudenlaista ajattelua


Johanna Raiskio, Unfair Oy

Oman työurani aikana en ole koskaan nähnyt minkään teknologian muuttavan asioita näin nopeasti kuin tekoäly on tehnyt.

Eikä ihme, sillä ChatGPT saavutti 100 miljoonan käyt­täjämäärän kahdessa kuukaudessa. Sama suoritus vei Facebookilta 4,5 vuotta. Käyttäjämäärien kasvu ei ole ainoa mittari teknologian laajuudesta tai vaikutuksesta, mutta se antaa osviittaa tekoälyn nopeasta leviämi­sestä.

Olin perhevapaalla vuoden 2023. Kiistattomasti puhutuin, spekuloiduin ja innostavin puheenaihe sivustaseuraajan näkökulmasta oli ChatGPT. Tässä hieman ensipuraisua ja ajatuksia siitä, miten koin tekoälyn tulemisen omasta näkökulmastani, kun töissä oli reilun kolmenkymmenen ihmisen lisäksi vielä yksi virtuaalinen työkaveri, jonka kanssa en ollut tehnyt sinunkauppoja.

Uskon, että suomalaisissa yrityksissä ymmärretään yleisesti hyvin, että edessä on suuria muutoksia. Tätä haastavampaa on tunnistaa, mitä tekoäly tarkoittaa konkreettisesti ja miten sitä voi hyödyntää.

Erityisesti johdon näkökulmasta on tarkasteltava huolellisesti muun muassa tekoälyn eettisiä, sosiaalisia ja taloudellisia vaikutuksia. Tekoälyn päätöksentekoprosessit perustuvat usein monimutkaisiin algoritmeihin, joita ei voi kutsua kovin läpinäkyviksi. Myönnän, että ensimmäiset ajatukset tekoälystä uhkakuvien jälkeen voisivat johdolla helposti liittyä vain työnteon tehostamiseen ja kustannuksien leikkaamiseen. Ajatus on kuitenkin erittäin ­kapea eikä millään tavoin sellainen, joka kantaa pitkälle. Johtajuuden näkökulmasta on tär­keää löytää tasapaino inhimillisen ja tekoälypohjaisen työvoiman välillä. Tämä vaatii strategista ajattelua ja ihan uusia johtamiskäytäntöjä.

Vaikka pelisääntöjen rakentaminen eettisyyden ja tiedon turvallisuuden näkökulmasta on ollut meille tärkeää, emme ole halunneet jarruttaa toimintaa liikaa, vaan olemme halunneet luottaa rohkeaan kokeilun kulttuuriin. Vain testaamalla saamme selville, millainen työkaveri tekoäly voi parhaimmillaan ja huonoimmillaan olla. Koska tekoäly valjastaa käyttöömme valtavan tietomäärän nopeasti, ehkä meillä jää oikeasti enemmän aikaa rakentavalle, luovalle ja inhimilliselle yhdessä ajattelulle. Yhdessä ajattelu hyödyttää sekä asiakasta että luo lisää hyvinvointia yrityksen sisälle. Samalla pystymme olemaan tuottavampia ja käyttämään aikaa kehittämiseen ja mielekkäämpään tekemiseen.

Ihan pieni esimerkki omasta työstä. Pyysin apua ChatGPT:ltä tämän kirjoitukseni aloitukseen. Sinänsä tekoälyn kirjoittama aloitus oli hyvä. Ei sellainen, jonka itse kirjoittaisin, mutta toimiva. On varmasti tilanteita, jolloin tekoälyn tekemä tuotos olisi jo sellaisenaan riittävän hyvä. Vähintään se auttaa tyhjän paperin syndroomassa.

Tekoälyn käyttämisestä, hyödyllisyydestä ja tehokkuudesta on paljon parempia asiantuntijoita kuin minä. Tiedostan kuitenkin sen, ­etten voi palata työhöni ilman, että ymmärrän tekoälyn olevan osa työn tekemisen arkea. Samalla ymmärrän, että se voi toimia erinomaisena työkaverina arjen johtamisessa. Jotta voin itse olla ohjaksissa, on minun vietettävä aikaa tämän uuden työkaverini seurassa.

Johanna Raiskio, toimitusjohtaja, partner, Unfair Oy

 

Scroll to Top