Itsenäisen Suomen ikäinen Yrjö Wigren Oy raivaa tietään suomalaisten ruokapöytiin kovan kilpailun keskellä. Valttina on rouva Anna Wigrenin sata vuotta sitten lausuma periaate: ”Jos ei tehdä hyvää, ei sitten tehdä ollenkaan.”
Yrjö Wigren Oy on perustettu vuonna 1917. Se on Suomen vanhin jatkuvasti toiminnassa ollut lihanjalostusyritys. Omistajat ovat vaihtuneet, mutta vahvasti laatuun pohjautuva toimintaperiaate on säilynyt yli vuosisadan.
Yrjö Wigren innostui liha-alasta toimiessaan juoksupoikana Tampereen kauppahallissa Granbergin liha- ja leikkelemyymälässä. Kesällä 1917 hän osti K.A. Silanderin makkaraliikkeen Tammelasta, ja ryhtyi yrittäjäksi. Vanhimmat Wigrenin reseptit ovat peräisin tältä yrityksen alkutaipaleelta.
Ylpeys omista tuotteista ja niiden laadusta on alusta asti ollut vahva. Yrjö myi tuotteita vain sellaisiin liikkeisiin, joihin halusi. Hinta ei ole koskaan kuulunut yrityksen tärkeimpiin kilpailuvaltteihin, joten Wigrenin tuotteiden myynti alennuksella ei ollut lainkaan Yrjön mieleen.
Läntisenkadun (nykyisen Näsilinnankadun) vuonna 1922 valmistuneen uuden tehtaan ja Nekalan kautta Yrjö Wigren Oy muutti Sarankulmaan Patamäenkadulle vuonna 1989. Uusi tehdas oli ensimmäisiä EU-hyväksyttyjä lihanjalostuslaitoksia Suomessa.
Paikallisuus antaa pohjaa kasvulle
Wigrenin historian varrelle on mahtunut sekä vahvoja menestyksen vuosia että vähän vaikeampia aikoja. Wigrenin suvun jälkeen omistajana oli vuoteen 2011 asti Salosen perhe, kunnes nykyinen omistaja Interavanti Oyj hankki perinteikkään toimijan omistukseensa.
Nykyinen toimitusjohtaja Juha Alapappila kuvaa tämänhetkistä markkinatilannetta haastavaksi.
– Suomessa on muutamia isoja toimijoita ja niiden lisäksi paljon kaltaisiamme keskisuuria yrityksiä. Olemme luoneet asemamme panostamalla tuotteidemme laatuun.
– Ruokaan liittyy paljon erilaisia makumieltymyksiä, mutta laatuasiat ovat faktaa. Olemme esimerkiksi tehneet päätöksen valmistaa tuotteemme sataprosenttisesti suomalaisesta lihasta, Alapappila kertoo.
Wigrenillä on tukenaan pitkä historia ja sen tuoma maine. Myös kuluttajat arvostavat laadukkaita tuotteita.
– Keskitymme tarkasti valittuihin tuotteisiin ja tuoteryhmiin. Olemme löytäneet roolimme ruokapöydissä, joihin halutaan hieman tavallista enemmän laatua ja vaihtelua. Helppoa ruuanlaittoa, laadukkaita tuotteita ja erilaisia makuja hakevat ruuanvalmistajat ovat yksi tärkeimmistä kohderyhmistämme, Alapappila toteaa.
Haastava markkina
Wigrenin asema markkinoilla ja neuvottelupöydissä on vakiintunut, mutta vaatii silti jatkuvaa työtä.
– Meillä on paikallisesti vahva asema ja tunnettuus etenkin Pirkanmaalla. Voimme syystäkin olla ylpeitä Wigrenin brändistä. Paikallisuus ja lähiruoka ovat kasvavia trendejä, ja se vahvistaa myös meidän asemaamme, Juha Alapappila arvioi.
Päivittäistavarakauppaa Suomessa hallitsevat vahvat keskusliikkeet. Pääsy niiden hyllyille on myös valtakunnallisesti merkittävä asia.
– Lihanjalostusalan suuret yritykset valtaavat luonnollisesti valtaosan rajallisista hyllymetreistä. Paikallisen vahvan aseman pohjalta tavoittelemme kasvua koko maassa käytännössä myymälä ja alue kerrallaan. Esimerkiksi Pirkanmaan alueella myyntiin on päässyt koko tuotevalikoimamme, ja valtakunnallisestikin hyllyiltä löytyvät tärkeimmät tuotteemme. Markkinoilla on selvästi Wigrenin kokoinen aukko, Alapappila kuvaa.
Yrityksen kivijalkoja ovat etenkin meetwurstit ja kokolihaleikkeleet sekä nakit ja ruokamakkarat. Viime vuosina valikoimiin ovat entistä vahvemmin tulleet myös erilaiset valmisruuat. Kaalikääryleet ovat olleet jo pidempään Wigrenin valikoimissa tässä tuoteryhmässä.
Rooli täydentävien tuotteiden tarjoajana
Wigrenillä on markkinoilla rooli täydentävien tuotteiden tarjoajana.
– Saamme äänemme kuuluviin alueellisissa ja keskitetyissä neuvotteluissa, mutta emme ole lähteneet mukaan hintakilpailuun. Yhtälö on haastava, sillä hinnan merkitys on erityisesti viimeisten vuosien aikana korostunut entisestään, Juha Alapappila sanoo.
– Meidän kannaltamme ratkaisevaa on, että hinta-laatu-suhde on kunnossa. Se takaa meille paikan kauppojen hyllyillä. Olemme valinneet tien, jossa pidämme tiukasti kiinni historiamme aikana luoduista arvoista ja perinteistä.
Viime kädessä kuluttajat aina ratkaisevat, mitkä tuotteet hyllyille pääsevät.
– Kauppa seuraa todella tarkkaan informaatiota myynneistä sekä kuluttajien ostokäyttäytymisestä. Wigrenin rooli kuluttajien ostoskoreissa on pysynyt selvästi vahvempana kuin osuutemme kauppojen kokonaismyynnistä. Tärkeimmät tuotteemme ovat säilyttäneet asemansa vuodesta toiseen, Alapappila korostaa.
Paikoilleen ei silti voi jäädä. Koko ajan pitää olla hereillä ja ymmärtää kuluttajien ostokäyttäytymistä sekä huomata makutrendeissä ja markkinoilla tapahtuvat muutokset.
– Olemme rakentaneet oman ketterän tuotekehitysmallimme, jossa tuotepäällikkö vastaa itse prosessista. Tärkeässä roolissa ovat asiakkaiden kanssa käydyt keskustelut potentiaalisista, kasvavista tuoteryhmistä sekä kuluttajatrendeistä. Asiakkaan kuuntelu on merkittävä osa tuotekehitysprosessiamme. Vaikka meillä ei ole samanlaisia resursseja kuin isoimmilla toimijoilla, näemme uudistumisen tosi tärkeänä ja varaamme sille tarvittavan ajan, Alapappila vakuuttaa.
Synergiaetuja etsimässä
Wigrenin toimitiloissa Patamäenkadulla on tällä hetkellä tilaa, johon etsitään sopivia toimijoita. Kiinteistössä on mahdollisille eri alojen toimijoille oivalliset tilat, muun muassa suuritehoiset sähkö- ja kaasuliittymät sekä nykyaikainen kylmäjärjestelmä. Kiinteistö on logistisesti ja näkyvyydeltään erittäin hyvällä paikalla.
Juha Alapappila näkee, että yhteiset tavoitteet voisivat hyvinkin tukea myös Wigrenin toimintaa.
– Jos tiloihin löytyy esimerkiksi elintarvikealan toimija, jonka kanssa voisimme tehdä yhteistyötä, mahdollisesti jopa yhteistä tuotekehitystä, se voisi tuoda synergiahyötyä molemmille osapuolille.
Teksti ja kuvat: Jari Runsas