Viimeistään ratikan voidaan sanoa nostaneen Tampereen kaupunkien kansainväliseen pääsarjaan.
Ratikalla on myös oma roolinsa Tampereen nousussa maailman onnellisimman maan vetovoimaiseksi kaupungiksi. Raitiotien rakentaminen viestii joukkoliikenteen tärkeydestä kaupungin kasvun mahdollistajana, mutta ennen kaikkea se antaa vahvan viestin tamperelaisten sitoutumisesta pitkäjänteiseen maankäytön ja erityisesti keskustan kehittämiseen. Jos kaikki tiet vievät Roomaan, Tampereella kaikki ratikkakiskot – niin suunnitteilla olevat, rakennetut tai työn alla olevat – vievät keskustaan.
Vaikka rakentamistyöt ovat aiheuttaneet useimmille keskustassa toimiville yrityksille viime vuosina jonkinlaisia haasteita, nyt käytössä oleva ratikka luo keskustan tulevaisuuteen ennustettavuutta ja vakautta. Vaikka maailma muuttuu, kiskot pysyvät. Laajentuvaksi suunniteltu ratikka tuo jatkossakin ihmisiä Tampereen keskustaan eri puolilta kaupunkia ja kaupunkiseutua. Seinästä seinään uudistettu Hämeenkatumme kestää vertailun mihin tahansa maailman pääkatuun ja tarjoaa hyvät puitteet niin ihmisten liikkumiselle, oleskelulle kuin liiketoiminnallekin.
Keskustalle ja sen kehittämiselle ratikka tarjoaa hyvän kivijalan, mutta paljon muutakin on keskustassa tapahtunut ja suunnitteilla. Kehittyvä asemanseutu kansineen ja tornitaloineen on laajentanut keskustaa itään päin, monipuolistanut keskustan kaupunkikuvaa ja palveluita sekä lisännyt Tampereen vetovoimaa ja kiinnostavuutta. Seuraava askel itäisen keskustan kehityksessä otetaan, kun rautatieaseman ja asemakeskuksen kehittäminen saadaan toden teolla vauhtiin.
Itäisen keskustan nopea kehittyminen on siirtänyt keskustan ”kuumaa aluetta” Tammerkosken itäpuolelle ja herättänyt, varmasti aiheellisestikin, huolestuneita kysymyksiä läntisen keskustan tulevaisuudesta. Kuten pormestariohjelmastakin voimme havaita, läntinen keskusta on tällä hetkellä suunnittelun keskiössä. Suunnitteilla on muun muassa maanalaisen pysäköintilaitoksen, Kunkun parkin, toteuttaminen, Hämeenpuiston ja Eteläpuiston kehittäminen sekä Särkänniemen voimakas kehittäminen ja entistä vahvempi kytkentä keskustaan. Pyynikintorin laidalle ratikkareitin varteen suunnitellaan uutta taidemuseota ja tutkitaan täydennysrakentamisen mahdollisuuksia. Samalla Amurin alueen täydennysrakentaminen ja alueen uudistuminen ovat alkamassa. Keskustorin kehittämiseen panostetaan. Maistiaisia tästä saatiin jo upean kesäkeitaan toteutuksessa.
Keskustan voikin sanoa kokevan renessanssin ratikka-aikakauden seurauksena. Torninosturit ja rakennustyömaat tuovat jatkossakin oman mausteensa keskustaan, mutta kehityksen painopiste siirtyy kohti kaikkia palvelevan, viihtyisän ja houkuttelevan laadukkaan kaupunkitilan luomiseen. Keskustan vetovoiman kehittämiseen tarvitaan meitä kaikkia: kaupunkia, yrityksiä, yhdistyksiä, asukkaita ja kaupungissa vierailevia. Yhdessä me teemme tulevaisuuden keskustan!
Jukka Lindfors
suunnittelujohtaja,
kaupunkiympäristön suunnittelu
Tampereen kaupunki