Lasereita syöpähoitoihin, genetiikkaan ja teollisiin sovelluksiin kehittävä ja valmistava Modulight Oy on saanut Tampereen kauppakamarin ja Tampereen nuorkauppakamarin Pirkanmaan vientipalkinnon 2020.
Modulightin vientitiimiin kuuluvat Seppo Orsila, Ulla Haapanen, Jari Sillanpää, Petteri Uusimaa, Anca Guina, Zoe Ylöniemi ja Kati Reiman sekä kuvasta puuttuva Jari Ovaskainen. Kuva Annikaisa Knuutila
Modulightin noin 11 miljoonan euron liikevaihdosta 98 prosenttia tulee viennistä, ja jo perustamisestaan alkaen 20 vuotta sitten yritys suuntasi vientiin. Vienti vahvistui, kun yritys vuonna 2014 uusi strategiaansa ja päätti keskittyä terveysteknologiaan, erityisesti syöpähoitoihin, genetiikkaan ja silmälääketieteeseen, Yhdysvaltojen markkinoihin ja siellä isoihin yrityksiin.
– Markkinointi- ja myyntiaktiviteetit on edelleen kohdistettu täysin USA:han, ja se säteilee bisnestä ympäri maailmaa. Tällä hetkellä Aasian-vienti kasvaa nopeimmin. Yllättävää kyllä asiakkaidemme liiketoiminta USA:ssa ei oikeastaan ole hidastunut koronan takia. Odotin, että varsinkaan uusia avauksia ei tulisi, mutta olin väärässä. Olemme tänä vuonna aloittaneet enemmän uusia pitkän tähtäimen projekteja Fortune 500 -yritysten kanssa kuin koskaan aikaisemmin. Tyypillisesti nämä johtavat vuosien pituiseen liikesuhteeseen ja luovat vakautta tulevaisuuden kasvulle. Viennin osuus pysynee jatkossakin lähellä sataa prosenttia. Olemme toki iloisia, kun esimerkiksi TAYS päätyi ostamaan laserimme Silmäkeskukseensa, sanoo toimitusjohtaja Seppo Orsila.
Modulight keskittyy teknologioihin, joilla se näkee paitsi teknisiä, myös liiketoimintamallien kannalta strategisen erottautumisen mahdollisuuksia.
– Olemme esimerkiksi kehittäneet vuodesta 2015 lähtien pelkästään laitteita, jotka kytkeytyvät omaan pilveemme cloud.modulight.com.
Pirkanmaan vientipalkinto luovutettiin Modulightille Tampereen kauppakamarin syyskokouksen yhteydessä. Palkintopuheen piti Tampereen nuorkauppakamarin puheenjohtaja Sampo Siuko (oik.), ja seremoniaa seurasivat myös kauppakamarin toimitusjohtaja Antti Eskelinen ja puheenjohtaja Minna Metsälä. Kuva Juha Koski
”Pitää olla tunnettuutta ja verkostoa”
Vientiä tehtiin aiemmin pienellä aktiivisella tiimillä, mutta vuonna 2020 yritys on kasvattanut myyntiorganisaatiotaan. Nyt viennistä vastaa kuusihenkinen joukkue.
– Olemme jo pitkään rakentaneet yhtiön brändiä ja toimintatapoja niin, että ne vastaisivat entistä paremmin sitä, mitä kansainväliset suuryritykset ovat tottuneet näkemään. Muutenkin olemme kehittäneet firmaa enemmän kokonaisen toiminnan kuin yksittäisen funktion näkökulmasta. Uskon, että mikään yksittäinen toiminto ei yksistään tee sadetta. Myynti, tuotanto, laatu, tuotekehitys ja kaikki muut toiminnot ovat aivan yhtä tärkeitä.
Modulight on jo vuosia panostanut digitaaliseen markkinointiin ja etätyömenetelmiin.
– Meillä oli jo korona-ajan alussa 380 000 seuraajaa Facebookissa ja miljoonia näyttöjä Youtube-videoillemme, mikä tarkoitti, että meillä oli jonkinlaiset lähtökohdat mennä aikaan, jona ei matkusteta. Digitaalisen markkinoinnin panostuksia on tarkoitus lisätä merkittävästi. Olemme tänä vuonna myös luoneet uuden ModulightLIVE-konseptin. Ei Zoom-messuilla juuri törmää uusiin tuttavuuksiin – tätä varten tarvitseekin olla merkittävä ansaittu yleisö somessa tai muilla sähköisillä kanavilla. Viime kädessä on kyse ihan samasta asiasta kuin offline-maailmassa – sinulla pitää olla tunnettuutta ja verkostoa.
Toimintaympäristössä Orsila pitää tärkeänä matkustamisen sujuvuutta, vaikkapa junalla Tampereelta suoraan Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Myös Tampereen toiminta ja maine suosittuna ja tulevaisuutta rakentavana seutuna tuo vientiplussaa.
– On erittäin tärkeä luoda positiivista meininkiä ja viestiä, että täällä mennään yhdessä eteenpäin. Meillä on paljon maailmanluokan osaamista – viedään se!
Tampereen nuorkauppakamarin perustama palkinto on jaettu vuodesta 1968 lähtien. Vuodesta 2011 se on myönnetty yhteistyössä Tampereen kauppakamarin kanssa nimellä Pirkanmaan vientipalkinto. Palkinto myönnetään Pirkanmaalla toimivalle yritykselle, joka panostaa erityisen merkittävästi kansainvälistymiseen, vientiin ja uusien markkinoiden avaamiseen.