Onko asentaja myyntisi valttikortti vai ei?

Taru Kumpulainen.

”Asentaja on yhtä kuin yrityksemme asiakaskokemus.” Tämä toteama vastikään vetämässämme strategiaprosessissa pysähdytti kaikki jälleen kerran perusasioiden äärelle.

Työntekijä on yrityksen käyntikortti, mikä kannattaa valjastaa myös markkinoinnin ja myynnin käyttöön. Tämä ymmärretään, mutta tiedot ja keinot toteutukseen eivät aina kohtaa.

Vietämme paljon aikaa asiakaskokemuksen äärellä ja syystä, onhan asiakkaan ongelman ratkaisu monen bisneksen peruslähtökohta. Jos sen taitaa hyvin, on käsissä kilpailuetu ja kasvun ajuri. Tästä huolimatta kerää työntekijäkokemus vähemmän huomiotamme. Peiliin katsominen voi kuitenkin antaa parhaan käsityksen siitä, mitä perästä kuullaan.

Työntekijäkokemus voi kasvattaa tulostasi 25 prosenttia

Unfairilla olemme nähneet, miten ylivertainen asiakaskokemus saa alkunsa erinomaisesta työntekijäkokemuksesta. Samaa on raportoitu Harvard Business Review’ssä ja MIT:n CISR-tutkimuskeskuksessa, jossa työntekijäkokemus on nostettu yhdeksi tutkimustyön pääpainopisteistä. Lyhyesti laitettuna: onnistunut työntekijäkokemus voi kaksinkertaistaa yritysten innovaatiotason, tuplata asiakastyytyväisyyden ja kasvattaa tulosta 25 prosentilla.

Aika usein työntekijäkokemus nähdään ”summana”, joka voi sisältää esimerkiksi työsuhteen elinkaaren aikana kertyneet kokemukset, kohtaamiset, vuorovaikutukset, käsitykset, hetket, jopa ajatukset ja tunteet.

Jotta tästä päästään johdettaviin tavoitteisiin, kannattaa raivata metsää puilta. Hyvä lähtökohta on tarkastella, mitkä mahdollisuudet työntekijällä käytännössä on työnsä tekemiselle tänään tai tulevaisuuden tasolla. Työtyytyväisyyden sijaan avaintekijöitä ovat työntekijän tarpeisiin mukautuva työympäristö ja yhtenevät työtottumukset, laajemmin ympäröivä yrityskulttuuri.

Joustopesua vai rohkeaa johtajuutta?

Syksyn Nordic Business Forumin teemaan nojaten mukautuva työympäristö tarjoaa rohkean johtajuuden ohella työntekijöille runsaasti valinnanvaraa ja mahdollisuuksia työnsä suunnittelemiseksi ja muokkaamiseksi. Yhtenevät työtottumukset ja ympäröivä yrityskulttuuri ovat puolestaan edellytys sille, että työntekijä niihin tarttuu. Myös tässä riittää sarkaa – yhteisöllisyyttä työssään kokee karkeasti puolet suomalaisista palkansaajista.

NBF:ssä puhuneen organisaatiopsykologi Adam Grantin sanoin ”innovatiivisuuden lisäämiseksi johtajien on aktiivisesti kyseenalaistettava vakiintuneita toimintatapoja ja kannustettava tiimejä tekemään samoin. Organisaatioon tulisi luoda ’rethinking culture’, jossa ihmiset kokevat olonsa turvalliseksi esittää uusia ideoita ja haastaa vanhoja ajatusmalleja.” Nyt kun keskustellaan työelämän joustorajoista, päätäntävallan vahvempi lisääminen työntekijöille voi tuntua haastavalta. Vaikutusmahdollisuudet omaan työhön kuitenkin lisäävät tutkitusti työn mielekkyyttä ja tuloksellisuutta.

Olipa leivissäsi asentaja tai asiantuntija, nyt kannattaa ravistella työnteon rakenteita, sujuvoittaa tehtävien hoitoa ja poistaa pullonkauloja töiden edestä – yhdessä.

Taru Kumpulainen

COO & Founder

Unfair Lean Marketing Oy

Scroll to Top