Nyt olisi ollut ysitien vuoro

Antti Eskelinen, Tampereen kauppakamari.

Hallituksen budjettiesitys sisältää Pirkanmaalle paljon hyvää, mutta pettymyksiltäkään ei vältytty. Suurin niistä oli Valtatien 9 puuttuminen investointilistalta.

Hallitus osoittaa ensimmäisessä budjetissaan liikenteelle rahoitusta lähes 600 miljoonaa, jolla pystytään paikkamaan myös 2000-luvulla syntynyttä tieinfran korjausvelkaa. Tämä on erittäin hyvä asia. Parasta budjetissa oli tietysti Pirkanmaan yhteisen edunvalvontakohteen Tampereen henkilöratapihan korjauksen rahoituksen varmistuminen, vaikka kuokkaa ei ihan heti päästä lyömään maahan.

Jälleen tuli osoitetuksi, että yhteistyössä on voimaa!

Suurin pettymys Pirkanmaan edunvalvontaryhmälle on tietenkin Valtatien 9 puuttuminen investointilistalta, vaikka Väylävirasto on nostanut sen jo aikoja sitten kansallisen investointiohjelman kiireellisyysluokkaan 1A.
Mikäli ysitien rahoitusta ei saada ensi vuoden aikana valtion budjettiin, se siirtyy seuraavalle hallitukselle ja silloin ysitien kehittämisen rinnalle kilpailevaksi hankkeeksi nousee Valtatien 3 kehittäminen Lempäälä-Tampere-Pirkkala- kolmiossa. Tällöin Valtatien 3 kehittäminen nousee työpaikka-alueiden sekä tilaa vaativan teollisuuden ja turvallisuuspoliittisten tarpeiden vuoksi seudullisen edunvalvonnan ykköskohteeksi.

Ilonaiheena budjettiesityksessä oli edelleen se, että Tampereen yliopiston ja Nokian t&k-yksikön erityisosaaminen huomioitiin. Esityksessä mainitaan siruosaamiskeskuksen perustaminen Suomeen. Maan edun kannalta paras paikka sille on Tampere.

VTT ja Business Finland saavat merkittäviä lisäresursseja, joista on kanavoitumassa resursseja – syystäkin – myös Tampereen seudun yritysten t&k-hankkeisiin. Tilanne vaatii nyt tarkkaa seurantaa, etteivät rahat jää pk-seudun hankehumppaan ja hallintobyrokratiaan.

Antti Eskelinen
toimitusjohtaja