Monad kehittää lennonjohdon AI-assistenttia eurooppalaisessa hankkeessa

Tekoälypohjaista digiassistenttia kehitetään lennonjohtajien päätöksenteon tueksi.

Tamperelainen ohjelmistoyritys Monad on mukana eurooppalaisessa hankkeessa, jossa kehitetään ilmaliikenteen ja lennonjohtamisen tekoälypohjaista assistenttia kansainvälisille lentoasemille.

Viime kesänä alkanut TADA-hanke hyödyntää koneoppimista ja historiallista tutkadataa. Hankkeen rahoituksesta vastaa Euroopan komissio, ja sitä hallinnoi SESAR 3 -yhteisyritys.

SESAR 3 on julkisen ja yksityisen sektorin eurooppalainen kumppanuus, jossa tutkitaan ja innovoidaan digitaalista eurooppalaista ilmatilaa. Kehitystyön tavoitteina ovat lisäksi uudenaikaiset teknologiset ratkaisut perinteisten ilma-alusten, droonien, ilmataksien ja korkeammalla lentävien ilma-alusten hallintaa varten.

TADA-hankkeen tavoitteena on kehittää tekoälypohjainen työkalu, joka tukee lennonjohtajia päätöksenteossa ja parantaa siten ilmaliikenteen turvallisuutta ja tehokkuutta.

– Erityisesti suurten kansainvälisten lentoasemien lähestymisalueet (TMA) ovat usein erittäin ruuhkaisia, mikä aiheuttaa lentojen myöhästymisiä. TADA-hankkeella pyritään kasvattamaan ilmatilan kapasiteettia optimoimalla ilma-alusten lentoratoja ja parantamalla liikenteen sujuvuutta, kertoo Head of AI Tomi Äijö Monadilta. 

Monadille on tärkeää olla mukana luomassa tulevaisuuden ilmaliikenteen hallinnan ja lennonjohtamisen ratkaisuja.

– Hankkeessa hyödynnetään ilmailun toimialaosaamistamme sekä vahvaa kokemustamme tekoälyn soveltamisesta erilaisiin käyttötarkoituksiin. On hienoa, että voimme olla mukana kehittämässä eurooppalaista ilmaliikenteen hallintaa entistä tehokkaammaksi ja turvallisemmaksi, Äijö sanoo.

Yhteiseurooppalaista projektia koordinoi espanjalainen Ingenav. Muita hankkeessa mukana olevia tahoja Monadin lisäksi ovat Deep Blue ja Enav Italiasta, Frequentis Orthogon Saksasta sekä Maltan yliopisto. Tiimi yhdistää akateemista tutkimusta, teknistä osaamista ja käytännön kokemusta ilmaliikenteen hallinnasta ja lennonjohtamisesta.

– Hankkeessa sovelletaan tutkadataa ja koneoppimista, kertoo Tomi Äijö. Kuva Karri Harju, Monad.
Scroll to Top