Johtajaverkostoon saa tulla sellaisena kuin on, mutta yksi asia on kielletty: yksinpuhelu

Kyselyn mukaan Johtajaverkostoon liitytään yleensä uuden oppimisen perässä. Halutaan tavata tuttuja kollegoja ja tutustua uusiin ihmisiin muiltakin toimialoilta. Johtajaverkostoa on kutsuttu myös ideahautomoksi ja ideoiden testialustaksi.

Tampereen kauppakamarin Johtajaverkosto on kasvanut kuin vaivihkaa erittäin suosituksi keskustelufoorumiksi ja kohtaamispaikaksi.

– Kyseessä on ennen kaikkea vertaisverkosto, jossa osallistujilla on mahdollisuus oppia toisiltaan, määrittelee Johtajaverkostoa luotsaava Tampereen kauppakamarin yhteyspäällikkö Akira Ropo.

Myyntijohtajaverkostosta aikoinaan alkunsa saanut Johtajaverkosto toimii kolmatta kautta ja sen toimintaperiaate on yksinkertainen: se tarjoaa tavoitteellisia ja teemoitettuja foorumeja pirkanmaalaisille johtajille verkostoitumiseen ja oman johtamisosaamisensa kehittämiseen. 

– Lukuisiin verkostoihin kuuluneena ja omien kokemusteni pohjalta olen pyrkinyt rakentamaan Johtajaverkostosta yhteisöllisen tilan, jonka keskiössä on vuorovaikutus, Akira kertoo.

Toimialariippumattomaan verkostoon kuuluu kaikenikäisiä johtajia. On konkareita ja tulokkaita, johtajia pankki- ja rahoitusalalta, lakitoimistoista, markkinoinnista ja viestinnästä, teknologia- ja it-aloilta ja teollisuudesta. Yksinyrittäjille verkosto on osoittautunut suorastaan henkireiäksi. 

Verkostotapaamisten määrä on kasvanut vuosittain. Esimerkiksi viimeksi kuluneen vuoden aikana niitä on järjestetty viitisentoista. Tapaamisissa asiantuntija-alustukset toimivat sytykkeinä keskustelulle, ja tunnelmaa leimaa epämuodollisuus. 

– Opin nopeasti alkuaikojen kokemuksista, että monologeista on päästävä eroon. Liial-linen asiantuntijatieto vain uuvuttaa, ja tilaisuuden anti jää laihaksi. Briifatessani puhujaa sanonkin, että todennäköisesti keskustelu alkaa ennen kuin pääset osuutesi loppuun, Akira kertoo.

– Kun yleisössä on jäätävän kovaa osaamista, keskustelut tapaamisissa ovat tasokkaita ja lennokkaita. Tässä lisäarvon luonnissa olemme mielestäni onnistuneet hyvin.

Asiantuntijoiden puheenvuorot ovat vain yksi osa tilaisuuksien ohjelmasta. Mukana on lisäksi pienryhmätyöskentelyä ja kokoava loppukeskustelu. Akiran mukaan rakenne toimii.

Megatrendejä ja ihmisen kokoisia teemoja

Tapaamisten teemat Akira Ropo poimii tekemistään kyselyistä, joita hän tekee verkostolle säännöllisesti. Ideoita putkahtelee lisäksi Johtajaverkoston aktiivisesta WhatsApp-ryhmästä.

– Joskus inspiroidun jostakin ihmisestä niin paljon, että haluan hänet puhumaan verkostolaisille, ja kauppakamarin tilaisuuksien vieraita kuuntelen tietenkin erityisen tarkkaavaisesti.

Teemat käsittelevät pitkälti johtamista, mutta välillä puheenaiheena ovat megat-rendit, kuten tekoäly, ennakointi tai vastuullisuus. 

– Käsittelemme tietenkin myös aina ajankohtaisia myyntiä ja henkilöstöasioita sekä muutokseen valmistautumista. Monesti -puhujalla on teemaan oma lähestymiskulma, mikä tekee esityksestä erityisen kiinnostavan. Juuri tällaista särmää puhujilta odo-tetaan.

– Edellytän esitykseltä aitoa asiantuntijuutta, koska kuulijat keskustelevat ja hyvällä tavalla vähän haastavatkin toisiaan. Puhujan ikä ei tosiaankaan ole mikään kriteeri, tärkeintä on, että hän hallitsee asiansa.

Käytännönläheistä, hyödyllistä, puhuttelevaa, osallistavaa. Jäsenet ovat kutsuneet Johtajaverkostoa jopa valmennus­ohjelmaksi. Tällä viitataan valmentavaan otteeseen, jollaista henkilöstöjohtamisen ja -valmennuksen asiantuntija Virpi Ojakangas käytti Johtajaverkoston lokakuun tapaamisessa.

Koolla aina sopivan kokoinen joukko

Verkostoon kuuluu nykyään runsaat 80 johtajaa. Teemojen erilaisuuden ansiosta väki verkostotapaamisissa vaihtuu, mikä pitää yllä keskustelujen monimuotoisuutta.

– Verkostossa on ”kantiksia”, ja silti tilaisuudet eivät ole sisäänpäin lämpiäviä, eikä niistä sellaisia saa tullakaan. Mukana on aina uusia ihmisiä, myös seuraavien kertojen puhujia, jotka tulevat aistimaan tilaisuuden henkeä etukäteen.

Akira Ropo käyttää verkostoisännän oikeutta rajata tarvittaessa verkostotapaamisiin osallistuvien määrää. Liian isossa tai toisaalta liian intiimissä joukossa keskustelu voi tyrehtyä ja osallistumisen kynnys kasvaa liian korkeaksi.

– Kahdenkymmenenviiden, korkeintaan kolmenkymmenen hengen joukko on mielestäni paras.

Tällä hetkellä Akiran työpöydällä on ensi vuoden ohjelma.

– Yleensä tässä vaiheessa olen lyönyt lukkoon seuraavan vuoden ohjelman, mutta nyt pidän sitä tarkoituksella osittain auki. Ennusteen mukaan ensi vuonna talous alkaa toipua, ja haluan siihen liittyviä teemoja. Toisaalta jos uhkakuvat Euroopassa alkavat toteutua, siihenkin on varauduttava.

– Haluan, että teemamme resonoivat nykyajan kanssa ja verkosto pysyy pulssilla, Akira sanoo.

Akira Ropo rakentaa Johtajaverkoston ohjelmaa periaatteille, jotka ovat ajankohtaisuus, aiheiden moninaisuus, kiinnostavuus ja erilaiset näkökulmat.  – Edellytän alustajilta hyvää asiantuntijuutta, koska kuulijat haluavat keskustella ja vähän haastaakin.

Kevääksi 2025 sovittuja teemoja:

Tammikuu: Aira Eirola | Miten kehität johtamistasi? 

Helmikuu: Mikko Kuuppo | Asiakaskohtaamisessa onnistumisen avaimet, Johanna Saari ja Salla Aaltonen | Näin työmotivaatio säilyy muutoksessa

Maaliskuu: Ilkka Halava | 16 vuoden degrowth-kokeilu – joko riittää?

Huhtikuu: Eeva-Maija Hiekkataipale | Moderni rekrytointi ja osaajapula

Toukokuu: Aino-Mari Kiianmies | Johda arvoilla, älä sattumalla

Lue lisää Johtajaverkoston sisällöistä ja verkostoon hakemisesta tampereenkauppakamari.fi

Teksti Päivi Eskelinen Kuvat Joonas Cavén

Scroll to Top