
Tampereen yliopisto perustaa investointituotteiden ja teknologiapalveluiden myynnin professuurin, jonka tavoitteena on parantaa insinöörien myyntiosaamista ja vahvistaa suomalaisen teollisuuden kansainvälistä kilpailukykyä. Hanke toteutetaan elinkeinoelämän tuella, ja mukana ovat jo useat yritykset, kuten Sandvik, Metso, TT Gaskets ja Avant Tecno.
Suomalainen teknologiaosaaminen on maailman huippuluokkaa, mutta monet yritykset kamppailevat tuotteidensa ja palveluidensa kaupallistamisen kanssa. Myyntiosaamisen puute voi rajoittaa merkittävästi yritysten kasvua ja kansainvälistä laajentumista. Uusi professuuri ja sen ympärille rakentuva koulutus- ja tutkimuskokonaisuus vastaavat tähän haasteeseen kehittämällä tulevien diplomi-insinöörien ja jo työelämässä olevien osaajien myyntitaitoja.
Tampereen yliopiston rehtori Keijo Hämäläinen korostaa yliopiston tiedotteessa hankkeen laajaa yhteiskunnallista merkitystä ja yritysmaailman vahvaa sitoutumista:
– Aloite on poikkeuksellinen, koska näin laaja joukko yrityksiä ja elinkeinoelämän toimijoita on lähtenyt mukaan tukemaan sitä. Tämä kertoo siitä, kuinka tärkeänä myyntiosaamisen kehittämistä pidetään suomalaisessa teollisuudessa.
Myyntiosaamista kaivataan teollisuudessa
Teollisen myynnin merkitys kasvaa jatkuvasti, erityisesti digitalisaation ja palveluliiketoiminnan kehittyessä. Perinteinen tuotekeskeinen myynti on muuttunut, ja yrityksiltä vaaditaan yhä enemmän asiakaslähtöistä ajattelua, liiketoimintamallien innovointia sekä kykyä rakentaa pitkäaikaisia asiakassuhteita.
Tampereen yliopiston tiedotteessa professori Tuomas Ahola muistuttaa, että tekninen osaaminen on suomalaisilla insinööreillä vahvaa, mutta myynnin ja markkinoinnin näkökulma jää usein taka-alalle:
– Teknistä osaamista insinööreillä kyllä on, mutta myynnin asiantuntemusta tarvitaan rutkasti lisää. Yrityskenttä kiinnostui aloitteesta heti, ja rahoitusta on kertynyt jo yli 1,2 miljoonaa euroa.
Myyntiosaamisen kehittämisen tärkeyttä korostaa myös hankkeeseen lahjoittaneen Ata Gears Oy:n toimitusjohtaja Hanna Miettinen.
– Siirryttäessä kiihtyvästi muuttuviin markkinoihin on tärkeää panostaa myyntiprosessien ja osaamisen jatkuvaan kehittämiseen, jotta voidaan menestyä. Digitalisaatio etenee vauhdilla ja myynti muuttuu. Vahva myyntiosaaminen ja sen ansiokas johtaminen eivät ainoastaan paranna yritysten kilpailukykyä, vaan ne mahdollistavat asiakassuhteiden ylläpidon ja syventämisen, Miettinen sanoo.
Hänen mukaansa myynnin koulutus on jäänyt insinöörikoulutuksessa liian vähälle huomiolle.
– Myyntiä ei juurikaan opeteta, joten tämä professuuri on mahdollisuus, etenkin pirkanmaalaiselle teollisuudelle. Totta kai Ata Gears lähti mukaan rahoittamaan tällaista hanketta, Miettinen lisää.
Hankkeen tavoitteena on yhdistää myynti- ja teknologiaosaaminen entistä tiiviimmin jo osaksi insinöörikoulutusta. Tulevat diplomi-insinöörit saavat koulutusta teollisen myynnin erityispiirteistä, kuten investointituotteiden elinkaarikustannuksista, projektimuotoisista toimituksista ja kansainvälisistä markkinoista.
Koulutus ja tutkimus kansainväliselle tasolle
Hanke käynnistetään vaiheittain, ja ensimmäiset myyntiosaamiseen keskittyvät kurssit ovat tarjolla jo vuonna 2025. Laajempi koulutuskokonaisuus, mukaan lukien uusi teollisen myynnin pääaine, otetaan käyttöön vuonna 2027. Lisäksi Tampereen yliopistoon perustetaan teollisen myynnin tutkimusryhmä, jonka tavoitteena on nousta kansainvälisesti merkittäväksi toimijaksi. Tutkimuksessa keskitytään muun muassa yritysten kanssa tehtäviin projekteihin, joilla kehitetään käytännönläheisiä ratkaisuja teollisuuden myynnin haasteisiin.
Myyntiosaamisen kehittäminen nähdään avaintekijänä Suomen teollisuuden kansainvälisen kilpailukyvyn ja kasvun tukemisessa. Professuuri ja siihen liittyvä koulutus tulevat hyödyttämään niin suuria teollisuusyrityksiä kuin pk-sektoriakin, sillä tehokas myyntiosaaminen on ratkaisevaa kaikenkokoisille toimijoille globaalilla markkinakentällä.
Tampereen yliopisto kutsuu edelleen uusia yrityksiä mukaan tukemaan hanketta, jonka tavoitteena on nostaa suomalainen teollinen myyntiosaaminen kansainväliselle huipputasolle.
Teksti Jenna Auranaho