Työssäni rekrytoijana kysyn säännöllisesti työnhakijoilta palautetta prosessin sujuvuudesta. Eräs asia toistuu palautteissa yhä uudelleen.
Työnhakijat ovat positiivisesti yllättyneitä siitä, että otamme heihin yhteyttä jo muutamassa päivässä hakemuksen jättämisestä ja pidämme heidät ajan tasalla prosessin edetessä. Monen hakijan kertoman mukaan suurin osa yrityksistä ei tee näin, vaan hakemuksen lähettämisen jälkeen tuntuu usein siltä, että hakemus katoaa mustaan aukkoon. Vastausta ei tule, ja hakija jää epätietoisuuteen.
Hakijaviestinnällä tarkoitetaan kaikkea viestintää ja vuorovaikutusta työnantajalta työnhakijalle rekrytointiprosessin aikana. Mutta miksi siihen ylipäänsä pitäisi käyttää aikaa? Yleinen kohteliaisuus on toki yksi syy vastata henkilölle, joka on kiinnostunut tulemaan teille töihin, mutta muitakin painavia syitä löytyy.
Viestintä luo alkutahdit työnantajamielikuvalle
Kun hakija hakee työpaikkaa yrityksestänne, hän alkaa heti luoda mielikuvaa siitä, millainen yritys olette. Nopea ja ystävällinen viestintä osoittaa, että arvostatte hakijoitanne ja panostatte rekrytointiprosessiin. Viestintään panostaminen on siis investointi brändiin – hakijasta voi tulla potentiaalinen suosittelija, vaikka hän ei saisi työpaikkaa. Piti siitä tai ei, yritykset, jotka panostavat hakijaviestintään, parantavat työnantajamielikuvaansa ja voivat houkutella jatkossa entistä parempia hakijoita.
Huonosti hoidettu viestintä puolestaan jättää negatiivisen maun, joka leviää helposti eteenpäin. Tämä voi johtaa siihen, että yrityksenne ei ole houkutteleva niille parhaille osaajille – ja kuten tiedämme, hyvät tekijät ovat elintärkeitä liiketoiminnan kasvulle.
Voiko hakijoita sitouttaa jo hakuvaiheessa?
Hyvä viestintä ei ole vain hakijan etu, vaan se myös tehostaa rekrytointiprosessia ja parantaa mahdollisuutta saada sopiva tekijä kiinnitettyä prosessin päätteeksi. Kun hakijat tietävät tarkalleen, missä mennään ja mitä odottaa seuraavaksi, he pysyvät paremmin sitoutuneina prosessiin. Epävarmuus ei tässäkään tapauksessa ole hyvästä.
Yritykset, jotka pitävät hakijat ajan tasalla, voivat siis välttää tilanteet, joissa parhaat hakijat katoavat kilpailijan haaviin vain siksi, että he hoitivat viestinnän paremmin.
Jos haluat lisää aikaa käyttöösi, käytä aikaa viestintään
Hyvin organisoitu hakijaviestintä on paitsi hakijalle myönteinen kokemus, myös helpottaa rekrytoijien työkuormaa. Kun viestinnälle on selkeä prosessi ja suunnitelma jo etukäteen, vähenee tarve vastata hakijoiden jatkuviin tiedusteluihin hakuprosessin tilasta. Tämä vapauttaa aikaa ja resursseja muihin rekrytoinnin kannalta tärkeisiin tehtäviin, kuten hakijoiden arviointiin ja haastattelujen suunnitteluun.
Miten teidän yrityksessänne hoidetaan hakijaviestintä? Onko viestintä jo sujuvaa ja läpinäkyvää vai voisitteko pienillä parannuksilla varmistaa, että parhaat hakijat valitsevat juuri teidät?
Aleksi Hyytinen
Toimitusjohtaja
Henkilöstöliiga Pirkanmaa Oy