Kristiina Helenius rakastaa Washingtonia. – Kaupungissa on huikeaa visiointia ja maailmanparannusta enemmän kuin missään muualla maailmassa, hän sanoo.
Washington teki Kristiina Heleniukseen lähtemättömän vaikutuksen, kun hän aloitti kaupungissa Suomen suurlähetystön lehdistösihteerinä vuonna 2001. – Washington meni ihon alle heti. Se on kiihkeä kaupunki täynnä valtaa, hän kuvaa.
Yhdysvaltain pääkaupunki on asettunut Heleniuksen elämään pysyvästi. Hän asuu Washingtonissa ja tekee lyhyitä pyrähdyksiä Suomeen. Helsingissä sijaitseva kakkoskoti on yhteinen tukikohta puolison, Yleisradion erikoistoimittaja Mika Hentusen kanssa, jota työ vie pitkin maailmaa.
Konsulttitoimisto-ajatuspaja Milttonin Yhdysvaltain-toimintojen johtajana Helenius auttaa tiimeineen pohjoismaisia yrityksiä paikallisille markkinoille.
– Tyypillisiä asiakkaitamme ovat kansainvälistyvät, nopeasti kasvavat yritykset. Palvelemme perheyrityksiä, kansainvälisiä pörssiyrityksiä ja yrityksiä, joilta Venäjän-markkina lähti alta. Asiakkaita on laidasta laitaan, ehkä eniten B2B-yrityksiä, lisäksi myös kuluttajabrändejä. Koska Washington on liittovaltion sotilaallinen keskus, puolustusala on hyvin edustettuna.
Suomen ja Yhdysvaltojen kahdenvälistä suhdetta pidetään tällä hetkellä tärkeämpänä ja tiiviimpänä kuin koskaan aikaisemmin. Amcham Finlandin tuoreen raportin mukaan USA on noussut Ruotsin ohi Suomen suurimmaksi kauppakumppaniksi.
Nato-jäsenyys voi tiivistää taloussuhteita entisestään. Myös massiivinen puhtaan energian Inflation Reduction Act (IRA) -elvytyspaketti tarjoaa valtavasti bisnesmahdollisuuksia suomalaisille.
– Nato-prosessi ja -jäsenyys toivat Suomelle merkittävästi julkisuutta, joka kannattaa käyttää nyt hyödyksi. Mielikuvat ovat muuttuneet kylmästä ja syrjäisestä Pohjolan maasta korkean teknologian osaajaksi, joka on aina huolehtinut turvallisuudestaan.
Parikymmentä vuotta sitten moni asia oli toisin.
– Lehdistöneuvoksena Washingtonissa 2000-luvun alussa viestin Suomen brändiä, joka rakentui hyvään PISA-menestykseen ja tasa-arvoiseen yhteiskuntaan. Reaktiot olivat kohteliaita: ok, mutta entä sitten? Ne ovat isoja, inspiroivia asioita, mutta eivät avanneet kauppaa. Nyt meillä on konkretiaa. Suomalaisilla on osaamista, jota on mahdollista ostaa. Voimme luoda kumppanuuksia ja investoida.
Suomalainen ei narahda tuotteestaan
Helenius kertoo saaneensa viime aikoina yhteydenottoja ruotsalaisilta yrityksiltä. Monet kokevat yllättäen olevansa takamatkalla suomalaisiin nähden varsinkin puolustusalalla.
– Ruotsalaiset ovat hyviä brändäämään vaikka vettä ja luovat loistavia tuotteita esimerkiksi musiikissa ja populaarikulttuurissa, mutta kun ajat ovat kovat, nuo ovat kuin ohutta yläpilveä. Jänis ja kilpikonna -satua mukaillen Suomi on ollut kilpikonna, joka on sitkeästi tehnyt omaa juttuaan, ei ehkä näyttävästi ulospäin, mutta nyt se ylittää maaliviivan ensimmäisenä.
Kristiina Helenius on työskennellyt Yhdysvalloissa parikymmentä vuotta, ja hänellä on Milttonissa kokenut tiimi ja kymmenkunta asiantuntijaa tukenaan.
– Olemme nähneet toistuvasti, mikä toimii, mikä ei ja missä piilee sudenkuoppia. Ensimmäiseksi on tiedettävä, mihin päänsä pistää. Pitää tutustua markkinaan, monitoroida ja tehdä markkina-analyysejä.
– Toiseksi sanoisin, että pyri insideriksi, jotta äänesi kuuluisi. Eli tutustu paikalliseen toimintaympäristöön. Kolmas neuvo on, että tee tutustumismatka. Järjestämme ympäri vuoden eri kohderyhmille intensiivisiä paketteja, joihin kootaan osallistu-jien liike-toiminnalle relevanteinta ja ajankohtaisinta tietoa.
Omaa rooliaan Milttonissa Helenius kuvaa asiantuntijoiden etsijäksi, evaluoijaksi ja yhdistäjäksi.
– Meidän osaamistamme on koota projekti, joka palvelee asiakasta. Etsimme niihin parhaalla osaamisella varustetut tekijät Washingtonista tai muualta Yhdysvalloista. Meille on syntynyt korkean tason asiantuntijaryhmä, joka on sitoutunut toimintaamme. Siihen kuuluu muun muassa Yhdysvaltain entinen Suomen suurlähettiläs Charles Adams.
Suomalaisten vientitaidoissa on tapahtunut huikea muutos.
– Osaamme liikkua maailmalla ja kielitaitoa on riittävästi, ja mikä tärkeintä, suomalaiset eivät narahda tuotteistaan. Ne ovat tarpeeksi sofistikoituneita ja kehittyneitä kansainvälisille markkinoille. Markkinointiosaamisessa on ehkä taitettava vielä vähän matkaa, mutta tärkein, tuote, on kunnossa.
– Tarvitsemme ehkä lisää intensiteettiä vuorovaikutukseen, sillä joskus kuulee ihmettelyä, mihin suomalaiset katoavat kesällä. Amerikkalaisten bisnesdraivi kun on tunnetusti kovaa.
Pakko päästä maailmalle
Kristiina Helenius on kotoisin ”kunnon ihmisten” Nokialta.
– Nokia oli lapselle ja nuorelle hyvä paik-ka asua ja käydä koulua. Harrastettiin yhdessä, pelattiin paljon koripalloa.
Veto maailmalle oli kuitenkin kova jo lukioikäisenä.
– Ennen ylioppilaskirjoituksia olin ehtinyt olla au pairina Lontoossa. Kirjoitusten jälkeen olin Israelissa kibbutsilla, koska se oli hyvä tapa nähdä maailmaa ilmaiseksi. Oli mentävä maailmalle, koska maailma ei tullut luokse. Ei ollut internetiä.
Myös ammatinvalinnassa oli selvät sävelet: toimittajaksi!
– Teininä olin Aamulehdessä tutustumassa työelämään ja kysyin, kuinka päästään kirjeenvaihtajaksi. Konkaritoimittajaa hymyilytti, mutta hän neuvoi viisaasti hankkimaan ensin jonkin toisen koulutuksen, sillä se tukisi toimittajan työtä. Menin sitten Turkuun kauppakorkeaan ja työskentelin myöhemmin taloustoimittajana. Kauppakorkean opit tuli käytettyä tarkoin hyödyksi.
Helenius naurahtaa, että hänen Amerikan-hulluutensa alkoi jo lukion vaihto-oppilasvuodesta, jonka hän vietti Michiganissa.
– Mutta Washington meni sitten täysin ihon alle. Se on suunnattoman kiinnostava kaupunki täynnä valtaa. Lähes kaikilla asioilla on siellä hermonpäät. Jos Suomessa puhutaan keskittymästä kehä kolmosen sisäpuolella, Washingtonia kuvaillaan samalla tavoin ”inside the beltway”. Siellä tehdään liittovaltion budjettipäätökset. Siellä ovat tutkimus, Amazon ja muut isot bisnekset, puolustusalan keskukset, ja hyvä paikka suomalais-yrityksillekin arvioida sijoittumistaan Amerikan kartalle.
Vaikutuksen teki myös suurkaupungin henkinen ilmapiiri.
– Huikeaa visiointia ja maailmanparannusta on enemmän kuin missään muualla maailmassa.
Suomen näkymättömyys kirpaisi
Seitsemän Washingtonin-vuoden jälkeen Helenius palasi kotimaahan Suomen amerikkalaisen kauppakamarin toimitusjohtajaksi vuonna 2007. Amcham (The American Chamber of Commerce in Finland) oli perustettu vasta pari vuotta aiemmin.
– Se oli sitä aikaa, kun kansainvälisyys löi läpi Suomessa. Halusimme olla kansainvälisille johtajille matalan kynnyksen verkosto, sillä heidän oli vaikeaa päästä suomalaisten piireihin. Olimme heille kuin kotipesä keskellä Helsinkiä.
Aika Amchamissa oli innostavaa, sillä työtä sai ideoida vapaasti. Helenius sanoo markkinalähtöisenä ihmisenä nauttineensa, kun hänen työpanoksestaan oltiin valmiita maksamaan.
– Kun lähdin, kauppakamarissa oli 400 jäsenyritystä. Voin sanoa onnistuneeni.
Amchamin johtajana Helenius vieraili säännöllisesti Washingtonissa ja tunsi aina kirpaisun nähdessään, kuinka muut Pohjoismaat näkyivät ja toimivat kaupungissa kor-kealla profiililla. Niinpä kun joukko vaikuttajia alkoi miettiä kansainvälisen kaupan konsultointipalvelua suomalaisyrityksille, Helenius ei epäröinyt hetkeäkään vaan lähti mukaan.
– Vaikka ovathan tällaiset päätökset uran tai talouden kannalta vähän hulluja hommia, hän naurahtaa.
Nordic West Officen perustivat Heleniuksen lisäksi Risto E.J. Penttilä, Jorma Ollila, ruotsalainen poliitikko Aida Hadzajlic ja -aiemmin mainittu Charles Adams.
– Ylpeänä voin sanoa, että marssin Was-hingtoniin ensimmäisenä, kun olimme päättäneet, että tällainen yrityksiä palveleva toimisto tarvitaan. Silloinkin elettiin sekavaa aikaa. Trump oli juuri valittu presidentiksi, ja Iso-Britanniassa pidettiin Brexit-kansanäänestys.
USA on mahdollisuuksien maa, mutta minkälainen toimintaympäristö se on arjessa? Suomalaisen silmin Yhdysvaltojen sisäpolitiikka näyttää välillä kaoottiselta.
– Jakolinjat ovat jyrkät, ja sisäpolitiikka on välillä likaista ja ikävää, mutta kapitalistisessa markkinassa bisnes kulkee omilla ehdoillaan. Politiikka on amerikkalaisessa yhteiskunnassa kuitenkin vain yksi lokero.
– USA:ssa kaikki ovat jatkuvasti valppaina, mikä on seuraava iso juttu. Jokainen on jollakin tavalla utelias, ja oma menestyminen on kiinni siitä, tunnistaako oikean osaamisen tarpeeksi ajoissa. Ja kun puhutaan buy Americasta ja protektionismista, ne unohtuvat nopeasti, kun pöytään lyödään tarpeeksi ainutlaatuista osaamista. Sekin on nähty.
Silmätysten elämän rajallisuuden kanssa. Kristiina Helenius on sairastunut kaksi kertaa vakavasti. Vuonna 2006 hän sairasti Hodgkinin taudin eli imukudossyövän ja kirjoitti kokemuksistaan kirjan. Mikä maa, mikä syöpä käsittelee sairastumista ja siitä selviytymistä, mutta myös amerikkalaista terveydenhuoltojärjestelmää.– Minulla oli onnea, sillä Hodgkinin taudin hoidossa oli juuri tehty läpimurto. Paranin, mutta olihan se kova kokemus. Muuttiko se minua ihmisenä? Ikävä havainto oli, ettei sairaus jalosta. Mutta kyllä kuoleman käsitteleminen ravistelee elämänarvoja. Alkaa aiempaa rohkeammin tehdä valintoja ja tunnistaa asiat, joihin haluaa elämänsä käyttää ja minkälaisten ihmisten kanssa sen viettää.
Kristiina Helenius
1965 syntyy Helsingissä
Koulutus
1985 ylioppilas, Nokian lukio
1991 kauppatieteiden maisteri, Turun yliopiston kauppakorkeakoulu
Ura
1991–1995 freelance-toimittajana Münchenissä, Soulissa ja Pariisissa
1995–1996 A-studion toimittaja ja juontaja
1997–1998 tv-uutisten toimittaja ja juontaja
1998–1999 Viiden talous -ohjelman perustajatiimissä ja juontajana
1999–2001 Ylen Brysselin-kirjeenvaihtaja
2001–2007 Lehdistösihteeri Suomen Washingtonin-suurlähetystössä
2007–2017 Suomen amerikkalaisen kauppakamarin toimitusjohtaja
2017Þ Washingtonissa Milttonin Yhdysvaltain-liiketoiminnan perustaja ja toimitusjohtaja (firma ensin nimellä Nordic West Office ja nyt Miltton USA)
Luottamustoimet
Suomen pakote- ja vientirajoiteyhdistyksen hallitus
Amchams-in-Europe hallituksen jäsen
Suomi-Amerikka yhdistysten liiton hallituksen puheenjohtaja
Perhe Mies Mika Hentunen, Ylen Nato-erikoistoimittaja, lähdössä kirjeenvaihtajaksi Kiinaan.
Lontoossa asuva aikuinen tytär.
Asuinpaikka Washington, D.C.
Harrastukset Pilates, punttisali, National Community Church, International Women’s Forum.
Motto
What goes around, comes around.
Tuhannen mailinkin matka alkaa ensimmäisellä askeleella.
Mistä saat virtaa? Tekemisestä ja tulosten näkemisestä. Liikkuvaa masiinaa on paljon helpompi ohjata ja sen suuntaa säätää kuin paikallaan olevaa.
Teksti Päivi Eskelinen • Kuvat Snorre Wik