Nato-yrityskoodi avaa kasvumahdollisuuksia

– Naton hankintaprosessit ovat hyvin byrokraattiset. Päästäkseen mukaan yrityksen on täytettävä tiukat kriteerit, hankittava Nato-koodit ja rekisteröidyttävä kilpailutuksissa käytettäviin portaaleihin. Kriteerien täyttyessä yrityksille avautuvat merkittävän isot markkinat, FOC:n Teemu Anttila toteaa.

Suomalaiset pk-yritykset voivat laajentaa asiakaskuntaansa Nato-maihin ja puolustusalan suuryrityksiin hankkimalla erityisen yrityskoodin. Pääsy kilpailutuksiin mukaan avaa yrityksille merkittäviä kasvumahdollisuuksia.

Naton yrityskoodi, ns. NCAGE-koodi, on yrityksille ja organisaatioille annettava kansainvälinen tunniste. Sen lisäksi yrityksen on mahdollista hankkia tuotteilleen NSN-koodi. Nato-koodit ja rekisteröityminen Naton hankintaportaaliin mahdollistavat osallistumisen Naton hankintajärjestelmiin sekä laajemmin puolustusalan kansainvälisiin projekteihin. Nato-yrityskoodi mahdollistaa myös verkottumisen muiden Nato-kumppanimaiden yritysten kanssa. Se voi avata pitkäaikaisia kumppanuuksia esimerkiksi logistiikka-, rakennus- tai ohjelmointialoilla.

Naton yhteisen toimintakyvyn NCAGE-koodin hankinta on välttämätöntä organisaatioille, jotka haluavat toimia Naton kanssa. Nato-koodisto varmistaa, että organisaatio tunnetaan, ja että sen tarjoamat tuotteet ja palvelut täyttävät Naton tiukat standardit. NCAGE-koodi on välttämätön myös USA:n puolustusmarkkinoille tähtääville yrityksille.

– Nato-hankintojen pääsykriteerit ovat erittäin korkeat. Hankintaprosessit on tunnettava syvällisesti ja tarjoavan yrityksen toimintojen on täytettävä Nato-yhteensopivuuden vaatimukset. Uusilla yrityksillä on usein haasteita päästä mukaan aiempien referenssien ja verkostojen puutteen vuoksi. Yksin yritys ei välttämättä kykene täyttämään kaikkia hankintaan liittyviä vaatimuksia sanoo, Teemu Anttila tamperelaisesta Finnish Operation Center Oy:stä.

FOC on tänä syksynä perustettu asiantuntijaorganisaatio, joka auttaa suomalaisyrityksiä tälle haastavalle, mutta paljon mahdollisuuksia avaavalle Nato-markkinalle.

Liikkeelle kypsyysselvityksellä

FOC:n avainhenkilöillä ja verkostolla on pitkä tausta pääasiassa puolustusteollisuudesta ja -hallinnosta.

– Kokemuksemme pohjalta autamme suomalaisyrityksiä laajentamaan palveluitaan ja tuotteitaan Nato-markkinoille. Teemme yrityksille esimerkiksi kypsyysselvityksiä, jotka auttavat tunnistamaan organisaation kyvyt tuottaa palveluita Naton vaatimusten mukaisesti. Selvityksen avulla teemme näkyväksi, mitä kohtia yrityksen liiketoiminnassa mahdollisesti pitää vielä kehittää ja autamme rakentamaan polun valittujen osa-alueiden parantamiseksi, Teemu Anttila kertoo.

Yksi FOC:n vahvuuksista on tällä hetkellä noin parikymmenhenkinen neuvonantajaverkosto.

– Kiinnostus verkostojäsenyyttä kohtaan on ollut vahvaa. Mukana on todella kovan luokan toimijoita, jopa aivan maailman huippuja tällä alalla.

– Konsultointi on yrityksemme kivijalka. Meidän kilpailuetumme on se, että pystymme arvioimaan asiakasyritysten kypsyysvaiheen ja auttamaan ja tukemaan heitä juuri heille hyödyllisellä tavalla. Sen lisäksi kehitämme parhaillaan digitaalista työkalua, jolla Naton hyvin monivaiheisia ja kompleksisia prosesseja saataisiin helpotettua ja sitä kautta suomalaisten pk-yritysten osallistumiskynnystä kilpailutuksiin madallettua.

Jo se, että yritys pystyy puhumaan oikeista asioista oikeilla termeillä, on yksi merkittävä askel eteenpäin ja hyvä lähtökohta yhteistyön rakentamiseen.

Lisää kilpailukykyä verkoston kautta

Finnish Operation Centerin roolina on paitsi auttaa yrityksiä hankkimaan tarpeellinen NCAGE-koodi, myös lisätä niiden kilpailukykyä yhdistämällä toimijoita keskenään.

– Laaja verkostomme auttaa löytämään yhteistyökumppaneita, joiden kanssa osaamiset yhdistämällä yritykset voivat paremmin vastata Naton laajoihin kilpailutusvaatimuksiin. Yhdessä on mahdollisuus päästä osaksi tätä ekosysteemiä ja luoda voittavia tarjouksia, Teemu Anttila toteaa.

Ensimmäisenä askeleena on kuitenkin NCAGE-koodin haku yritykselle. Karkeasti yksinkertaistettuna se on hieman sama asia kuin y-tunnuksen haku uudelle yritykselle. Ilman tunnusta yritystä ei Naton näkökulmasta ole olemassa.

– Suomen Nato-jäsenyys avasi yrityksillemme portit näille markkinoille aivan uudella tavalla. Nyt täytyy vain huolehtia, että emme jää pahasti muita Pohjoismaita jälkeen. Vertailu on tällä hetkellä aika karua katsottavaa. Esimerkiksi ruotsalaisyritykset ovat olleet paljon meitä ripeämpiä. Jo vajaalla 10 000 ruotsalaisyrityksellä on NCAGE-tunnus, kun Suomen Nato-yrityskoodien määrä oli joulukuun alussa noin 1850. Tampereella 120 yrityksellä on koodi, ja laajemmin koko Tampereen seudulla tällaisia yrityksiä on reilut 180.

– Näiden lukujen tuplaus ensi vuonna on suomalais- ja pirkanmaalaisyrityksille hyvä haaste. Meillä on kuitenkin erityisosaamista, joka Natoa ja puolustusmarkkinoita kiinnostaa.

Euroopan Nato-maiden vertailussa Suomi jää kauas johtavista maista, kuten Saksasta ja Yhdistyneestä Kuningaskunnasta. Niissä Nato-koodin hankkineita yrityksiä ja organisaatioita on kymmeniätuhansia.

Vain NCAGE-koodin omaavat yritykset voivat esimerkiksi hankkia tunnukset Naton moniin eri portaaleihin. Niistä isoin on tällä hetkellä NSPA, jonka kautta hankitaan teknologioiden lisäksi esimerkiksi logistiikka-, rakennus-, lääkintä- ja elintarviketeollisuuden tuotteita.

– Koodi ei suoraan avaa kauppaa, vaan yrityksen tuotteille pitää vielä saada NSN-tuotetunnus (Nato Stock Number). Tunnuksen saadakseen pitää olla jo jonkinlainen referenssi jostain Nato-maasta tai jonkinlaista aiempaa yhteistyötä Puolustusvoimien kanssa. Sen vuoksi verkostoituminen on yrityksille hyvin tärkeä asia, Teemu Anttila selventää.

Kymmenien miljardien markkina

Suomen kuuden miljardin puolustusmenoista tänä vuonna noin 1,5 miljardia kohdistuu puolustushankintoihin teollisuudelta. Euroopan Nato-esikunnan hankinnat ovat noin kaksin–kolminkertaisia tähän summaan verrattuna.

– Pihvi on kuitenkin siinä, että Naton jäsenmaat käyttävät puolustushankintoihinsa vuosittain noin 70 miljardia. Iso osa siitä on suoraa kauppaa Naton jäsenmaiden välillä, mutta Nato tarjoaa nyt portaalit ja hankintamallit. Kanavat kulkevat Naton kautta. Jos tuosta summasta prosentinkin osuus lisää saataisiin kohdistumaan suomalaisyrityksiin, se olisi tosi kova juttu, Teemu Anttila huomauttaa.

– Suomessakin Puolustusvoimat on siirtänyt osan hankinnoistaan Nato-kanaviin. Yritysten on oltava tässä suhteessa hereillä.

Tampereen seutu on tietyillä toimialoilla jopa houkuttelevampi kuin pääkaupunkiseutu. Tampereen vahva teollisuus alihankintaverkostoineen on merkittävä voimavara alueelle.

– Potentiaalia täällä on, mutta nyt tarvitaan toimenpiteitä. Tämä asia ei koske vain puolustusteollisuutta, vaan monikäyttöisille tuotteille on maailmalla paljon kysyntää.

Kauppakamari mukana auttamassa

Tampereen kauppakamari kantaa myös oman kortensa kekoon pirkanmaalaisyritysten Nato-markkinoiden valloituksessa. Alkuvuodesta 2025 kamari järjestää yhdessä FOC:n kanssa tilaisuuden, jossa avataan Nato-markkinoiden mahdollisuuksia.

– Tilaisuudessa saa perustiedot Nato-hankintoihin osallistumisesta. Yritys voi lähteä tunnistamaan omia mahdollisuuksiaan ja omaa tilannettaan, Teemu Anttila lupaa.

– Tarkoituksena on saada esimerkiksi jonkun Nato-markkinoilla jo olevan yrityksen edustaja kertomaan oma tarinansa prosessista ja markkinoilla toimimisesta.

Tilaisuuden aikataulu ja ohjelma tarkentuvat vielä alkuvuoden aikana, joten kannattaa seurata tarkasti Tampereen kauppakamarin viestintäkanavia.

Teksti ja kuva: Jari Runsas

Scroll to Top