Salainen ainesosa, joka auttaa vaikeidenkin aikojen läpi

Tampereen kauppakamarilehden uusi kolumnisti Karoliina Lehtonen.

Miksi toiset yritykset selviytyvät vaikeista ajoista paremmin kuin toiset? Tutkimusten mukaan tarkoituslähtöiset organisaatiot eli ”amerikaksi” purpose driven organizations ovat parempia innovoinnissa ja muutoksen johtamisessa. Niiden suorituskyky on parempi ja ne tuottavat paremmin. Tällaisten yritysten työntekijät ovat sitoutuneempia ja asiakkaat lojaalimpia, joten niiden resilienssi on parempi myös vaikeina aikoina. 

Millainen sitten on tarkoituslähtöinen organisaatio? Tarkoituslähtöisyys tarkoittaa sitä, että yrityksellä on selkeä ja merkityksellinen tarkoitus, joka ohjaa kaikkea sen tekemistä. Se vastaa kysymyksiin, miksi tämä yritys on perustettu, miksi yritys on tällä hetkellä olemassa ja miksi sen ­tulisi olla edelleen tulevaisuudessa olemassa. 

Merkityksen löytäminen auttaa yritystä kohdentamaan toimintaansa. Kun yritys tunnistaa ympäristölleen tuottamansa panoksen, sen on helpompi ymmärtää, mikä tekeminen on merkityksetöntä ja millä on todellista merkitystä asiakkaille, yhteiskunnalle ja koko planeetalle.

Merkityksellisyyden kautta työntekijöiden itseohjautuvuus ja työhyvinvointi lisääntyvät. Kun organisaation tarkoituksesta viestitään selkeästi, on helpompi arvioida, ­teenkö asioita, jotka vievät yhteistä hyvää eteenpäin. Jokaisella ihmisellä on sisäsyntyinen halu olla arvokas ja merkityksellinen sekä tehdä merkityksellisiä asioita.  Merkityksettömältä tuntuva puuhastelu aiheuttaa turhautumista ja väsymistä. 

Merkityksellisyydestä puhuminen voi tuntua akuutin kassavajeen kanssa painivasta turhalta. Merkityksen löytäminen auttaa kuitenkin näkemään mahdollisuuksia ja löytämään keinoja, joiden avulla kiperältäkin tuntuvan tilanteen yli on mahdollista päästä. Kun ponnisteluille löytää merkityksen, löytyy myös kyky nähdä tämän hetken tilanne jatkumona historiasta tulevaisuuteen. 

Amerikkalaiset ovat mestareita kommunikoimaan toisilleen tarinoiden kautta, joilla viestitään merkityksellisyydestä. Merkityksellisyys tekemisessä pohjautuu heidän puheissaan ja teoissaan yksinkertaistettuna usein yhteisöllisyyteen, perhearvoihin, vapauden tavoitteluun tai jopa silkkaan pakkoon. Kun koko perheen terveys riippuu työpaikan tarjoamista vakuutuksista, merkityksellisyys voi löytyä viime kädessä hengissä selviytymisen kautta. Merkityksellisyys ei ole päälle liimattuja naiiveja korusanoja, vaan välttämättömyys, joka tuottaa dollareita. 

Kun amerikkalainen sanoo sinulle ”have a good one”, hän toivottaa sinulle mukavaa päivää. Toisaalta hän toivottaa, että saat hyvän päivän, mutta ennen kaikkea, että sinä teet itsellesi hyvän päivän. Merkityksellisyys ja toivo nähdään erheellisesti usein passiivisena tekemisenä – samanlaisena kuin Eero Raittisen klassikkolaulussa Toivotaan, toivotaan, jossa laulaja ei näe itseään aktiivisena toimijana maailmassa. Hän jättää paremman maailman ja rauhan tulevaisuuden haaveeksi – ja tietyllä tapaa myös tulevan sukupolven rasitteeksi. 

Toivo kutsuu aktiiviseen tekemiseen, ja toivoa luodaan aktiivisilla toimenpiteillä. Leijona ei saisi koskaan syödäkseen, mikäli se vain istuisi kivellä vaanimassa saalista. Toivo saa sen hyppäämään kohti ohi juoksevaa antilooppia. Toivo paremmasta tulevaisuudesta saa marraskuussa amerikkalaiset vaaliuurnien ääreen – toivottomuus jäämään kotiin. 

Pyritään ja ponnistellaan yhdessä kohti merkityksellisyyttä ja toivoa henkilökohtaisesti, yritysmaailmassa ja suomalaisessa yhteiskunnassa.  Ainoastaan sillä tavoin voimme kukoistaa ja luovia optimisesti aikojen läpi, jotka vaativat meiltä enemmän kuin ennen.

Karoliina Lehtonen CEO, Founder, Booming Strategies & Marketing

Uusi kolumnisti syttyy kulttuurien kohtaamisesta

Tampereen kauppakamarilehden uutena kolumnistina aloittava Karoliina Lehtonen kutsuu itseään kameleontiksi, joka mukautuu vaivattomasti erilaisiin kulttuureihin.

– Asuimme San Franciscossa viisi vuotta ennen koronaa, ja matkustamme paljon myös Ranskassa ja Italiassa, jossa minulla on sukua. Nautin vaikutteista ja kaikesta uudesta, jota syntyy kulttuurien yhdistämisestä.

Aviomies Timi Lehtosen työn takia Kaliforniaan aikoinaan muuttanut perhe sukkuloi edelleen työ- ja muissakin asioissa USA:n ja Suomen välillä. Pariskunta ei ole päästänyt sikäläisiä bisnesverkostojaan ja ystävyyssuhteitaan kuihtumaan.

Karoliina Lehtonen työskentelee toimitusjohtajana perustamassaan Booming Strategies & Marketing -yrityksessä, jota hän kuvaa bisnesdesign- ja muutostoimistoksi. Hänen ominta alaansa ovat kasvu- ja kansainvälistymisstrategiat, asiakasarvon kehittäminen, brändäys ja konseptointi. Näitä teemoja hän aikoo käsitellä myös kauppakamarilehden kolumneissaan ja höystää niitä kokemuksillaan ja havainnoillaan USA:sta.

USA, ja etenkin Kalifornia, on innovaatioiden, inspiraation ja kaupallistamisen kehto ja monissa ajan ilmiöissä – esimerkiksi diversiteetissä – paljon Suomea edellä. Tekoäly on kuuma asia myös siellä ja jo jokapäiväistä elämää.

Karoliina Lehtonen tunnetaan myös hallituspaikoistaan. Hän on tuonut eri markkinoiden tuntemusta Pirkanmaan Osuuskaupan hallitukseen jo viiden vuoden ajan ja soveltaa brändioppeja Visit Tampereen hallituksessa. Lisäksi hän kuuluu Hallituspartnereihin ja on nuorten hallitusammattilaisten osaamista kehittävän Future Boardin alumni.

– Asiakasarvon luonti ja ihmiseltä ihmiselle -ajattelun tuominen bisnekseen ovat sydäntäni lähellä, hän sanoo ja muistuttaa, että humaanius, inhimillisyys, ei sulje pois bisneksen tavoitteellisuutta ja kaupallisuutta.

Scroll to Top