Noora Mustajärvi (vas.) ja Mari Luodes aikovat seuraavaksi kehittää Luin Livingin hallitustyötä. Noora kävi Hyväksytty hallituksen jäsen HHJ -kurssin viime vuoden lopussa, ja Mari osallistuu kurssille tänä keväänä. – Teemme strategisia ja operatiivisia päätöksiä kaksin ja enemmän tai vähemmän juosten. Olisi mukavaa, jos tiimissäämme olisi meitä sparraava hallitusammattilainen, jolle raportoisimme ja jonka kanssa käsittelisimme yrityksen asioita säännöllisesti.
Hyvät tuotteet syntyvät yleensä arjen tarpeista. Kun Luin Livingin yrittäjät Noora Mustajärvi ja Mari Luodes kyllästyivät laadukkaiden hiuspyyhkeiden puutteeseen, siitä se idea sitten lähti.
Ihmettelimme, miksi markkinoilla ei ole kunnollisia hiuspyyhkeitä, vaikka kyse on tuotteesta, jota useimmat naiset käyttävät päivittäin. Päähän kietaistu möhkälemäinen kylpypyyhe ei ole lainkaan sama asia. Tilasimme verkkokaupoista hiusturbaaneja kokeeksi. Idea niissä oli hyvä, mutta kaikki muu olikin sitten pielessä, he kertovat.
Yleensä ensiksi petti materiaali, sitten kiinnitys. Pyyhkeet olivat… noh, arkisia. Niissä ei ollut hemmottelun häivääkään.
Mustajärvi ja Luodes aloittivat materiaaleista ja tilasivat pyyhkeitä Harrodsin tavaratalosta Lontoosta.
– Olimme molemmat äitiyslomalla, ja siinä me sitten istuimme vauvoinemme olohuoneen lattialla, leikkelimme Harrodsilta tilattuja laatupyyhkeitä palasiksi ja tutkimme niiden materiaaleja ja tekotapoja. Mietimme myös designia ja ompelimme mallikappaleita. Lähdettiin siitä, että tuotteen pitää olla paitsi laadukas, myös oikeasti kaunis ja ihana käyttää, he kertovat.
Materiaalien tutkinnan lisäksi perehdyttiin tekstiilimarkkinaan. Kaupallisesti ajattelevina naiset tulivat pian tulokseen, etteivät pelkät hiuspyyhkeet riitä.
– Sen sijaan että olisimme yhden tuotteen ihme, aloimme suunnitella ylellisten kylpytekstiilien tuoteperhettä.
Ei halpatuotannolle
Mari Luodes ja Noora Mustajärvi ovat olleet ystäviä yliopistoajoista lähtien. He opiskelivat muun muassa markkinointia ja suunnittelivat jo opiskelijoina yhdessä yrittämistä, mutta erkanivat valmistumisen jälkeen omille työurilleen yli kymmeneksi vuodeksi. Noora työskenteli Nokian Renkaissa ja pankkialalla myynnin ja rahoituksen tehtävissä, ja Mari teki uraa lääkefirmassa ja päivittäistavarakaupassa markkinoinnissa ja brändityössä.
– Sittemmin yrittäjinä osaamisyhdistelmämme on toiminut hyvin. Meillä on omat, yhteensopivat vahvuutemme.
Kun pyyhkeiden materiaaliksi oli päätetty puuvilla, aloitettiin valmistajan etsintä Business Finlandin avustuksella.
– Business Finland listasi mahdollisia valmistajia, ja urakka oli valtava. Yhteydenottopyyntöjä tehtiin kai pari sataa.
Osa tehtaista ei reagoinut mitenkään aloittavien yrittäjien yhteydenottoihin.
– Etsinnän teki vaativaksi myös se, että rajasimme pois tekstiilien halpatuotantomaat. Meille on tärkeää, että voimme olla satavarmoja tuotannon vastuullisuudesta. Työolojen on oltava hyvät, ja tehtaissa on saatava vierailla. Myös Aasia rajattiin pois pitkien merirahtien takia.
Neuvottelut saatiin lopulta alkuun muutaman valmistajan kanssa.
– Halusimme tuotteillemme uniikin ja tavoitteittemme mukaisen materiaalin. Lopulta yksi kehitystyöhön valmis yritys erottautui joukosta, ja totesimme henkilöt muutenkin hyviksi tyypeiksi. Jälkikäteen on nostettava heille hattua. He uskoivat meihin ja liikeideaamme.
Luin Livingin yhteistyökumppani on edelleen sama ja tehdas sijaitsee Turkissa, mutta enempää Luodes ja Mustajärvi eivät kerro.
– Valmistaja on meille oikea kultakimpale. Salassapitosopimuksella turvaamme tuotteemme ja yhteistyön, he perustelevat.
Kaikki alkoi ideasta suunnitella maailman paras hiuspyyhe, joka kestää lähes ikuisesti. Vastuullisuus ja kestävyys ohjaavat yrityksen toimintaa. Mallistot eivät vaihdu sesongeittain, laatu on hyvää ja valmistus valvottua.
Tunnistettavaa designia
Luin Livingin tuotteet putkahtivat markkinoille vappuna 2015. Hiuspyyhkeiden lisäksi lanseerattiin käsi- ja kylpypyyhkeet sekä kylpytakit.
– Avasimme verkkosivut ja verkkokaupan, jonka ensimmäiset asiakkaat olivat omat äitimme.
Seuraavan syksyn Habitare-sisustusmessut Helsingissä olivat käänteentekevä tapaus. Messut varmistivat, että valittu tie on oikea ja tuotteille on tilaus.
– Olimme ihmisten ilmoilla vasta ensi kertaa, ja myimme viideksi messupäiväksi varaamamme tuotteet puolessatoista päivässä. Löysimme Habitaresta myös ensimmäiset jälleenmyyjämme ja solmimme kontakteja kylpylöiden kanssa.
Luin Living -tuotteiden taustalla on alusta asti ollut idea kylpylätunnelmasta kotona, koti-spasta, sekä pyrkimys omaan, tunnistettavaan ilmeeseen, jolla erottaudutaan muista.
– Kun siihen aikaan meni tavaratalon kodintuotteiden osastolle, vastassa oli paljon printtejä. Me suosimme kirjavuuden sijaan maanläheisiä värejä ja harmoniaa ripauksella metallinhohtoa antamassa ylellisyyttä.
Hyvä laatu ja ajattomuus keskustelevat myös yrittäjien vastuullisuutavoitteen kanssa.
– Maailma on pullollaan kodintekstiilejä, mutta me haluamme edustaa less is more -ajattelua. Liputimme ajattomuuden ja pitkäkestoisen laadun puolesta silloin ja nyt. Ei kukaan tarvitse uusia pyyhkeitä joka vuosi.
Ruotsin kautta Eurooppaan
Lanseerauksen jälkeen yrittäjät halusivat viedä Luin Living -tuotteet nopeasti kansainvälisille markkinoille.
– Kokeilimme ensiksi turvallisesti Ruotsin-markkinaa, ja osallistuimme ensimmäisille messuille Ruotsissa jo toisena toimintavuotena. Saimmekin muutamia jälleenmyyjiä.
Seuraavaksi osallistuttiin Euroopan suurimmille design ja lifestyle -messuille, Maison & Objet -tapahtumaan Pariisissa. Niiltä on avautunut myyntikanavia muualle Eurooppaan sekä Lähi-itään, Japaniin ja USA:han.
– Olemme osallistuneet Pariisin-messuille kahdesti vuodessa kuuden vuoden ajan. Tämän vuoden alussa olimme ensi kertaa messuilla myös Münchenissä. Messut vaativat näytteilleasettajilta paljon työtä, mutta toisaalta niiden seurauksena voi syntyä mitä vain.
Tuotevalikoima on nykyään laaja. Erilaisten pyyhkeiden lisäksi on kylpytakkeja, -mekkoja ja -tossuja kaikenikäisille, huonetuoksuja ja tuoksukynttilöitä sekä sisustustekstiilejä, kuten torkkupeittoja, tyynyliinoja ja kylpymattoja.
– Vuodevaatteitakin on ollut, mutta koska fokuksemme on kansainvälistymisessä, niiden jatkoa mietitään, sillä joka maassa vuodevaatteille on omat standardinsa.
Tekemistä riittää vielä hurjasti.
– Olemme vasta avanneet ovia Keski-Euroopassa, joka on oikeasti vaativa markkina erilaisine kulttuureineen. Sitä silmällä pitäen olemme täydentäneet tiimiämme saksalaisella ja ranskalaisella osaajalla. Lähi-itä vaikuttaa edelleen lupaavalta, ja uskomme myös USA:han ja Japaniin.
– Suomessa olemme saaneet jo näkyvyyttä ja jalansijaa, mutta kyllä meillä täälläkin riittää vielä otettavaa, yrittäjät naurahtavat.
Teksti Päivi Eskelinen • Kuvat Luin Living