… ja kaikki alkaa halusta kehittyä.
Kaikki muuttuu, vai muuttuuko? Yritysmaailma on muutoksen keskellä ja uudet teknologiat mahdollistavat uusia tapoja tehdä asioita. Oikea sana muutokselle on kehitys. Asiakas on päässyt asemaan, jossa häntä tulee miellyttää. Yhteistyön tulee kehittää asiakasta. Suunta on oikea ja vain asiakasta parhaiten ymmärtävät pärjäävät. Tämä on johtanut monet yritykset katsomaan sokeasti, mitä parhaat omalla alalla tekevät. Kopioimalla parhaan tavan voi päästä mukaan kilpailuun tiukoilla markkinoilla.
Innovointi on ollut muotia jo pitkään. Ollaan erilaisia ja erotutaan. Halutaan löytää uusi tapa tehdä asioita. Uusi suunta, mihin tulevaisuudessa pyritään. Näkemyksiä siitä, mitä tulevaisuuden asiakas tarvitsee tai arvostaa. Näitä asioita tulisi liiketoiminnan arjessa pitää jalustalla. Kopioimalla pysyy kyllä mukana kilpailussa ja sitä ”parhainta” tapaa kehittämällä luo itselleen kilpailuetua, mutta uutta luomalla erottuu joukosta ja voi moninkertaistaa kasvua.
Oman kilpaurheilutaustani ansiosta ymmärrän, kuinka jatkuva yksittäisten, joskus merkityksettömiltäkin tuntuvien osien kehitys voi muuttaa yrityksen menestyksen. Yritys on kuin joukkue, jonka sisällä jokainen pienikin palanen merkitsee. Kun joukkueen sisällä kehitytään, siitä tulee parempi.
Esimerkiksi Jääkiekossa yksittäisten pelaajien kehitys on johtanut tasaisin välein sääntöuudistuksiin. Koko laji on kehittynyt asiakkaan halujen mukaan. Vauhti ja taito ovat keskiössä 2020-luvulla, joten jääkiekkojohtajat ovat ymmärtäneet, mitä asiakas haluaa. Jos yritys innovoi ja saa työtekijänsäkin tähän mukaan, yrityksen tulos on varmasti parempi tulevaisuudessa.
Urheilussa kehitys on silti yksinkertaisempaa kuin yritysmaailmassa. Joukkuepelejä pelataan suljetun kentän sisällä ja säännöt rajoittavat, mitä milloinkin saa tehdä. Joukkueen kehitys on suuresti kiinni yksittäisen pelaajan ja koko tiimin yhteistyön kehittymisestä. Johtajan tehtävänä taas on mahdollistaa joukkueen kehitys. Yritysten pelikenttä on puolestaan rajaton. Säännöt rajoittavat niitä vähemmän, mikä mahdollistaa mullistavienkin keksintöjen kehittämisen. Myös yrityksessä johtajan tehtävänä on mahdollistaa kehitys ja luoda pelikenttä innovaatioiden pompottelulle.
Tosielämässä polku ideasta menestykseen on joskus kivinen. Mitä tulevaisuuden asiakkaat todella haluavat ja tarvitsevat? Mitä uudet teknologiat mahdollistavat? Mitä oma yritys tekee kymmenen vuoden päästä? Miten saadaan parhaat tekijät omalle puolelle? Näihin kysymyksiin ei varmasti ole yhtä totuutta. Asiaan kannattaa kuitenkin panostaa, jos haluaa kehittyä. Kaikki alkaa halusta kehittyä.
Teemu Nurmi
Kirjoittaja on liiketalouden tradenomiopiskelija Tampereen ammattikorkeakoulusta ja mukana myyntipäällikkönä InnoEvent Tampere -tapahtumassa.
InnoEvent on viikon kestävä Tampereen suurin innovaatiotapahtuma. Se yhdistää innovoinnin, työelämän ja Tampereen korkeakouluyhteisön. InnoEvent järjestetään jo seitsemännen kerran, tänä vuonna 4.– 8. marraskuuta.