Ajattele hetki vuotta 2018. Oliko koko vuosi yhtä taistelua, jossa piditte niukasti nenän pinnalla vai saitteko yhdessä bisneksen huikeaan lentoon? Kun vuosi on taputeltu, on hyvä hetki kirjoittaa tarinoita. Vaikka yrityksesi ei julkaisisi laajaa vuosikertomusta, nappaa tästä talteen vinkkejä, joita voit hyödyntää viestiessäsi asiakkaille tai henkilöstölle.
Parhaimmillaan vuosikertomus kertoo kehitystarinan: mistä tulemme, missä ympäristössä ja miten toimimme sekä minne tähtäämme. Vuosikertomus on myös jatko-osa: viime vuonna kerrottua tarinaa jatketaan tänä vuonna. Jos olet luvannut jotain, nyt on oikea hetki kertoa lupauksen toteutumisesta.
Mutta eihän siitä lueta muuta kuin tilinpäätös… Niin, ehkä joskus oli näin. Nykyään kuitenkin asiakkaat haluavat entistä enemmän toimia arvomaailmaltaan sopivien yritysten kanssa. Vuosikertomukset vetoavat järjen lisäksi myös tunteisiin. Siinä voit avata yrityksesi tapaa toimia ja arvoja tarinoiden avulla.
Palkittujen vuosikertomusten tarinankerronta
Kotitalouslaitteista ja keittiöistä tunnetun konsernin Vorwerkin vuosikertomus vetoaa tunteisiin. Se johdattelee toimialaan tarinoiden ja kuvien avulla – ja pitkään johdatteleekin. Parikymmentä ensimmäistä sivua vuosikertomuksesta kuljettavat lukijaa keittiötunnelmissa ja Vorwerkin arvomaailmassa. Ensimmäisillä sivuilla annetaan lukijan itse ensin yhdistää asiat yrityksen tuotteisiin eikä alleviivata niitä. Toimii!
Uskomme enemmän kaltaisiimme ihmisiin kuin yritykseen. Elektroniikkajätti AO World on hyödyntänyt tätä trendiä esittelemällä arvojaan henkilöstön avulla suurilla henkilökuvilla ja tiivistetyillä teksteillä. Samoin konsultointiyritys Mazars käyttää suuria henkilökuvia. Se on yhdistänyt vuosikertomukseensa myös QR-koodeja, joiden avulla pääsee lukemaan aikakauslehtimäisiä pidempiä artikkeleja.
Hyvän vuosikertomuksen avulla lukija ymmärtää, mitä arvoa yrityksestä on sen toimintaympäristölle. On myös helpompi tulkita yrityksen tekemiä ratkaisuja, jos ymmärtää toimialaa ja siihen vaikuttavia globaaleja trendejä. Tästä hyvänä esimerkkinä suomalaisen Vaisalan vuosikertomuksen selkeä osio megatrendeistä. Lukija ymmärtää helposti, kuinka yhdeksän megatrendiä vaikuttavat Vaisalan liiketoimintaan.
Selkeys vai luovuus?
Vuosikertomus informoi erityisesti menneestä vuodesta, joten sen pitäisi olla ennen kaikkea selkeä ja helposti ymmärrettävä. Mutta tämä ei tarkoita tylsyyttä! Numeroita voisi esitellä enemmänkin infografiikasta tutuilla tavoilla. Hyvällä grafiikalla voi luoda oivaltamisen iloa ja mielenkiinto säilyy. Hyvä visuaalisuus parantaa myös selailtavuutta, joka on kunnossa vuosikertomuskilpailujen voittajilla.
Joissakin kansainvälisissä kilpailuissa ensivaikutelma ja erityisesti kansi ovat jopa yhtä tärkeitä kriteereitä kuin sisällön selkeys. Metsä Groupin vuosiesitteen ja tilinpäätöksen upeat graafiset kannet nousevat esiin kansainvälisessäkin vertailussa.
Satsaatko nyt vain yhteen dokumenttiin?
Et, vaan moneen. Vuosikertomukseen kannattaa tehdä niin hyvää materiaalia, että siitä on helppo rakentaa esityksiä sijoittajille ja tekstejä verkkosivuille. Megatrendeistä voi kirjoittaa blogeja ja asiakascaset julkaista lehdessä. Kierrätys on päivän sana sisältömarkkinoinnissa ja varsin hyvin vuosikertomus voi olla se ensimmäinen sisältö, jota lähdetään muokkaamaan.
Vuosi 2018 ansaitsee hienon vuosikertomuksen!
Kootut vinkit:
- Kerro johdonmukainen kehitystarina.
- Vaikuta myös tunteisiin.
- Tuo henkilöstö ja asiakkaat henkilöinä esiin.
- Vie pidemmät tarinat verkkoon.
- Selitä toimintaympäristön vaikutus liiketoimintaan.
- Hyödynnä infografiikkaa.
- Mielenkiintoinen visuaalisuus houkuttelee lukemaan.
- Kierrätä sisältö muissa kanavissa.
Pauliina Frend
perustajaosakas, strategiat ja viestintä
Jenga Markkinointiviestintä Oy