Uusi työryhmä täydentää kansainvälisiä palvelujamme

Reetta Heinonkoski.

Tampereen kauppakamariin perustettiin alkuvuodesta 2023 kansainvälisen kaupan työryhmä, joka koostuu pirkanmaalaisten vienti- ja tuontiyritysten toimitusjohtajista, vientiprosessien osaajista sekä vienti- ja tuontipalvelujen tarjoajista. Työryhmä kokoontuu kvartaaleittain valiokuntamallilla.

Työryhmä toimii ikään kuin kv-palvelujemme asiantuntijaraatina. Sen tehtäviin kuuluvat kannanotot viennin ja tuonnin kysymyksiin, kauppaprosessien seuraaminen ja ongelmakohtiin puuttuminen sekä pirkanmaalaisten yritysten kannustaminen viennin aloittamiseen. Työryhmä yhdistää erilaisia taitoja, näkemyksiä ja kokemuksia yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Kv-kaupan työryhmä on myös monipuolisten kv-palvelujemme täydentäjä. Palveluilla tuotetaan lisäarvoa jäsenille, jotka jo tekevät vienti- tai tuontikauppaa tai haluavat aloittaa sen. Tarjoamme verkostoja, koulutusta ja yhteyksiä maailmalle. Tuemme yritysten kansainvälistymistä järjestämällä tapahtumia, kuten delegaatioita, inbound-outbound-tapaamisia, round-table keskusteluja sekä aamiaistilaisuuksia ja vierailuja. Kaikissa näissä on mahdollista myös kouluttautua ja verkostoitua. Teemme paljon yhteistyötä alueen muiden kansainvälisyyttä tukevien toimijoiden kanssa.

Järjestämme vuoden tärkeimmän ulkomaankaupan koulutuspäivän, Pirkanmaan vientipäivän. Joka toinen vuosi tehtävä kansainvälistymiskartoitus auttaa meitä tunnistamaan, mitkä markkinat ovat kiinnostavimpia jäsenyrityksillemme, jotta voimme järjestää kohdennettuja tapahtumia.

Kauppakamarit myöntävät ja vahvistavat kansainväliseen kauppaan liittyviä asiakirjoja ja dokumentteja. Meiltä voi hakea sähköisesti Euroopan unionin yleisiä alkuperätodistuksia, kauppalaskujen vahvistuksia, muita erikoistodistuksia sekä ATA Carnet tulliasiakirjoja. Olemme aina valmiita auttamaan asiakkaitamme dokumenttien kanssa.

Tervetuloa palveltavaksi!

Reetta Heinonkoski