Suomi tarvitsee investointeja!

Toimitusjohtaja Antti Eskelinen, Tampereen kauppakamari.

Reunaehtoja investointien saamiseksi ovat lupa- ja viranomaisprosessien ennakoitavuus ja sujuvuus.

Julkisen sektorin tehtävä on luoda edellytyksiä kannattavalle yritystoiminnalle muun muassa kouluttamalla osaavaa työvoimaa, tarjoamalla uskottava verotusympäristö, kehittämällä ja ylläpitämällä infraa sekä tarjoamalla sujuvia julkisia palveluita.

Tässä taloudellisessa tilanteessa Suomi tarvitsee kaikki investoinnit, mitkä se vain pystyy tänne hankkimaan. Valtion ja kuntien tulee taata joustavat luvitusprosessit ja estää turhat valituskierteet, jotka eivät perustu todellisiin syihin.

EU:n elvytyspaketti näyttää suuntaavan kaikki resurssit julkisiin investointeihin, mutta Suomi tarvitsee sen lisäksi mittavan määrän yksityisiä investointeja talouden saattamiseksi nousuun ja hyvinvointiyhteiskunnan turvaamiseksi.

Keskuskauppakamari korostaa, että lupa- ja viranomaisprosessien sujuvuuteen ja nopeuteen on löydettävä ratkaisu maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisuudistuksessa. Johtava liikenteen ja elinkeinopolitiikan asiantuntija Päivi Wood muistuttaa, että syyskuun alussa voimaan tullut laki ympäristölupa-asioiden yhteensovittamisesta on hyvä esimerkki siitä, kuinka monen viranomaisen toiminnot saadaan yhden luukuun taakse.

Suomessa on erinomaiset edellytykset kehittää asiointia kohti yhden digitaalisen luukun periaatetta myös maankäyttö- ja rakennuslakia koskevissa asioissa.

Antti Eskelinen
toimitusjohtaja
Tampereen kauppakamari

"Lupa- ja viranomaisprosesseihin tarvitaan ennakoitavuutta ja sujuvuutta, jotta elinvoimaiset hankkeet saadaan etenemään ja Suomi on tarpeeksi houkutteleva paikka investoinneille." Keskuskauppakamari