kasvun varmistamisella on kiire

Apulaisjohtaja Markus Sjölund, Tampereen kauppakamari.

Osa kasvusta jää lunastamatta, koska kamppailemme edelleen lupabyrokratian ja ulkomaista työvoimaa koskevan saatavuusharkinnan kanssa.

Vuosi 2018 meni hyvin Pirkanmaan taloudessa. Yksityisen sektorin yhteenlaskettu liikevaihto kasvoi 5,5 prosenttia. Neljättä vuotta kestänyt kasvu siivitti maakunnan liikevaihdon nyt ennätyslukemiin, yhteensä 33,7 miljardiin.

Eniten kokonaisliikevaihtoa kerryttivät teollisuuden toimialat 11,7 miljardin liikevaihdollaan, mikä on 35 prosenttia koko maakunnan liikevaihdosta. Teknologiateollisuus nousi muutaman vuoden tauon jälkeen taas suurimmaksi toimialaksi ohi tukkukaupan.

Toivottu nousukausi siis jatkui. Synkkeneviä pilviä on kuitenkin näkyvissä lähitulevaisuuden horisontissa. Kasvu hidastui monella toimialalla kuluvan vuoden tammi-kesäkuussa. Kauppakamarin jäsenyrityksistä keräämä Pirkanmaan yritysbarometri ennakoi myös kasvun hidastumista.

Uutisissa on jo kerrottu, että työllisyyden parantuminen on pysähtynyt Pirkanmaalla. Samalla meillä on iso joukko yrityksiä, joilla kasvun esteenä on osaavan työvoiman puute. Kasvu hidastuu, mutta taantumapuheet ovat vielä liioiteltuja näiden lukujen valossa. Suhdanteista hallitus ei kuitenkaan saa apuja työllisyystavoitteen saavuttamiseksi. Helpot keinot on käytetty.

Osassa yrityksiä suhdanteiden heikkeneminen ei vielä näy. Asiantuntijapalveluille riittää kysyntää. ICT-alan kasvun esteenä on ainoastaan pula osaavasta työvoimasta. Kansainvälisiin rekrytointeihin liittyvät ongelmat ovat edelleen ratkaisematta. Asioiden olisi pitänyt olla kunnossa jo ennen huippusuhdannetta.

Nyt olemme auttamattomasti taas myöhässä. Osa kasvusta jää lunastamatta, koska kamppailemme edelleen lupabyrokratian ja saatavuusharkinnan kanssa. Kävi suhdanteille miten tahansa, nyt viimeistään asiat pitää laittaa kuntoon. Lupien käsittelyajat on painettava yhteen kuukauteen, saatavuusharkinnasta on luovuttava ja tutkintoon valmistuville kansainvälisille opiskelijoille on annettava suoraan pysyvä oleskelulupa tai vastaava työlupa.

Vienti kasvoi viime vuonna hienosti ja kasvanee tänäkin vuonna. Epävarmuutta aiheuttavat asiat eivät ole meidän käsissämme. Paljon riippuu Saksan talouden kehittymisestä. Huolia aiheuttavat myös Brexit ja kaupan esteet.

Emme saa omilla päätöksillämme vaikeuttaa vientiteollisuuden ponnisteluja. Aalto leviää äkkiä muillekin toimialoille. Kymmenen vuotta sitten selvisimme finanssikriisin yli pitkälti kotimaisen kulutuksen voimin. Kaupan investoinnit toivat silloin eloa rakennustyömaille.

Nyt näyttää siltä, että ostovoima ei ole uuden hallituksen huolenaiheena. Keskiluokan verotus kiristyy ja erilaiset elämisen kustannukset nousevat. Kun tähän vielä lisätään mahdolliset kuntaveron korotukset, ostovoima tuskin nousee. Vaikuttaa huonolta yhtälöltä.

Pirkanmaalla on erinomaiset lähtökohdat 2020-luvulle. Väestön määrä maakunnassa kasvaa jatkossakin. Keskuskaupunki Tampereella menestyvät lukuisat ICT-asiantuntijapalvelut. Vientiyrityksiä on ympäri maakuntaa – eräät kansainvälistyneimmät yrityksemme toimivat Juupajoelta ja Sastamalasta.
Pidetään huoli kasvumaakunnan osaamisesta ja saavutettavuudesta, silloin yhä useampi muuttaja työskentelee alueemme hienoissa yrityksissä.

Markus Sjölund
apulaisjohtaja

Pirkanmaan suhdannebarometrista ja talouskatsauskesta lisää täällä.