Kohti avointa yhteiskuntaa

Tampereen kauppakamarin toimitusjohtaja Antti Eskelinen.

Taloudellinen hyvinvointi on uhattuna, ellei työpaikkoja päästä avaamaan normaalityöskentelylle.

Poikkeustilanteen purkamisen aloittanut maamme hallitus on saanut paljon sekä positiivista että negatiivista palautetta tarpeellisista toimista yhteiskunnan avaamiseksi. Yrityksistä 75 prosentin mielestä koronapandemian hoito on ollut erittäin tai melko hyvää, mutta talouskriisin hoito taas vastaavasti 2/3:n mielestä melko ja erittäin huonoa.

Yritysten viesti on selkeä: yhteiskuntaa pitää lähteä avaamaan turvallisuusnäkökohdat huomioiden ja tervettä maalaisjärkeä käyttäen. Testausta tulee lisätä merkittävästi ja jäljitysresursseja kasvattaa vastaamaan syntyvää tarvetta. Hyvinvointiyhteiskunta ei kestä sitä taloudellista katastrofia, joka syntyy, jos poikkeusoloja jatketaan loputtomasti.

Keskuskauppakamari on päivittänyt suositustansa yritysten ja organisaatioiden toimintamalleista koronavirustilanteeseen liittyen.

Uusi ohje kehottaa pohtimaan organisaatiolle sopivimmat tavat, jotta etätöistä voitaisiin palata asteittain työpaikoille kesälomakauden loppuun mennessä. Paluussa on olennaista miettiä suojautumistavat ja se, missä järjestyksessä toimintoja palautetaan toimipisteisiin.

Keskuskauppakamari korostaa, että ihmisten terveys ja taudin leviämisen estäminen ovat edelleen tärkeimmät tavoitteet.

Toisaalta se katsoo, että taloudellinen hyvinvointi on uhattuna, ellei työpaikkoja päästä avaamaan normaalityöskentelylle. Myös taloudelliset tappiot johtavat lopulta terveyden heikkenemiseen ja ylimääräisiin kuolemiin.

Yrityksessä ja organisaatiossa onkin viimeistään nyt aika alkaa miettiä toimintamalleja, joita noudattamalla voidaan turvallisesti asteittain palata etätöistä työpaikoille. Tässä erityisen tärkeää on hyvä yhteistyö ja suunnitelmien läpikäynti yrityksen työterveysorganisaation kanssa, onhan työterveydellä paras tietämys toimivimmista käytännöistä sekä tietoa paikkakunnan virustilanteesta.

Antti Eskelinen
toimitusjohtaja