ENNAKOINTIA TARVITAAN NYT ENTISTÄKIN ENEMMÄN

Toimitusjohtaja Antti Eskelinen, Tampereen kauppakamari.

Epävarmuus ja jännitteet leimaavat tämänhetkistä tilannetta vahvasti. Pandemiasta alettiin juuri vasta elpyä ja nyt ollaan jo uuden kriisin varjossa. Vaikutukset näkyvät myös meidän jäsenyrityksissämme ja nyt onkin entistä tärkeämpää tehdä ennakointia yrityksen toimintaan liittyvissä päätöksissä.

Joudumme nyt kaikki seuraamaan tiiviisti niin EU:n päätöksiä ja yhtenäisyyttä, kuin Ukrainan tilannettakin. Venäjälle asetetut pakotteet tulevat vaikuttamaan myös Euroopan talouteen hyvinkin pian. Suomelle tulee todennäköisesti vielä lisää negatiivisia vaikutuksia Venäjän asettamista vastapakotteista, kuten vuosina 2014–2015.

Yleisesti geopoliittinen tilanne luo epävarmuutta, jota ei olisi tarvittu erityisesti heti pandemian jälkeen. Suomalaiset ymmärtävät, että pakotteet ovat välttämättömiä. Haittavaikutuksesta huolimatta ollaan valmiita tukemaan pakotteita, koska sota halutaan tuomita. Mitä pakotteet ja mahdolliset vastapakotteet sitten konkreettisesti koskevat, on vielä vaikea arvioida. Yritysten kannattaa kuitenkin varautua kriittisten raaka-aineiden toimitushäiriöihin ja varautua selvittämään vaihtoehtoisia hankintalähteitä.

Logistiikkaa tullaan siirtämään idän suunnalla raiteilta merireiteille ja Transitokuljetukset Venäjältä ovat jo pienentyneet viidennekseen ja vähentyvät edelleen. Yritysten tulisi ennakoida, mitkä yritystoimintaan vaikuttavat tuotteet tai palvelut voisivat päätyä pakotelistalle. Näin yritykset voivat luoda varasuunnitelmia tilanteeseen, jossa uudet pakotteet muuttaisivat yritystoimintaa.

Tuotteille saattaa tulla myös vientikieltoja. Vaikeuksia voi tulla lisäksi maksukäytäntöihin sekä raaka-aineiden ja komponenttien saamiseen tavarantoimittajilta. Venäjä todennäköisesti asettaa tuontitulleja ja vienti Venäjälle on tämän vuoksi kalliimpaa, kuin aikaisemmin. Rahoitussektori ja yritysrahoitus ovat jo pakotelistalla, joten vaikutukset alkavat näkyä nopeasti suomalaisten yritysten arjessa, kun pankit saattavat joutua sulkemaan kansainvälistä maksuliikennettä.

Antti Eskelinen
toimitusjohtaja
Tampereen kauppakamari

Hyvää lisätietoa aiheesta löytyy täältä.