AMMATTIDIESELIN KÄYTTÖÖNOTTO RATKAISTAVA PIAN

Johtaja Peer Haataja, Tampereen kauppakamari.

Hallitukselta tarvitaan nyt nopeita toimenpiteitä yritysten auttamiseksi - ammattidieselin käyttöönotto nopeutetusti pitäisi pyörät pyörimässä.

Erittäin nopea ja ennakoimaton kuljetuskustannusten nousu uhkaa suomalaisten kuljetusyrittäjien kannattavuutta ja koko Suomen logistista kilpailukykyä.

Ammattidieselillä tarkoitetaan kuorma- ja linja-autoille maksettavaa veronpalautusta polttoaineen osalta. Kuljetusala on monilta osin kansainvälisesti kilpailtu ja siksi muiden maiden kustannustaso sekä verotus onkin huomioitava kansallisissa päätöksissä. On myös huomattava, että valtio kerää polttoaineen hinnan noustessa koko ajan enemmän veroja samalla, kun kuljetusyritykset kamppailevat olemassaolostaan.

Sanoisin, että ei vaikuta kovin reilulta - verotuksen on oltava dynaamisempaa.

EU ei tässä asiassa ole esteenä, koska EU-lainsäädäntö mahdollistaa ammattidieselin käyttöönoton. Käytännössä asia voidaan toteuttaa siten, että kuljetusyrittäjät hakevat kuorma- ja linja-autojen osalta polttoaineverosta palautusta. Näin voidaan tasata tilannetta kilpailijamaihin nähden, auttaa kuljetusyrityksiä tämän hetken kriittisessä tilanteessa ja turvata joukkoliikenteen ja elinkeinoelämän kuljetukset.

Päätöksiä keinoista ei yksinkertaisesti ole varaa jäädä odottamaan, kuljetusala on pian kannattavuuskriisissä.

Peer Haataja
johtaja