Manselainen menestys on lastattu markkinoinnilla

Annamaija Flinkkilä-Lehtonen, Roihu Inc

Rieväkylästä on kehkeytynyt luovien ihmisten rento innovaatiokaupunki, jonka verenkierrossa on edelleen jotain hyvin tamperelaista.

“Meikä Mansesterilla” on erinomainen brändi, jota halutaan kokea ja kuluttaa. Lehtitiedon mukaan jos tuote ei ole ­”made in ­Tampere”, se jää helpommin kivijalassa ­hyllylle.

Menestys on nouseva spiraali, jonka keskiössä ovat luotettavat paikalliset kumppanuudet ja toimitusketjut. Omalta alueelta ostetut työ ja tekeminen luovat osaamista sekä kone- ja koulutusinvestointeja, jotka parantavat laatua ja palveluita entisestään. Samalla turvataan työvoiman saatavuus: kun yrityksissä on ­töitä, on helpompi saada myös tekijöitä. Samassa muuttoautossa tulee opettajia ja terveydenhuollon ammattilaisia, joita myös puolisoiksi kutsutaan.

Menestyksestä saa kiittää myös brändien ja markkinoinnin tekijöitä. Tamperelaiset toimistot tekevät erinomaista jälkeä konseptoi­dessaan, sanoittaessaan ja kuvittaessaan. Henkinen mielenmaisema on vahva ja laaja: ­tamperelaisessa bränditoimistossa puhutaan sekä punavuorta että puumalaa.

Menestys ei ole tullut sattumalta: siihen on vaadittu oikeita tekijöitä, rohkeaa näkemystä ja kovaa osaamista. Suomen kiinnostavimmat menestystarinat luodaan tällä hetkellä Tampereella! Oman kylän toimistojen kanssa on myös helppo toimia kasvotusten. Lähituotteet ovat olleet pinnalla jo pitkään. Lähimarkkinointi rakentaa menestystä sinulle ja säteilee koko alueelle.

Tutkimusten mukaan Tampereelle on matala kynnys tulla ja täällä viihtyy mukavasti. Siitä puheen ollen, tiesithän, että ensi vuonna laki edellyttää kynnyksen madaltamista myös ­digitaalisissa palveluissa? Esteettömyysdirektiivi laajentaa saavutettavuuden kattamaan myös yksityissektorin, jolloin esimerkiksi yli 10 työntekijän ja 2 miljoonan euron liikevaihtoluokan yritysten verkkokauppojen on täytettävä A- ja AA-tason esteettömyyden vaatimukset.

Saavutettavuus tarkoittaa sitä, että mahdol­lisimman moni voi käyttää verkkosivuja ja mobiilisovelluksia mahdollisimman helposti. Saavutettavuus on osa digitaalista yhdenvertaisuutta ja se tutkitusti luo kannattavaa liiketoimintaa.

Tampereen menestys on rakennettu kahdesta asenteesta: “tehdään hyvin” ja “tulevaisuus tehdään tänään”. On katsottu rohkeasti ylihuomiseen enemmän kuin eiliseen. Mitä jos tamperelaiset yritykset tunnettaisiin jatkossa myös poikkeuksellisen hyvästä digitaalisesta saavutettavuudesta? Se olisi luonteva osa paremman huomisen tekemistä. Lähitoimisto voi olla paitsi saavutettavuuden asiantuntija myös fyysiseltä sijainniltaan ja henkiseltä yhteydeltään paremmin saavutettavissa.

Käytetään vetovoima hyväksi vahvistamalla alueen pitovoimaa ja työpaikkoja. Luodaan tamperelaisin voimin juuri sitä mistä meidät tunnetaan: rentoa, luotettavaa ja määrätietoista elämää.

Annamaija Flinkkilä-Lehtonen
Kirjoittaja on bränditoimisto Roihu Inc:n perustaja ja toimitusjohtaja