Yritysautoilukin sähköistyy, mutta kovin hitaasti

Vuonna 2035 kaikkien Euroopan unionin alueella myytävien uusien henkilö- ja pakettiautojen on oltava päästöttömiä. Käytännössä Euroopan parlamentin ja sen jäsenmaita edustavan neuvoston päätöksessä kyse on siis uusien polttomoottoriautojen myynnin kieltämisestä.
​​​​​​​

Päästörajoituksia tiukennetaan jo ennen myyntikieltoa. Vuoteen 2030 mennessä uusien henkilöautojen päästöjä on leikattava 55 prosenttia vuoden 2021 tasosta.

Päätökset vauhdittavat jo alkanutta sähköautoihin siirtymistä. Vuonna 2022 liki viidennes Suomessa rekisteröidyistä uusista autoista oli sähköautoja. Vuoden 2023 alussa Suomessa oli noin 45 000 täyssähköautoa ja kuluvan vuoden aikana määrän uskotaan tuplaantuvan.

Yritykset paikoin vielä arkoja

Silti kehitys saisi olla vieläkin nopeampaa – ainakin autovuokraamo Aviksen myyntijohtaja Hannu Ryynäsen mielestä.

– Yritysten autotarpeista keskustellessa sähköautot ovat usein vahvasti esillä. Turhan harvoin keskustelut silti konkretisoituvat päätöksiksi. Esteiksi nousevat usein käyttöön liittyvät asiat. Osalla se on liian harva latausverkosto, toisilla riittämätön toimintamatka ja joillain hinta, Ryynänen sanoo.

Esimerkiksi Tampereen alueella latausverkoston kapasiteetin rajat tulevat hyvin nopeasti vastaan, jos sähköautojen määrä merkittävästi kasvaa. Sähköautojen yleistyminen työsuhdeautoina edellyttää siis latausverkoston kehittymistä niin yleisten- kuin kotilatausmahdollisuuksien osalta.

Pidentyneet odotusajat lisäävät vuokra-autotarvetta

Pandemian ja sittemmin Ukrainan sodan seurauksena syntynyt komponenttipula on tuonut isoja haasteita autoalalle. Uusien autojen toimitusajat ovat pidentyneet muutamista kuukausista paikoin jopa reiluun vuoteen. Se on avannut lisämarkkinoita lyhytaikaiseen vuokraukseen ja erilaisiin minileasing-ratkaisuihin erikoistuneelle Avikselle.

– Yhä useampi yritys hyödyntää odotusaikana meidän autojamme. Vuokra-auto on hyvä ratkaisu myös määräaikaisissa projekteissa tai työsuhteen alussa koeaikana. Yrityksen ei tarvitse sitoutua pitkiin sopimuksiin ja vanhenevaan kalustoon, vaan tilannetta voidaan arvioida aina tarpeen mukaan, Hannu Ryynänen sanoo.

Kalusto sähköistyy

Käytännössä kaikki Aviksen hankkimat uudet autot ovat jollain tavalla sähköistettyjä – joko hybridejä tai täyssähköautoja. Polttomoottoriautojen osuus supistuu luonnostaan koko ajan.

– Auton vuokraus on helppo tapa tutustua sähköautoiluun, Ryynänen vinkkaa.

– Yhä useammalla yrityksellä on jo vähäpäästöisempiin autovalintoihin ohjaavia käytäntöjä ja ohjeistuksia. Isommilla yrityksillä ne voivat olla varsin pitkällekin vietyjä vaatimuksia. Jatkossa ohjeistukset varmasti entisestään yleistyvät.

Investointeina sähköautot ovat perinteisiä polttomoottoriautoja kalliimpia. Kun mukaan lasketaan käyttökustannukset esimerkiksi leasingsopimuskaudelta, lopputulos voi kuitenkin yllättää monet.


​​​​​​​Teksti Jari Runsas