Tuotteista tuli sosiaalisia

Henry Ford mullisti koko teollisuustuotannon. Digitaalisen työn asiantuntija Esko Kilpi sanoo, että tämän päivän fordeja ovat Alibaba, Amazon, Baidu, Facebook, Google ja Tencent.

Esko Kilpi kokeili Uusi Teollisuus -messuilla laseriin perustuvaa 3D-skanneria, joka digitoi kappaleen reaaliajassa näytölle. Laitetta esitteli MLT Machine & Laser Technology Oy:n myynti- ja mittausinsinööri Eetu Siitonen.

– Nekin ovat unohtaneet perinteisen teollisen logiikan toimintatavan ja hyödyntävät tämän päivän teknologioita aivan uudella tavalla, Kilpi sanoo.

– Jos joukko ihmisiä googlaa nyt Amazonin, niin jokaisen sisääntulosivu on erilainen. Yksi maailman suurimmista organisaatioista on pystynyt räätälöimään toimintansa niin täydellisesti, että segmentin koko on yksi asiakas. Tämä tulee olemaan realismia kaikille yrityksille.

Kilpi puhui Tampereella Uusi Teollisuus -messuilla, jossa asiantuntijat johdattivat yleisön teollisuuden ja työelämän uusiin ilmiöihin. Ensimmäistä kertaa järjestetty Tampereen Messujen tapahtuma esitteli kunnossapidon, työturvallisuuden sekä teollisuuden palveluita. Messuvieraat olivat pääasiassa tuotannon prosesseista ja turvallisuudesta vastaavia ammattilaisia.

Uusi Teollisuus järjestetään seuraavan kerran keväällä 2021.

Arvokasta käyttödataa

Esko Kilpi toteaa alussa mainittujen jättiyhtiöiden menestyvän ennen kaikkea siksi, että niiden asiakkaat osallistuvat tuotekehitykseen.

– Uudet tuotesukupolvet kehitetään nyt sen datan pohjalta, jota valmistaja saa tuotteen käytöstä. Sosiaalinen vuorovaikutus kuuluu siis jokaisen tuotteen ominaisuuksiin riippumatta siitä, ollaanko B-to-B vai C-to-C -maailmassa. Väitän, että tämä tulee olemaan strategisesti keskeinen asia teidänkin yrityksillenne, Kilpi herätteli messuyleisöä.

Sosiaalisuusvaatimus ei koske vain teknologiateollisuuden tuotteita.
– Moni valmistavan teollisuuden toimija sanoo jo nyt, että tuotteen käytöstä tuleva informaatio on tuotekehityksen keskeinen lähtökohta.

– Valmistavan teollisuuden onkin mietittävä miten se pääsee lähelle asiakasta, sinne missä tuotetta käytetään, ja saa vuorovaikutuksen toimimaan. Vastaus voi löytyä esimerkiksi sensoriteknologiasta.

Asiakasmittarointi yleistyy

Siinä missä perinteiset yritykset seuraavat tuottavuuteen liittyviä tehokkuusmittareita, modernit toimijat tarkkailevat asiakkaidensa kokemuksia. Ne haluavat tietää miten paljon asiakkailta tuleva data kasvattaa tuotteen arvoa. Myös asiakkaiden keskinäistä vuorovaikutusta seurataan tarkasti.

– Amazonin mittarivalikoimista 80 prosenttia on asiakasmittareita. Kannattaakin miettiä miten asiakastieto ohjaa teidän organisaationne toimintaa, että riittääkö se asiakastyytyväisyystutkimus kerran vuodessa, Kilpi kysyy.

Asiakasvuorovaikutuksella halutaan ennen kaikkea selvittää minkälaisia ongelmia yrityksen tuotteiden pitäisi ratkaista.

– Tuotantolähtöinen ajattelu on muuttumassa. Perinteisesti teollisuudessa on edetty ideasta tuotteeksi, mutta jatkossa kuljetaan ongelman kuvauksesta sen ratkaisuun.

Esko Kilpi uskoo, että yhä useampiin ongelmiin löytyy lähivuosina massatuotannon ratkaisu.

– Tietokonepohjaisen digitaalisen valmistuksen myötä poikkeamat eivät yhtäkkiä enää olekaan kalliimpia kuin toisto. Silloin isojakin tuotteita voidaan valmistaa tilannekohtaiseen tarpeeseen ilman ylimääräisiä kustannuksia. Käsitykseni mukaan tämä muutos tapahtuu jo viiden vuoden kuluessa.

Teksti ja kuva Jenni Satola