Bisnestä hiljaisuudesta

Idea oli mahtava, ja yksinkertainen. Jos kännykkään kailottavalle esimiehelle hankittaisiin äänieristetty puhelinkoppi, muut saisivat työrauhan. Oli vain yksi este: tällaista tuotetta ei ollut olemassa.

Vajaat kymmenen vuotta myöhemmin Tampereen Sarankulmassa entisessä Aamulehden painosalissa asiakkaille kootaan ja pakataan kahdessa vuorossa äänieristettyjä ja ilmanvaihdolla varustettuja puhelinkoppeja ja neuvottelutiloja. Framery Oy lähettää kuukaudessa matkaan 700 tuotetta, joista 90 prosenttia menee vientiin, pääosin Pohjois-Amerikkaan ja Eurooppaan.

– Yksinkertaistetusti sanottuna tuotteemme ovat vanerisia koppeja. Todellisuudessa ne sisältävät sellaista osaamista ja tuotekehitystä, jotka edustavat korkeampaa matematiikkaa, sanoo Frameryn toimitusjohtaja Samu Hällfors.

Frameryn puhelinkoppi on tuotantoprosessiltaan huippuun viritetty teollinen tuote. Sen osat tulevat 50 alihankkijalta, jotka sijaitsevat 500 kilometrin säteellä tuotannosta. – Akustisten materiaalien yhdistäminen ylipaineiseen, pieneen tilaan miellyttävällä tavalla vaatii osaamista, joka erottaa meidät kilpailijoista, toimitusjohtaja Samu Hällfors sanoo.

Uusi alku vuonna 2014

Hällforsin ja Vesa-Matti Marjamäen hauskana teekkariprojektina alkanut pomon puhelinkopin kehitystyö muuttui yrittäjyydeksi vuonna 2010.

– Vauhdikasta alkua seurasi kuolemanlaakso, joka oli koitua kohtaloksemme. Aloittelevina yrittäjinä emme osanneet keskittyä. Framerylle syntyi peräti kahdeksan erilaista tuotevariaatiota. Kaikissa niissä oli jotain hyvää, mutta yksikään ei ollut ylitse muiden. Myös myynti oli hajanaista ja tehotonta.

– Käänne tapahtui vuonna 2014. Teimme keväällä rahoituskierroksen, jonka seurauksena löysimme uuden sijoittajan ja pääsimme Tekesin nuorten, innovatiivisten yritysten ohjelmaan, Hällfors kertoo.
Uusi alku johti rankkaan karsintaan. Hyvät ominaisuudet keskitettiin yhteen tuotteeseen, josta ryhdyttiin hiomaan yrityksen lippulaivaa. Myös myyntikanavia karsittiin ja keskitettiin.

– Lopuista tuotteista yksinkertaisesti luovuttiin. Yhdessä yössä 1,2 miljoonan liikevaihdostamme suli miljoona. Se oli hirveää, ihan uhkapeliä, Hällfors sanoo.

Universaali idea

Kun tuoteajatus oli kirkas, kehitystyökin sujui. Vielä samana vuonna yritys esitteli Saksassa messuilla uuden puhelinkoppinsa, Framery O:n. Se lähti vetämään heti.
– Vuonna 2014 niitä myytiin 50, seuraavana vuonna jo 1250.

Myöhemmin tuotevalikoima täydentyi 2–4 hengen Framery Q- ja Framery 2Q-neuvottelutiloilla.
Uuden alun jälkeen Framery on suuntautunut määrätietoisesti globaaleille markkinoille.

– Vientimaita on nyt noin 70 kaikilla mantereilla. Yksi tärkeimmistä on USA, missä avaamme logistiikkakeskuksen tänä syksynä. Kokoonpanoyksikköä ei suunnitella USA:han, jollei syty kauppasota tai tapahdu jotain muuta dramaattista, Hällfors viittaa presidentti Trumpin kauppapolitiikkaan.
Kasvaakseen Framery on rekrytoinut vauhdikkaasti. Viime vuonna tavoite oli sadan uuden työntekijän palkkaaminen, ja se ylitettiin kymmenillä henkilöillä. Yrityksen runsaasta 200 työntekijästä oma tuotekehitys lohkaisee 30 henkeä.

– Toimimme niin nopealla syklillä, että kaikki kehittäminen pidetään omissa käsissä. Tulevaisuustiimimme seuraa tiiviisti työympäristöjen ja toimistodynamiikan uudistumista ja kognitiivisen ergonomian tarpeita. Tekninen tuotekehitys pohtii valmistusmenetelmiä ja rakenteita.

Uusista tuoteideoista Hällfors sulkee suunsa visusti.
– Kuuntelemme asiakkaita ja tutkimme itse, miten toimitilat lisäävät tehokkuutta. Suunnittelemattomilla kohtaamisilla työpäivän aikana on vahva korrelaatio innovaatioiden syntyyn ja kykyyn tehdä tulosta, ja niihin kehitämme ratkaisuja.

Framery Oy

o perustettu 2010
o pääomistaja Vaaka Partners (noin 60 prosenttia) sekä perustajat, operatiivinen johto ja yksityisiä sijoittajia
o työntekijöitä 211
o liikevaihdon kehitys: 2015 viisi miljoonaa euroa, 2016 17 miljoonaa euroa, 2017 40 miljoonaa euroa, 2018 tavoite 65 miljoonaa euroa.

Teksti Päivi Eskelinen, kuvat Päivi Eskelinen ja Framery