Osaajapulan ratkaisijat ovat kauempana kuin arvaammekaan

Osaavan ja riittävän työvoiman saatavuuden kanssa painii tänäänkin lukuisa joukko yrityksiä. Onko jokin sitten muuttunut rekrytoinnissa? Osittain on.

Yrittäjä, senior headhunter Ville Mäkinen, iSearch Group Oy

Kulunut vuosi on muokannut monen yrityksen toimintakulttuuria enemmän kuin kymmenen edellisvuotta yhteensä. On opittu arvostamaan tietotyöhön hyvin sopivaa etätyötä, on opittu pitämään virtuaalikokouksia, tavoittamaan asiakkaita virtuaalisesti ja huolehtimaan työhyvinvoinnista virtuaalijumppahetkissä. Ei ollutkaan murskaavaa, vaikka tiimi ei ole samassa työhuoneessa ja lorauta kuppiinsa kahvia samasta automaatista.

Onko vuosi muuttanut sitten rekrytointia? Osittain on. On uskallettu kaivautua ulos perinteisistä työnteon tavoista ja työvoiman saatavuudessa on irrottauduttu tiukasta maantieteellisestä rajaamisesta.

Rekrytointia on turha säilyttää vanhanaikaisen kankeana, kun varsinaisen työn tekeminenkään ei sitä enää ole. Paluuta vanhaan tuskin nähdään, vaan osaajia voidaan löytää ja rekrytoida mistä tahansa. Sen sijaan että houkutellaan perinteiseen tapaan osaajia lähialueilta, on siirrytty maantieteellisesti ennennäkemättömään kilpailuasetelmaan. Tässä voittajia ovat ne yritykset, jotka ovat havainneet, että Kuusamossa asuvan tietotyön tekijän tuottavuus voi olla ihan yhtä hyvää kuin pirkkalalaisella tekijällä.

On myös havaittu, että palkkakilpailu ei ole aivan yhtä raadollista, kun sopivia tekijöitä löydetään kasvukeskusten ulkopuolelta. Palkka ei ole tällöin ensimmäinen motivaattori, vaan se, että saa asua ja elää siellä missä haluaa ja tehdä itselleen merkityksellistä työtä.

Yrityksissä sisään ajetut etätyökäytännöt antavat näin täysin uudenlaisia mahdollisuuksia rekrytointiin. Toki etäjohtaminen vaatii siihen tottumattomalta paljon, mutta riittävällä kommunikaatiolla, roolien, vastuiden ja tavoitteiden määrittelyllä sekä luottamuksen osoittamisella pääsee jo pitkälle.

Pirkanmaan vetovoima on ollut hyvällä tasolla, kiitos monien kasvuyritysten ja kaupungin kehityshankkeiden. Muuttoliike on vahvaa ja osaajia on saatu houkuteltua tänne kiinnostavilla uramahdollisuuksilla. Näin varmasti on jatkossakin, mutta samalla voi tähyillä muualle silloin, kun osaajien löytämisessä kokee olevan ylipääsemättömiä haasteita. Aavistelen, että näitä kauempaa rekrytoituja saattaa tilanteen normalisoituessa näkyä myös muuttoauton ratissa suuntanaan Pirkanmaa.

Ville Mäkinen

yrittäjä, senior headhunter