Tampereen kauppakamarilehti

TAMPEREEN KAUPPAKAMARILEHTI

CareerBoosterista lisää liikkuvuutta!

Julkaistu 13.06.2018
Tampereen aikuiskoulutuskeskuksen (TAKK) CareerBooster (TCB) on eurooppalaisten työelämäjaksojen liikkuvuusohjelma. Liikkumaan eri kohteisiin pääsevät TAKKin henkilöstö ja Tampereen kauppakamarin jäsenet viikoksi sekä TAKKin opiskelijat kahdesta viikosta viiteen.

Kohdemaina ovat Ruotsissa Tukholma, Saksassa Ausburg, Italiassa Arezzo, Itävallassa Wien sekä Espanjassa Granada, mutta nämä kohteet eivät ole kiveen hakattuja ja niistä voidaan jonkin verran neuvotella.

Hetken mielijohteesta se alkoi kuten moni muukin hieno asia elämässä

”Sattumalta huomasin, että kauppakamari ja TAKK mahdollistavat Erasmus-hankkeen kautta yrittäjävaihtoa EU:n alueella, ja päätöksenteko mukaan lähtemisestä kesti vajaan sekunnin. Sen jälkeen muutama sähköposti ja puhelu, kunnes tieto reissun toteutumisesta varmistui. Kohteen valinnassa ei voinut ohittaa lämmön ja auringon tarvetta talven jälkeen, minä kun en tunnetusti kylmän ystävä ole”, Heikki Närvänen Amazing City Oy:stä muistelee.

Kohteeksi valikoitui niinkin eksoottinen kohde kuin Teneriffa, mutta perustellusti. Sukeltajat

”Koska itse tuotan ohjelmapalveluita Pirkanmaan alueella, mielenkiinnon kohteena oli ensisijaisesti nähdä miten erilaisia tuotteistettuja aktiviteetteja tehdään turismista elävässä paikassa, missä kilpailua on paljon ja yrityksen asiakkaat ovat pääosin turisteja. Itsellä kun ohjelmatarjonta suuntautuu vielä pääosin B-to-B-tarjontaan, on myös avartavaa nähdä ja kokea palvelutuotteiden toteuttamisprosessi yksityispuolelle täysin turistikohteessa”, Närvänen kommentoi.

CareerBooster on suunnattu kauppakamarin jäsenille, joiden työhön sisältyy osaamisen kehittämistä ja jotka haluavat esimerkiksi etsiä siihen uusia malleja, jakaa omaa osaamista tai hakea yhteistyökumppaneita. Tähän mennessä CareerBoosteriin on osallistunut vain Heikki Närvänen, mutta paikkoja on vielä kuusi jäljellä, toukokuuhun 2019 saakka.

”Liikkuja saa suunnitella viikon sisällön itse, yhdessä vastaanottavan organisaation kanssa, omien tarpeidensa ja kiinnostuksensa pohjalta. Pääasia on, että jakso kehittää jollakin tavalla ammatillista osaamista, joko itsensä yrittäjän tai työntekijöiden. Ohjelman suunnitteluun ja yhteydenpitoon vastaanottavan maan kanssa saa apua TAKKista. Lisäksi jaksolle myönnetään apuraha matkoihin ja majoitukseen sekä paperitöihin ja englanninkielen preppaamiseen saa myös tarvittaessa apua ja vinkkejä, joten kynnys lähteä on näiltäkin osin matala”, Anni Niva Tampereen aikuiskoulutuskeskuksesta kannustaa.

Paikan päällä olikin odottamassa Heikki Närvästä monikansallinen joukko, sillä isäntäyrityksen Xwanderin palkkalistoilla on kirjava joukko alansa ammattilaisia. Toki joukossa oli myös muutamia suomalaisia, koska yrityksen perustaja on suomalainen ja asiakaskunta pääosin pohjoismaalaisia.

”Mitään tietoa minulla ei ollut siitä, mitä viikon aikana teen tai tapahtuu. Heilläkin kalenteri ryhmien suhteen elää jatkuvasti sesongin vedellessä viimeisiään. Kuitenkin heti kättelystä lähtien oli selvää, että olin erittäin tervetullut mukaan ryhmiin asiakkaan roolissa kokemaan miten he toimintaa pyörittävät. Samalla olin kuitenkin hieman mukana järjestelyissä näkemässä ja kokemassa mitä kaikkea taustalla tapahtuu. Parasta antia olikin päästä keskustelemaan eroista eri maiden toimintojen välillä sekä miksi mitäkin tehdään tietyllä tavalla”, Närvänen arvioi.

Yksi aktiviteeteista oli laitesukellus, jonka kokeileminen on aina jäänyt muiden mielenkiintojen ja kiireiden jalkoihin. Nyt kyseessä oli vain päivän kestävä johdanto, mutta kahden sukelluksen aikana Närväselle kirkastui kuulemma täysin selvänä mikä on hänen seuraava harrastuksensa.

”Tätäkin aktiviteettia tehdessä ja pohtiessa huomio kiinnittyi oppaan ammattitaitoon. Kun asiansa osaa ja hallitsee, sen voi opettaa täysin kokemattomalle rennosti ja luontevasti. Koska turvallisuus on aina etusijalla, on oppaan pystyttävä luomaan tunnelma turvallisissa käsissä olemisesta. Jos etsitään yhtä asiaa mikä nousi yli muiden, niin se on palvelu”, Närvänen toteaa.
Tynyrit
Jokainen turistikohteissa käynyt tietää miten paljon tarjontaa on ja miten turhauttavaa on yrittää valita palveluntarjoajaa sadoista vaihtoehdoista, kun ne eivät asiakkaan silmin juuri eroa toisistaan. Toki lähtökohdat ovat aika erilaiset ympärivuotisen kevään ja kesän kohteessa, mihin pohjoismaalaiset suuntaavat loka- ja huhtikuun välillä hakemaan lämpöä. Verrattuna esimerkiksi Tampereeseen, jonka syksy pahimmassa tapauksessa kestää kahdeksan kuukautta ja kesä on kuin huono kevät.

”Jos antaa tuollaisessa paikassa asiakkaalleen yksilöllistä palvelua ryhmässä ja saa asiakkaan tuntemaan itsensä odotetuksi, on löydetty kilpailuvaltti jolla pärjää. Tarjoamalla yksinkertaisesti loistava asiakaskokemus. Toki se asiakas pitää aina löytää, mutta pitkäjänteisellä työllä jyvät erottuvat akanoista ja itävät isoissakin mittakaavoissa. On paljon yrityksiä, joissa ainoa toimintatapa on tehdä niin kuin muutkin ajatellen viikon päästä tulevia taas uusia turisteja. Ei panosteta siihen miten homma tehdään, vaan päämääränä on vain saada asiakas ostamaan tuote.”

Heikki Närvänen päättää tarinansa CareerBooster-jaksostaan parhaaseen ohjeeseen, minkä on itse saanut yli 12 vuoden yrittäjäuransa aikana saanut.

”Sen sanoi yksi Suomen menestyneimmistä naisyrittäjistä, esimerkiksi 14 vuotta Rukakeskus-konsernin toimitusjohtajana toiminut Miia Porkkala. Hän sanoi: Heikki, ainoa tapa pärjätä kilpailussa on vaan tehdä asiat hemmetin hyvin!”

Jos CareerBooster kiinnostaa tai ajatus innostaa, siihen pääsee mukaan ottamalla yhteyttä Anni Nivaan: anni.niva@takk.fi tai 044-7906458. Paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Anni Niva tulee myös mielellään esittelemään ohjelmaa paikan päällekin.