Verkkokaupan palautuskäytännöt muuttuvat

Verkkokauppa-asiointiin tulee muutoksia alkukesästä, kun EU:n uudet säännökset astuvat voimaan 13. kesäkuuta.

Tähän asti kuluttajansuojalaki on taannut kuluttajille oikeuden palauttaa maksutta tuotteita etäkaupassa, mutta automaattinen kuluttajalle maksuton palautusoikeus loppuu.
Jatkossa asiakkaan on aina ilmoitettava palautuksesta ja kaupan perumisesta myyjälle. Pelkkä tavaran noutamatta jättäminen tai palauttaminen ei enää riitä kaupan perumiseksi. Kuluttajan on tehtävä perumisilmoitus verkkokaupalle 14 päivän sisällä lähetyksen vastaanottamisesta ja palautettava tavara 14 päivän kuluessa perumisilmoituksesta.
− Palauttamisesta kannattaa tehdä omat ohjeensa, joissa kerrotaan palauttamisen eri vaiheet ja tarvittavat toimet.  Useat kauppiaat laittavat jo nyt asiakaspalautuslomakkeen ja kuljetusta varten tarvittavan osoitekortin lähetyksen mukaan. Se helpottaa kuluttajan arkea ja vähentää virheitä, ohjeistaa Itellan verkkokaupan asiantuntija Kari Nykänen.
Vaikka laki poistaa automaattiset ilmaiset palautukset, verkkokauppiaat voivat edelleen tarjota asiakkaille maksuttomia palautuksia.