”Toiset pelaavat pitkävetoa, minä pelaan yrittäjyyttä”

Harri Kivimäki kertoo tarinaansa Team Tampereen KasvuForum-seminaarissa ”hurskaalla huumorilla”, ja puhuu samalla siitä, mihin asenne, yrittäjyys ja toimeliaisuus voivat miehen viedä. Käärii hihat, eikä odottele. Tekee, eikä meinaa.

Päätyönään Kivimäen yritys Hatex Oy puhdistaa ja suojakäsittelee julkisissa tiloissa olevia tekstiilipintoja. Toinen kivijalka on kauppojen pullonpalautusautomaattien puhdistus. Työ tehdään tehokkaasti, ja markkinointina on työnäyte.
– Olimme Tukholmassa myymässä palveluamme Grand Hoteliin. Halusin antaa työnäytteen, ja sitä tuli seuraamaan hotellin ylin johtokin. Pääaulan neljännen portaan puhdistuksen jälkeen johto tuumasi, että kiitos, nimet sopimukseen.
Mutta mitä tapahtui ennen kuin Grand Hotelin neljäs porras tuli puhtaaksi?

Täysillä eteenpäin

Vuonna 2005 Harri Kivimäki oli 22-vuotias hämeenkyröläinen nuorimies, perheellinen paperiteollisuuden työntekijä. Näön heikkenemisen vuoksi hän joutui jättämään palkkatyönsä. Mitä siis? Yrittäjäkurssille!
– Vaikka ei minulla minkäänlaista yritysideaa ollut. Kävin kunnan ylläpitämällä kuntosalilla, ja siellä syttyi ajatus: jospa alkaisin pitää ja kehittää sitä? Se sopi kunnalle, mutta ei työllistänyt minua kokopäiväisesti. Aloin myös järjestyksenvalvojaksi. Vuonna 2006 kaverini isä tarjosi tekstiilipintojen puhdistus- ja suojaustöitä ja pian jo ostin kaverilta ensimmäisen pesukoneen osamaksulla.
Harri Kivimäki alkoi kiertää yrityksiä ovelta ovelle ja tarjota palveluitaan. Teki yksin ja teki paljon. Ja aina välillä päällysti teitä Destian palveluksessa, jonne hänet oli rekrytoinut kuntosalilla tavattu asiakas. Tekstiilipintojen lisäksi hän alkoi puhdistaa kauppojen ostoskärryjä ja pullonpalautusautomaatteja.
Sitten yrittäjä alkoi miettiä kohteita, joissa olisi paljon pintoja – etenkin tuoleja – pestäväksi. Vuonna 2009 asiakkaaksi tuli Tampereen Finnkino, sitten Tampere-talo, eduskunta. Olisiko Suomen ulkopuolella puhdistettavaa? Vaikkapa Ruotsissa?
– Ruotsia en osannut juuri sanaakaan, kulttuurin ajattelin olevan samanlainen kuin meillä. Hämeenkyrössä ei ole vientiyritysten verkostoa, jolta kysyä neuvoa, joten kysyin Googlelta, Kivimäki kertoo pilke silmäkulmassa.
– Osallistuin Pirkanmaan ELY-keskuksen kansainvälistymisen kehittämisohjelmaan, ja Ruotsalais-suomalaisen kauppakamarin kautta löysin konsultin ja asiakaskontakteja. Lähdin tekemään, en kokeilemaan enkä puku päällä palavereja pitämään.  Kauppaa alkoi syntyä yllättävän hyvin.
Ja tie vei Grand Hotelin neljännelle portaalle. Harri Kivimäki sanoo kuitenkin, etteivät hotellit ole tähtäimessä, vaan isot elokuvateatterit, Suomen ja Ruotsin lisäksi Norjassa ja ensi vuonna myös Saksassa.
– Kun tekee hyvin hommansa, hommaa riittää. Esimerkiksi erään ruotsalaisen elokuvateatterin penkkien puhdistaminen oli aikaisemmin vienyt kaksi kuukautta. Me teimme sen kahdeksassa yössä.

Voittajan asenne esiin

KasvuForumissa kerrotut yritystarinat – Hatexin lisäksi muun muassa M-Room – saivat Team Finland -verkostossa työ- ja elinkeinoministeriötä edustavan Jaani Heinosen tyytyväiseksi: esimerkillistä yrittäjyyttä ja rohkeutta.
– Juuri näitä Team Finlandin työkalujenkin on edistettävä entistä voimallisemmin. Pitää saada esiin voittajan asenne, joka nyt puuttuu vähän kaikilta osapuolilta. Olemme pienenä maana ketterä toimija, ja jos emme pysty olemaan ketteriä, päädymme olemaan jäykempiä kuin suurvallat, Heinonen arvioi ja peräänkuulutti avoimuutta, verkostojen hyödyntämistä sekä altistumista globaaleille signaaleille.

Teksti ja kuva Annikaisa Knuutila

Kasvuforum harri-kivimaki-oli-mukana-team-tampereen-KasvuCampilla
Hatex Oy:n Harri Kivimäki oli mukana Team Tampereen KasvuCampilla konkarinaan Katsan toimitusjohtaja Timo Salli. – Vaikka olimme aika valmiita, saimme leiriltä kuitenkin paljon sellaista oppia, jota ei itse olisi osannut ajatella. Näki myös, miten muut yrityksiään rakentavat, Kivimäki kertoi KasvuForum-seminaarissa joulukuussa.