Pirkanmaan talous: Positiivinen käänne

− Pirkanmaan taloudessa tämän vuoden kuuden ensimmäisen kuukauden trendi on rohkaiseva, arvioi Tampereen kauppakamarin apulaisjohtaja Markus Sjölund Pirkanmaan talouskatsauksen 2015 julkistustilaisuudessa.

Pirkanmaan talous 2015 -julkaisu kertoo, että maakunnan liikevaihto supistui vuonna 2014 jo toista vuotta peräkkäin, mutta kääntyi nousuun vuoden 2015 ensimmäisellä neljänneksellä ensimmäisen kerran vuoden 2012 jälkeen. Nousu jatkui toisellakin neljänneksellä ja kokonaisuutena vuoden 2015 tammi-kesäkuussa Pirkanmaan liikevaihto on ollut reilun prosentin kasvussa.

Pirkanmaan avoimen sektorin liikevaihto oli vuonna 2014 noin 29,1 miljardia euroa. Teollisuuden osuus siitä oli 34 prosenttia, kaupan alojen 30, palvelujen 19, rakentamisen 8 ja muiden toimialojen 9 prosenttia.

Teknologiateollisuus on ollut liikevaihdoltaan suurin toimiala on vuodesta 2000, mutta nyt tukkukauppa ohittaa sen. Tukkukaupan liikevaihto kasvoi 3,3 prosenttia, mutta vähittäiskaupan toimiala sen sijaan supistui 0,2 prosenttia. Vuoden 2015 ensimmäisellä vuosipuoliskolla tukkukaupan liikevaihto kasvoi enää 0,1 ja vähittäiskaupan supistui 1,8 prosenttia.

Liike-elämän palveluiden kehitys jatkui edelleen myönteisenä vuonna 2014, kun liikevaihto kasvoi 2,6 prosenttia.

Informaatio- ja viestintäalojen liikevaihto kasvoi yhden prosentin verran. Vuonna 2015 tammi-kesäkuussa kasvu kiihtyi 2,9 prosenttiin. Toimialalla erityisen hyvässä kasvussa ovat edelleen ohjelmistoihin liittyvät toiminnot ja tietojenkäsittelypalvelut.

Teknologiateollisuudessa ja
viennissä vaikea vuosi

Pirkanmaan teollisuuden (TOL C) liikevaihto laski viime vuonna 8,5 ja vienti 10,9 prosenttia. Teollisuuden aloista metsäteollisuus on tänä vuonna 3,5 prosenttia kasvuvauhdissa, vaikka koko maan tasolla toimialan liikevaihto supistuu. Liikevaihtoaan kasvatti myös kemikaali-, kumi- ja muovituoteteollisuus.

Teollisuuden liikevaihdon supistumisen suurin syy on teknologiateollisuus, jonka liikevaihto laski vuonna 2014 peräti 18,4 prosenttia ja vienti putosi 22,1 prosenttia. Vuoden 2015 tammi-kesäkuussa vienti kuitenkin kasvoi 5,7 ja liikevaihto 3,1 prosenttia.
− Suurta pudotusta selittävät osittain kaivosteollisuuden äkkijarrutus sekä Nokian tilanne vuonna 2013−14, arvioi Tampereen kauppakamarin toimitusjohtaja Antti Eskelinen.

Pirkanmaan rakennussektorin liikevaihto ei juuri kasvanut eikä laskenut vuonna 2014 ja sama trendi näyttää jatkuvan vuonna 2015.

Pirkanmaan talouskatsauksen julkistavat vuosittain Tampereen kauppakamari, Pirkanmaan liitto ja Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehitysyhtiö Tredea.

Uudenlaista kumppanuutta!

Talouskatsauksen julkistustilaisuudessa kuultiin myös Pirkanmaan innovaatiotoiminnan tilannekuva.
Maakunnassa innovaatiotyöhön käytetään lähes miljardi euroa vuosittain. Paljon hyvää saadaan aikaan, mutta …

− …mutta samaan aikaan suurin huolenaiheemme on viennin 10,9 prosentin pudotus. Jos tutkimukseen ja kehitykseen investoidaan liki miljardi, miten on mahdollista, että vienti kuitenkin putoaa näin rajusti? Teemmekö asioita oikein? kysyi Pirkanmaan liiton innovaatio- ja tulevaisuustyön johtaja Petri Räsänen ja peräänkuulutti paitsi korkeakoulujen ja yliopistojen kunnosta huolen pitämistä, myös uusia tapoja toimia, uudenlaisia kumppanuuksia.

− Tulevaisuus on yksityisen ja julkisen sektorin kumppanuusratkaisuissa. Ne voivat olla käytännössä innovaatioita ostavia investointeja, jossa julkinen ja yksityinen tekevät yhteistyötä ja tuovat omaa rahoitusta. Tai sitten Uuden tehtaan, Mediapoliksen tai Kampusareenan tyyppisiä monialaisen yhteiskehittämisen ympäristöjä.

Ratkaisumalleihin kuuluvat myös uudet kasvurahastot. Niistä esimerkkinä on Pirkanmaalla tänä syksynä aloittanut Luovan teollisuuden pääomarahasto IPR.VC Fund I. Erilaisia toimintatapoja voidaan hakea myös yhteisinvestoinneilla merkittäviin kaupunkikehityshankkeisiin, kuten Tampereen Tesomalla on tehty. Ja isoja kaupunkikehityskohteita tulee johtaa ottamalla samalla huomioon innovaatiotavoite.

− Se voi olla uudenlaisen teollisen toimintaympäristön luomista. Esimerkiksi Kolmenkulman Eco Industrial Parkissa toimijat tekevät oikeita teollisuuslaitoksia, joista saadaan fiksusti toteuttamalla uudenlaisia innovaatiovetureita.

www.pirkanmaantalous.fi

Etusivun kuva

Talouskatsauksen julkistustilaisuuden yrityspaneeliin osallistuneet Oscar Software Oy:n toimitusjohtaja Simo Salminen (vas.), Colossal Order Ltd:n toimitusjohtaja Mariina Hallikainen, Leivon Leipomo Oy:n toimitusjohtaja Harri Jaakkola ja Kesko Oyj:n aluejohtaja Jari Alanen pohtivat muun muassa osaavan työvoiman saantia. Kriittisin tilanne on peliyrityksessä. – Olen huolissani. Yliopistotason koulutus on kunnossa, mutta ammattikorkeakouluista ei saada riittävän osaavia tekijöitä, Hallikainen arvioi. Jari Alanen uskoo T3-hankkeen olevan iso mahdollisuus, kunhan asiaa lähestytään iso kuva mielessä ja ”valtiomiesmäisesti”. Kuva Annikaisa Knuutila