Paikkavaraus IT-pikajunaan?

IT-teknologian kehitysjuna kulkee huimaa vauhtia, uutta tulee kuukausittain ja sitä tulee paljon. Saavatko pk-yritykset kiinni teknologiakehityksen ja entistä nopeampien ja luotettavampien tietoverkkojen tarjoamista mahdollisuuksista?

Tampereen kauppakamarin muutama vuosi sitten tekemä selvitys pk-yritysten informaatioteknologisesta tilasta kertoi, että yrityksissä ei välttämättä ole osaamista hankkia ratkaisuja tai järjestelmistä ei ainakaan kovin nopeasti saada potentiaalisia hyötyjä irti. Käyttöä kangertaa myös kokonaisuuden pirstaleisuus: monesta lähteestä otetut ratkaisut eivät välttämättä toimi yhteen.
– Keskustelu luiskahtaa helposti teknologiaan. Pitäisi kuitenkin malttaa katsoa vähän laveammin ja kartoittaa yrityksen oikea tarve – mikä ei aina ole välttämättä se, mihin ensiksi lähdetään ratkaisua etsimään, sanoo Tampereen Puhelimen kehitysjohtaja Janne Aaltonen.
Tampereen Puhelimella onkin parhaillaan menossa Tekes-kehitysohjelma, jonka ydintavoite on luoda pk-yrityksen tietoinfrastruktuurin kokonaisratkaisutoimintamalli. Tuloksia odotetaan kesään 2015 mennessä.

Avaimet käteen, pilvessä

Aaltosen mukaan teknologian kehitystä hyödyntämällä olisi saavutettavissa ”massiivisia etuja”, varsinkin, kun pk-yrityksistä kaikki eivät vielä käytä sähköpostiakaan.
– Osalla yrityksistä on hyvin kehittyneet ratkaisut, suurimmalla osalla ei ole. Joka tapauksessa teknologia kehittyy niin nopeasti, että lähes kaikissa yrityksissä sen avulla bisnestä voitaisiin parantaa: kustannustaso laskee, kun toiminta tehostuu, tai mahdollistetaan entistä parempaa bisnestä.
Aaltonen sanoo, että yhä enemmän yrityksiä kiinnostavat avaimet käteen -palvelut kuukausimaksulla ja lähipilvestä. Laitteita ei osteta eikä oteta lisenssillä itselle.
– Pilvipalvelut voidaan nykyään tuottaa paikallisesti ja silti tehokkaasti nopeiden tietoverkkojen ansiosta. Pk-yrityksetkin voivat siirtää oman palvelimensa jonkun toisen hallintaan. Pilvipalvelu on joustava vaihtoehto, koska tehoja voidaan lisätä tai vähentää tarpeen mukaan.
Entistä kysytympiä ovat myös integroidut palvelut. Ne suunnitellaan alusta asti toimimaan hyvin yhteen ja tukemaan toisiaan.
– Yhä enemmän huomiota kiinnitetään käytettävyyteen. ICT:n pitää olla miellyttävä käyttää, koska halutaan keskittyä työhön, ei käyttöliittymän toimivuuteen. Tämä lähtee ihan sähköpostijärjestelmästä. Käytettävyyteen liittyy myös se, että järjestelmään on helppo lisätä osia – esimerkiksi luoda tai muokata palveluita tai lisätä käyttäjiä.
Janne-aaltonen-infonaytot-ovat-laitepuolella-kasvava-alue



Infonäytöt ovat Tampereen Puhelimen kehitysjohtajan Janne Aaltosen mukaan tällä hetkellä laitepuolella hyvin kasvava alue. Näyttöjärjestelmät toimivat web-selaimella ja ovat helposti päivitettäviä vaikka älypuhelimella. Käyttömahdollisuuksia on monia, esimerkiksi taloyhtiölle infonäyttö on hyödyllinen asukastauluna, tiedotuskanavana ja vaikka mainospaikkana.



Teksti ja kuva: Annikaisa Knuutila