Money talks,
money walks

– Oikein onnistunut tilaisuus. Verkotuimme monien sijoittajien ja yrittäjien kanssa, sanoo TeamUp Oy:n Kimmo Kivirauma osallistumisesta Technopoliksen järjestämään Money Talks -tapaamiseen Mediapoliksessa.

Money Talksissa uudet yritykset kertovat itsestään sijoittajille − ja sitten money walks, eli keskinäisen kiinnostuksen perusteella yritys ja sijoittaja keskustelevat kahden kesken.
− Olemme aikaisemmin pitchanneet lähinnä ideaamme, nyt olimme ensimmäistä kertaa mukana sijoittajaa etsimässä. Tapasimme kaikkiaan viisi rahoittajan edustajaa. Sovimme useita jatkopalavereita ja saimme erinomaista palautetta niin pitchistä kuin potentiaalistammekin.
Urheilun ja kulttuurin talenteille, heidän faneilleen ja heitä sponsoroiville yrityksille sosiaalista yhteisöä rakentava TeamUp perustettiin vuoden 2012 lopulla. Keväällä 2013 se nimettiin sadan lupaavimman eurooppalaisyrityksen joukkoon Red Herring Euroopan rankkauksessa ja syksyllä tuli palkinto Tuottava Idea -kilpailussa.
Varsinaisesti yrityksen tuote lanseerattiin lokakuussa 2013, ja nyt TeamUp on laajentamassa kansainvälisille markkinoille. TeamUpia on jo esitelty muun muassa Espanjassa esimerkiksi Real Madridin jalkapallojoukkueen strategiselle johdolle, jota kovasti kiinnosti TeamUpin potentiaali sponsoroinnin hyödyntämisessä.
Talentteja yhteisössä on jo 330, yritysjäseniä 50. Työntekijöitä TeamUpissa on 15. Yhteisössä mukana oleminen on talenteille ja faneille ilmaista, yrityksiltä peritään yhteisömaksu.
− Uskomme isoon bisnekseen. Maailmassa käytetään sponsorointiin vuosittain 38 miljardia, Suomessa noin 170 miljoonaa euroa. Summa on pieni siivu yritysten koko markkinoinnista. Tavoitteemme on, että yritykset kymmenkertaistaisivat sponsorointiin käyttämänsä rahat. TeamUpin työkalujen avulla niillä on nyt mahdollista täysin hyödyntää ja mitata sen tulosta, sanoo toimitusjohtaja Donna Kivirauma ja kertoo aktiivisesta yritysjäsenestä, jonka tukeman talentin faneista 90 prosenttia päätyi myös tämän yrityksen faneiksi.
− Nyt aiomme kasvaa, ja siihen tarvitsemme ulkopuolisia rahoittajia. Viime marraskuussa mukaan tuli kolme yksityissijoittajaa, muuten rahoittajiamme ovat olleet muun muassa Pirkanmaan ELY-keskus, Tekes, Keksintösäätiö ja Finnvera. Tarvitsemme pääomaa kansainvälistymiseen, myynnin ja markkinoinnin vahvistamiseen ja tuotekehitykseen, Kimmo Kivirauma sanoo.
TeamUpin lisäksi Money Talks -pitchinsä pitivät Kids Friendly Media, Dimcos, Exaget ja Weecos sekä Protieto, Oppifi ja VoiceApp. Investoijia paikalla oli viitisentoista. Technopoliksen lisäksi yrittäjien ja sijoittajien kohtaamisia Tampereella järjestävät muun muassa Start up Tampere -ohjelma ja FIBAN.
− Kyselymme mukaan viime vuonna 11 enkelisijoittajaa teki Tampereen seudulla 22 investointia. Investoinnin suuruus oli keskimäärin 50 000 euroa. Kaikki eivät edes vastanneet kyselyymme. Pirkanmaalla on nyt 44 FIBANin jäsentä, tämän vuoden lopussa uskon heitä olevan kuutisenkymmentä, arvioi FIBANia Money Talksissa edustanut Jussi Heinilä.

Donna-ja-Kimmo Kivirauman-TeamUp-heratti-kiinnostusta-Money-talks-tilaisuudessa

Donna ja Kimmo Kivirauman TeamUp herätti kiinnostusta Money Talks -tilaisuudessa.

Teksti ja kuva Annikaisa Knuutila