Lempäälä kasvaa ja luottaa luontaiseen charmiinsa

Pirkanmaan kunnista Lempäälän suhteellinen kasvuvauhti oli vuonna 2014 kovinta. Uusia kuntalaisia muutti lähes 300 ja uusia yrityksiä aloitti noin 100.

− Yritystonttimme kiinnostavat. Jo solmittujen sopimusten mukaan tänä vuonna alkaa tai on jo alkanut kymmenkunta toimitilahanketta. Viime vuonna yritystontteja myytiin, vuokrattiin tai varattiin kahdeksalle yritykselle yhteensä noin seitsemän hehtaaria, Lempäälän Kehitys Oy:n toimitusjohtaja Kari Löytty kertoo.
Kasvua ruokkii sijainti Helsinki−Tampere-moottoritien varressa Tampereen eteläpuolella. Se on luontaista vetovoimaa, jolla kunnan väestö on 30 vuodessa lähes kaksinkertaistunut.
Kasvun kääntöpuoli on juuri nyt kireä talous. Lempäälän viime vuoden tilinpäätös on kunnanjohtaja Olli Viitasaaren mukaan heikko, kunnan tulos oli 4,5 miljoonaa miinuksella.
− Kasvu on myönteistä, mutta tuo kunnalle myös isot investointi- ja palvelupaineet. Pitkälti muuttajat ovat lapsiperheitä, ja siksi paine kohdistuu erityisesti päivähoito- ja kouluinvestointeihin. Niillä halutaan turvata kilpailukykyiset palvelut.
Kunnan velkaantuminen on Viitasaaren mukaan kohtuullista – noin 3000 euroa per kuntalainen − mutta velan kasvunopeus huolestuttaa. Lempäälä onkin aloittamassa saneerausohjelman, jolla haetaan säästöjä ja toimintatehoa. Irtisanomisia ja lomautuksia ei aiota käyttää, sillä ainakin toistuvina niillä tehdään kunnanjohtajan mielestä hallaa työteholle. Nämä konstit kokeiltiin muutama vuosi sitten.

Kunnon keskusta tarvitaan

Lempäälän kasvun maamerkkeinä moottoritien varressa ovat kauppakeskus Ideapark ja yrityspuisto RealPark. Ideaparkin tullessa kuntaa peloteltiin keskustan näivettymisellä. Olli Viitasaaren mukaan ydinkeskustan asukasmäärä ja palvelutaso olivat valmiiksi liian pienet. Sen olivat saaneet aikaan Tampereen läheisyys sekä nauhamainen taajamarakenne.
Nyt suunniteltuna on mittava keskustan kehittämisohjelma, joka toteutuessaan tuo kuntakeskustaan työpaikkoja, asuntoja ja kauppoja. Sen ensimmäiset asemakaavat ovat tekeillä.
− Hyvällä kunnalla on hyvä keskusta. Maakuntakaava ja Tampereen seudun rakennesuunnitelma lähtevät siitä, että kasvun painopiste on etelän suunnassa, ja se on meille iso mahdollisuus, Viitasaari sanoo.
Isoille kaloille ja kiireisille valmista
Lempäälän Marjamäkeen Ideaparkin kupeeseen on nopeaan tahtiin noussut RealParkin yritysalue. Viime vuonna alueen rakennuttaja UM Yhtiöt Oy teki valmiiksi 13 hehtaaria yritystontti-infraa.
Alueen ykkösvaiheesta tuli pääosin järeän luokan konekaupan keskittymä, jossa on nyt puolenkymmentä toimijaa, veturina maanrakennuskoneisiin erikoistunut RealMachinery Oy. RealParkin kakkosvaiheessa keskitytään tekniseen kauppaan, ja neuvotteluja yritysten kanssa käydään parhaillaan.
RealParkin vierestä Marjamäen alueen kautta kulkevat valtakunnalliset datalinja, voimalinja ja maakaasuputki. Niiden mahdollinen hyödyntäminen yhdessä on synnyttänyt hankkeen, jossa selvitetään CHP-voimalaitoksen ja datakeskuskeskittymän saamista alueelle.
Parhaillaan Lempäälä esirakentaa Helsingintien varressa lähellä moottoritien liittymää noin 20 hehtaarin aluetta logistiikan ja teollisuuden tarpeisiin. Kolme hehtaaria on jo varattu piakkoin rakennettavalle logistiikkaterminaalille.
− Aaika on yleensä kriittinen tekijä isojen yritysten päättäessään sijoittumisestaan. Silloin valitaan valmis ja aikataulultaan varma vaihtoehto, jossa ei tarvita esimerkiksi raskaita maanrakennustöitä ympäristölupaprosesseineen, Kari Löytty kertoo.

Teksti ja kuvat Aila Välikoski

Lempäälä

Nelio lila Asukkaita 22 300, yrityksiä 1560, tärkeimmät elinkeinot tukku- ja vähittäiskauppa, rakentaminen, teollisuus sekä terveys- ja sosiaalipalvelut.

Visio 2020

Nelio lila Lempäälä − luovaa, joustavaa palvelua ja monenlaisia mahdollisuuksia tarjoava ihmisen kokoinen kunta.

Lempäälä-Gestranius-Kivimäki-Löytty

Elinkeinoyhtiö Lempäälän Kehitys Oy:n tuoreessa palvelukuvatutkimuksessa yrittäjät antoivat yhtiön palvelulle hyvän arvosanan, keskiarvo oli 8,1 asteikolla 1−10, elinkeinojohtaja Kari Löytty (oik.) kertoo Vaihmalanhovin yrittäjälle Seija Kivimäelle ja Ideaparkin toimitusjohtajalle Olli Gestraniukselle.