Kauppakaupungista elämyskaupungiksi – shoppailusta sporttiin

Ideapark lanseerattiin vuonna 2006 liikekaupungiksi, ja nimitys on tullut lunastetuksi: liikettä riittää.

 Ideapark-aukio-Visa-Vainiola-sniemi-netti

– Liikemixin rakentaminen kauppakeskukseen on taiteilua, jotta uusi liike lisää vetovoimaa, ei syö sitä muilta. Ideaparkissa tapahtumien, matkailun vetonaulojen ja urheilumaailman ansiosta asiakasvirrat ovat kasvaneet, samoin on käynyt myynnille, kertoo kauppakeskusjohtaja Visa Vainiola.


Kauppakeskus on laajentunut liikunnan ja erilaisten tapahtumien elämyskeskukseksi, joka yhä vahvemmin tähtää matkailukohteena Suomen kärkikastiin. Uutta on myös 1,5 hehtaarin kokoinen ja kesäkuussa avattava Pohjoismaiden suurin autokauppa.
Kaupan alalla pitkän uran tehnyt kauppakeskusjohtaja Visa Vainiola sanoo, että kauppakeskusten on muututtava, jo verkkokaupan kasvupaine vaatii sitä.

– Kaupat eivät enää riitä, on keksittävä muuta: palveluja, elämyksellisyyttä, tapahtumia. Ideapark on poikkeuksellinen kauppakeskus, jossa voi tehdä poikkeuksellisia asioita.

Yksi Ideaparkin tärkeimmistä kohderyhmistä on lapsiperheet, ja johtoajatus se, että kaikille perheenjäsenille löytyisi keskuksesta tekemistä.

– Toinen kohderyhmä – lapsiperheiden kanssa päällekkäinenkin – on kotimaan matkailijat, tärkeitä ovat myös tapahtumakävijät, kolmostietä ohiajavat sekä terveydestä, hyvinvoinnista ja liikunnasta kiinnostuneet. Muotia tarjotaan edelleen, ja vaikka sen osuus väheneekin, pyrimme tuomaan Ideaparkiin toimijoita, joita ei Pirkanmaalla vielä ole.

Cat walk vaihtui tatamiin

Viime elokuussa avatun liikuntamaailman rakentaminen entisiin cat walkin tiloihin on yksi vastaus muutoksen tuuliin. Ideapark Areenalla voi harrastaa yli 30 lajia salibandystä judoon ja crosstrainingista tanssiin ja sulkapalloon. Tulossa ovat golf-simulaattori ja keilahalli.

– Liikunta-areenalla järjestetään seurojen harjoitusten lisäksi noin 50 tapahtumaa vuodessa. Noin 30 000 asiakasta käyttää urheilutiloja kuukausittain. Urheilupaikat mahdollistavat monen vähän pienemmän lajin SM-tason kisojen pidon täällä.

Liikuntamahdollisuudet tuovat tietenkin asiakasvirtaa, mutta Visa Vainiola huomauttaa, että tärkeää on myös urheilu- ja harrastusmahdollisuuksien tarjoaminen lapsille.

– Lisäksi seurojen harrastajamäärät kasvavat, kun harjoitteluolot ovat hyvät.

Tähtäin talviajan ykkösmatkailukohteeksi

Ideaparkin alla 40 metrin syvyydessä on 90-prosenttisesti rakennettu hiihtoputki, joskin Vainiola vielä aprikoi, löytyisikö sille jokin elämyksellisempi käyttötarkoitus. Viereen on suunnitteilla Lempäälän kunnan kanssa uimahalli-kylpylä-yhdistelmä.

– Uskon, että kylpylä valmistuu kahden vuoden sisällä ja hotelli rakennetaan varmasti kolmen vuoden sisällä.
Särkänniemi Zones avattiin huhtikuussa ja Ikaalisista Ideaparkiin muuttaa Ti-Ti Nallen talo. Visa Vainiola luottaa kauppakeskukseen luotuun ja luotavaan matkailuvetovoimaan.

– Nyt meillä käy seitsemän miljoonaa asiakasta vuodessa, puolet heistä tulee Pirkanmaan ulkopuolelta. Uskon, että kolmen vuoden kuluttua kävijöitä on miljoona enemmän ja heistä 99 prosenttia tulee Pirkanmaan ulkopuolelta.

Ideapark on laajenemassa myös eteläpäätyynsä. Lisäksi hyväksytty kaavamuutos mahdollistaa toisen hypermarketin rakentamisen keskukseen.

Ideaparkin kiinteistöt ja maa-alueen omistaa Kiinteistö Oy Ideapark Ab, joka viisihenkisellä organisaatiollaan pyörittää paitsi keskuksen toimintaa, järjestää yhteistyökumppaniverkostonsa kanssa tapahtumia.

– Olemme nyt hakemassa tiiviimpään yhteistyöhön yhteistyökumppania, joka panostaisi tapahtumien järjestämiseen.

Ideapark

Nelio lila 160 liikettä, niissä 1200 työpaikkaa; autokaupan keskus tuo 120 työpaikkaa lisää
Nelio lila 3500 parkkiruutua
Nelio lila 7 miljoonaa kävijää vuodessa
Nelio lila 100 tapahtumaa vuonna 2018

OHO! Lumiravit maaliskuussa keräsivät 55 000 katsojaa.

Ideapark laajennus-nettiin

Ideaparkin vaihtoautokeskus – autokauppaa, huoltoa, rengashotellia, katsastusta – on 20 miljoonan
euron investointi. Se avataan kesäkuussa. – Marjamäessä RealParkin puollella oleva autokauppakeskittymä
ja Ideaparkin autokauppa tukevat toisiaan, lisäävät vetovoimaa alueelle, kauppakeskusjohtaja Visa Vainiola uskoo.

Teksti ja kuvat Annikaisa Knuutila