Kotikenttäetu – Tampere-Pirkkala on nopea ja helppo!

Tampereen kauppakamarin jäsenet ovat antaneet vahvan valtakirjan ajaa Tampere-Pirkkalan lentoaseman ja lentoyhteyksien kehittämistä. Vuosittain, vuodesta 2006 asti, laadittua Tampereen kauppakamarin Vaikuttamissuunnitelmaa ei ole voinut tehdä ilman jäsenyritysten vaatimusta lentoyhteyksien ja -aseman kehittämistä.

Vuonna 1979 avatun lentoaseman rakentamiselle löytyy monta tärkeää taustavaikuttajaa, mutta neljä tahoa on edelleen keskeisessä asemassa aseman tulevaisuuden kannalta – Finavia, Puolustusvoimat ja Satakunnan lennosto, Pirkkalan kunta sekä Tampereen kaupunki. Näillä kaikilla on keskeinen rooli kehittää lentokenttää edelleen omiin tarpeisiin sekä elinkeinoelämän ja kuluttaja-asiakkaiden palvelemiseksi.

Tampere-Pirkkalan lentoasema on selkeästi monitoimijakenttä, jonka käytössä ja kehittämisessä tulee huomioida monenlaisia eri tarpeita ja tavoitteita.

2000-luvun alun vahva matkustajamäärien kasvu perustui kilpailun avautumiseen kansainvälisessä lentoliikenteessä. Halpalentoyhtiöt ottivat uusilla konsepteillaan ja hinnoitteluillaan markkinaosuuksia perinteisiltä valtio-omisteisilta kansallisilta lentoyhtiöiltä.

Markkinoiden ja kilpailun avautuminen toi lentomatkustamisen kaikkien suomalaisten ulottuville, kun muutamalla kympillä pääsi suoraan Tampere-Pirkkalasta Euroopan isoihin keskuksiin. Taas kerran kuluttajat ja yritykset olivat voittajia kilpailun avautuessa.
Täällä pohjoisen perukoilla, harvaan asutussa Suomessa huomasimme 2010-luvun alkupuolella, että tilanne on muuttumassa radikaalisti ja yhtä nopeasti kuin Ryanair tänne tuli se myös veti reittitarjontansa minimiin. Elinkeinoelämän kannalta halpalentotarjonta ei ole kuoleman kysymys edes sinänsä tärkeän ja kasvavan matkailun osalta.

Kokonaisuuden kannalta tärkein tavoite on reittiliikenteen kasvu ja kehittyminen. Säännöllinen reittiliikenne on tärkein asia niin vientiyritysten, tapahtumien, messujen, kongressien eli alueen talouden ja hyvinvoinnin kannalta. Sisämaan kaupungiksi meillä on poikkeuksellisen hyvä reittitarjonta – Finnairilla Helsinkiin, SAS:lla Tukholmaan ja AirBalticilla Riikaan. Kaikista kolmesta hubista pääsee monipuolisesti ympäri Eurooppaa, Aasiaa tai Pohjois-Amerikkaa.

Lentoliikenteen muutoksessa 2010-luvun alussa alueen toimijat reagoivat, ja AiRRport sekä AiRRhow -hankkeet loivat pohjaa kentän kehittämiseksi nykyiseen muotoon monitoimijalentoasemaksi.

Monipuolinen ja hyvä yhteistyö Finavian ja Ilmavoimien kanssa on vahvistanut ja varmistanut Tampere-Pirkkalan asemaa kasvavana ja kansainvälisenä lentoasemana.

Tampereen seudun kunnat ovat panostaneet kiitettävästi lentoliikenteen kehittämiseksi. Patrian lentokoulutuksen siirtyminen tänne oli osoitus hyvästä alueen edunvalvontatyöstä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Tampereen kaupunki, Pirkkalan kunta sekä Tampereen seutukunnat ovat panostaneet merkittävästi lentokoulutuskeskukseen. Toivomme myös Finavialta investointipäätöstä rullausteihin, koska Tampere-Pirkkala on Suomen toiseksi vilkkain lentoasema nousuilla ja laskuilla mitattuna.

Näiden lisäksi me kaikki kentän käyttäjät niin Pirkanmaalta kuin muualta Länsi-Suomesta ratkaisemme kentän tulevaisuuden ja sen kehittämisen. Kaikille kotikenttä ei sovi, koska tarpeet ovat erilaiset, mutta Tampere-Pirkkalan lentoaseman käytön soisi lisääntyvän, koska se on helppo ja nopea. Jokainen taho voi tarkastella oman organisaation matkustuskäytäntöjä ja pitää Tampere-Pirkkala vaihtoehtona mukana.

Antti Eskelinen

toimitusjohtaja