Vinssi vie pienet ja isot yritykset yhteen

Digitaalinen alusta Vinssi yhdistää pieniä ja suuria, startupeja ja vakiintuneita yrityksiä, kun ne etsivät tai tarjoavat resursseja ja osaamista. Tampereen kauppakamarin, Ilmarisen, sen ideakiihdyttämö Wauhdittamon opiskelijatiimin sekä InvestorEyen uutta palvelukonseptia pilotoidaan kauppakamarin jäsenyritysten kanssa.

Saadaanko Suomi nousuun lisäämällä yritysten välistä yhteistyötä? Siitä otetaan Vinssin avulla selvää.

– Kyllähän yritykset tapaavat toisiaan, mutta yhteydenpito saattaa olla satunnaista. Vinssissä se on helppoa, reaaliaikaista ja jatkuvaa, sanoo yksi opiskelijatiimin jäsen Oskari Färdig Aalto-yliopistosta.

Kollega Antti Niemi lisää, että esimerkiksi startupien on hyvin vaikea myydä osaamistaan.
– Vinssi on kohtaamispaikka ideoille, resursseille ja osaamiselle. Siellä voi etsiä ja tarjota tiimiä tuotekehitysprojektiin tai jotain erityisosaamista, tai etsiä ja tarjota vaikka toimitiloja, laitteita, koneita.

Vinssi on selainpohjainen alusta, johon päivitetään omat tiedot. Algoritmi yhdistää toisilleen sopivat yritykset ja lähettää siitä sähköpostitse tiedon asianosaisille. Siitä edetään tapaamisiin. Alustalle tehtävät päivitykset ja kirjoitukset on kategorisoitu niin, ettei alustaa voi käyttää mainospaikkana.

Parhaan osaamisen näyttämö

Vakiintuneille yrityksille Vinssi tarjoaa erityisosaamista ja uusia ideoita nopeasti käyttöön otettaviksi sen sijaan, että sisäisesti alettaisiin kehittää osaamista ruohojuuritasolta huipulle. Siellä voi myös selailla, millaista osaamista on markkinoilla.

– Pienille ja startup-yrityksille Vinssi on parhaan osaamisen näyttämö. Yritys voi Vinssin avulla saada asiakkaita ja valmiita verkostoja. Nämä kaksi asiaa ovat startupien ongelmien kärkikaksikossa, sanoo Carolina Kansikas opiskelijatiimistä.

Vinssiin pääsee helposti

Vinssi on ilmainen, eikä siihen mukaan lähteminen edellytä kauppakamarin jäsenyyttä tai Ilmarisen asiakkuutta. Alusta toimii suomeksi ja englanniksi osoitteessa www.vinssi.co. Pilottivaihe kestää toukokuun. Osallistuminen pilottiin ei sido mukaan lähtijöitä: jos asiasta ei innostu, Vinssissä ei tarvitse pilotin jälkeen jatkaa.

Liittyminen on nopeaa ja helppoa. Kirjauduttaessa annetaan tietoja yrityksestä, sen jälkeen pääsee luomaan omaa sisältöään: mitä etsii tai/ja tarjoaa.

– Avoin viestintä on tärkeää, ja hienoa olisi, jos yrityksillä olisi rohkeutta luoda hyvää sisältöä. Mitä laadukkaampaa tietoa alustalle antaa, sitä laadukkaampia matcheja saa. Vinssissä toimitaan ja edetään avoimen innovaation periaatteella ja hengessä. Toisaalta jos yhteistyö tapaamisten jälkeen ei etenisikään, verkostoja on kuitenkin jo luotu, muistuttaa Carolina Kansikas.

Kysy lisää!

sari.ruottinen@tampereenkauppakamari.fi

tai  contact@vinssi.co

Vinssi uusi

Vinssi toimii osoitteessa www.vinssi.co

Etusivun kuva: Aalto-yliopiston ja Ilmarisen ideakiihdyttämön opiskelijat Carolina Kansikas, Antti Niemi ja Oskari Färdig toivovat, että yritykset innostuvat Vinssistä. – Se on teknisesti alusta, mutta ennen kaikkea yhteisö, he muistuttivat esitellessään Vinssiä Tampereen kauppakamarin Sähköä liiketoimintaan -tilaisuudessa.

Digitaaliseksi NYT!

Keskon Chief Digital Officer Anni Ronkaisen sanoma Sähköä liiketoimintaan -tilaisuudessa oli yksiselitteinen: yritysten on nykyistä paremmin otettava käyttöön digitaaliset mahdollisuudet.

– Digitalisoituminen ei ole vain teknologiakysymys, vaan myös asenne- ja kulttuurikysymys. Startup-mainen mind-set on supertärkeä. Datan käyttö, ketteryys, yhdessä tekeminen ja ilon kautta!

Vinssi Anni-Ronkainen netti

Keskon CDO Anni Ronkainen.

Teksti ja kuvat Annikaisa Knuutila