Tamperetta markkinoitiin Routes-messuilla

Lentoliikennealan Routes-messuille Skotlannin Aberdeeniin kerääntyi huhtikuun puolivälissä noin tuhat lentoyhtiöiden ja -asemien edustajaa neuvottelemaan lentoyhteyksistä.

 

– Yleinen ilmapiiri vahvisti käsityksiä siitä, että ilmailualan kannattavuus on parhaillaan melkoisessa turbulenssissa, ja erityisesti siitä kärsivät maakuntalentoasemat, kuten Tampere. Toimialan kehityssuunta näkyy nimittäin siinä, että suuret yhtiöt vähentävät syöttöliikenteeseen erikoistunutta pienempää kalustoaan ja keskittyvät liikennöimään pitkiä reittejä suurilla koneilla. Jotta tällaisessa markkinatilanteessa pieni asema voi pärjätä, vaaditaan yhteisiä ponnistuksia koko talousalueelta, arvioi Tampereen delegaatiossa mukana ollut Tampereen kauppakamarin asiamies Harri Ojala ja korostaa, että reitteihin on investoitava, niitä on markkinoitava ja erityisesti käytettävä.

Tampereen aktiivinen delegaatio markkinoi Routesissa Suomen toiseksi suurinta ja Pohjoismaidenkin top kymppiin kuuluvaa kaupunkiseutua kaikille potentiaalisille kumppaneille.

– Saavutimmekin mainiosti näkyvyyttä. On kuitenkin syytä muistaa, että uuden lentoyhteyden rakentaminen on vuosien prosessi. Yksittäinen reitti on lentoyhtiölle aina niin suuri satsaus, että kannattavuuslaskelmia, vaihtoehtoiskustannuksia ja riskianalyysejä tehdään etenkin matalasuhdanteessa todella huolella.

Juuri Routes-messujen aikana Tampere sai huonoja uutisia Ryanairilta, kun yhtiö kertoi lopettavansa lennot Tampere-Pirkkalasta talvikaudeksi 2015–2016.
– Ryanairin liikenne on viime aikoina kasvanut päälentoasemilla. Siksi yhtiöllä on tällä hetkellä kova kalustopula ja siksi se supistaa talvikauden liikenteen usealta lentoasemalta. Liikennöintitauon ajoitus Tampere-Pirkkalan terminaali 2:n uudistamisen yhteyteen on valitettava, mutta ei se muuta sitä tosiasiaa, että uusi terminaali on erittäin toiminnallinen ja tarjoaa hienoja mahdollisuuksia Tampereen lentoasemalle tulevaisuudessa, Ojala huomauttaa.

Entistä parempaa matkaa Tampere-Pirkkalasta

Tampere-Pirkkalan lentoasema on yksi Suomen kansallisen lentoasemayhtiön Finavia Oyj:n verkoston keskeisistä lentoasemista ja Suomen toiseksi vilkkain kenttä kansainvälisissä matkustajamäärissä.
Tänä keväänä terminaali 2 uudistui täysin, ja ykkösterminaalinkin kehittämisen suunnittelu on aloitettu.

– Low cost -periaatteella toimivan terminaali 2:n uudistusinvestointi antaa lentoasemalle erinomaiset valmiudet palvella kansainvälistä lentoliikennettä. Lentoaseman kustannus- ja palvelutaso lentoyhtiöille ovat kilpailukykyisiä. Terminaalissa on entisestään kehitetty matkustaja- ja matkatavaravirtojen sujuvuutta, joten kääntöajat ovat entistäkin nopeammat, kertoo Tampere-Pirkkalan lentoaseman päällikkö Mari Nurminen.
Tampere-Pirkkalassa on H24-toiminta-aika ja -palvelut sekä hyvä kenttä- ja ilmatilakapasiteetti. Kentällä on tilaa laajentuakin, mahdolliset tulevat kasvutarpeet on otettu maankäytössä huomioon. Finavia on sitoutunut kehittämään lentoasemaa kysynnän mukaisesti, ja Mari Nurminen uskoo kentän kysyntäpotentiaaliin.
– Kenttä on keskellä suurta talousaluetta, ja palvelee isoa osaa Etelä- ja Keski-Suomea. Raideyhteyksiä kehitetään matkaketjujen sujuvoittamiseksi, toisaalta pysäköinti asemalla on helppoa ja edullista. Pienehkön kentän etuina ovat nopeus ja sujuvuus – ”viisi minuuttia parkista portille". Lisäksi ihmiset ovat tottuneet sekä liike- että vapaa-ajan matkustamiseen, Nurminen listaa.


Tampere-Pirkkala-uusittu-T2-karuselliaula
Tampere-Pirkkalan low cost -terminaalin täysin uudistetut tilat avattiin huhtikuussa. Viihtyisyyttä ja sujuvuutta on kehitetty monin tavoin, saapuvien matkustajien käytössä on entistä toimivammat matkatavarajärjestelmät sekä paremmat ravintola- ja myymäläpalvelut. Kuva Finavia