Suomen puolesta ja Pirkanmaan hyväksi 80 vuotta

Tampereen Suomalaisen Klubin johtokunnan pitkäaikainen puheenjohtaja ja maakuntaneuvos, tekniikan tohtori h.c. Matti Hokkanen julkaisi 20.10.2009 muistelmateoksen, jonka ajallinen kaari kantaa 1940-luvulta 2000-luvun taitteeseen. Uudenvuodenaattona 2017 pyöreitä 80 vuotta juhlistavan Hokkasen kirjassa on vahva omaelämäkerrallinen ote.

Muistelmateoksen pääpaino on Matti Hokkasen työuran ja lukuisten luottamustehtävien tarkastelussa. Kauppakorkeakouluopinnot antoivat hyvän pohjan tuleviin tehtäviin. Ennen Tampereelle tuloaan Hokkanen oli toimittajana Yleisradiossa ja sen jälkeen mainostoimittajana Mainos Taucherilla. Vuonna 1968 Hokkanen asettui Tampereelle ja varsinaisena elämäntyönään toimi 32 vuotta Tampereen kauppakamarin toimitusjohtajana. Tampereen vuosiin ajoittui myös mukaan meno politiikkaan Kansallisen Kokoomuksen edustajana. Kokoomuslaisena vaikuttajana Hokkanen oli Tampereen kaupunginvaltuustossa 28 vuotta ja kansanedustajana 15 vuoden ajan.

Hokkasen muistelmateoksen kansikuvaVuorineuvos ja taloustieteiden tohtori Kari Neilimo: Hallin Hokan kylästä suomalaisen talouselämän ja politiikan sisäpiireihin

Maakuntaneuvos Hokkasen muistelmateos kuvaa innostavalla ja mielenkiintoisella tavalla suomalaisen yhteiskunnan ja talouselämän muuttumista kuuden vuosikymmenen aikana tarkasteltuna aluksi pienen pojan, sittemmin nuorukaisen ja kauppatietieteiden opiskelijan, toimittajan, mainostoimittajan, Tampereen kauppakamarin toimitusjohtajan, kunnallispoliittisen päätöksentekijän ja maakunnallisen vaikuttajan sekä Kokoomuksen kansanedustajan näkökulmista.

Muistelmateoksen sisältöön tuo rikkautta Hokkasen laaja toiminta talouselämän ja politiikan keskeisissä luottamushallinnon tehtävissä. Yleisradio Oy:n hallintoneuvoston jäsenyys, Tampere-talon hallintoneuvoston varapuheenjohtajuus, Tampereen Teknillisen Korkeakoulun neuvottelukunnan ja tukisäätiön hallituksen jäsenyys sekä Tampereen Messut Oy:n hallituksen puheenjohtajuus ovat olleet niitä luottamushallinnon merkittäviä tehtäviä, joista käsin Hokkanen on voinut olla mukana kehittämässä Suomea ja Pirkanmaata moderniksi länsimaiseksi ja demokraattiseksi hyvinvointiyhteiskunnaksi ja markkinataloudeksi.

Yrittäjäperheen lapsena Hokkanen on saanut elämäänsä synnyinlahjana näkemyksen yrittämisestä hyvinvoinnin luojana ja edistäjänä. Hokkanen on pyrkinyt toiminnallaan edistämään yritystoimintaa ja sen kehittymisen edellytyksiä. Hokkasen elämänuralla radio- ja televisiotoiminta on ollut vahvasti mukana. Tätä kautta nuorelle ekonomille tarjoutui 1960-luvun alkuvuosista lähtien erinomainen mahdollisuus tarkastella suomalaista yhteiskuntaa ja talouselämää laajemmin ja syvällisemmin. Hokkasesta kasvoi Yleisradio Oy:ssä osaava taloustoimittaja.

Pitkä ura elinkeinoelämän edistäjänä

Radio- ja televisiotyön jälkeen Hokkasta odotti lyhyen mainostoimistotyöskentelyn jälkeen Tampereen kauppakamarin toimitusjohtajuus. Tänä yli 30 vuoden ajanjaksona Tampere muuttui perinteisen savupiipputeollisuuden kaupungista moderniksi uuden modernin teknologian ja palveluiden kaupungiksi sekä yhdeksi Suomen kasvukeskuksista. Esimerkiksi Tampereen kauppakamarilehden vuoden 1975 toukokuun numeron kannessa oli Tampere-Pirkkalan lentokentän alue ja kiitotien paikka. Tampereen kauppakamari oli vahvasti lentokenttähankkeen taustalla. Runsaan neljän vuoden kuluttua vietettiin kentän avajaisia. Kekkonen ja hokkanen

Tampereesta tuli myös yhä selvemmin Pirkanmaan hyvinvoinnin veturi. Rakennettiin moottoritie Helsingistä tänne, Tampere sai uuden lentokentän, Tampere-talon ja uuden teknologiakeskuksen. Kaikissa näissä Hokkanen oli mukana vaikuttamassa Suomen ja Pirkanmaan hyvinvointiin. Presidentti Urho Kekkonen vieraili vuonna 1972 valtakunnallisilla asuntomessuilla Kangasalla.

Muistelmateoksesta käyvät ilmi pitkäaikainen jäsenyys Tampereen kaupunginvaltuustossa ja kotikaupungin rakentaminen nykyisen Tampereen näköiseksi. Varsin merkittävää on Hokkasen uralla ollut myös toiminta Pirkanmaan maakuntahallituksen puheenjohtajana. Pirkanmaan liiton voimin kehitettiin Pirkanmaasta menestyvä, moderni suomalainen ja eurooppalainen maakunta. Tätä maakuntaa Hokkanen on ollut innolla kehittämässä.

Sinivalkoiset arvot

Hokkasen monimuotoisen toiminnan taustalla ovat olleet vahvat suomalaiset, sinivalkoiset arvot. Perheen merkitys Hokkasen elämässä on aina ollut suuri. Täältä ovat tulleet hänen yhteiskunnallista toimintaansa ohjaavat arvot ja päämäärät yhdistyneenä käsitykseen kansainvälistymisen merkittävyydestä sekä yhteistyöstä tarpeellisuudesta nykymaailmassa kansojen ja ihmisten kesken.

Tampereen Suomalaisen Klubin johtokunnan puheenjohtajana Matti Hokkanen on vienyt eteenpäin sinivalkoisen suomalaisuuden arvoja yhteiskunnassa sekä korostanut kaikessa toiminnassaan oman maanpuolustustyön tärkeyttä itsenäisyyden keskeisenä perustana nykyisessä kansainvälisessä maailmassa. Tampereen Suomalainen Klubi kiittää maakuntaneuvos Matti Hokkasta mielenkiintoisen muistelmateoksen laatimisesta sekä Tapani Kunttua sen toimittamisesta.

Kooste ja kuvat muistelmateoksen julkistamistilaisuudesta: Markku Rauhalahti
(toim. Tampereen kauppakamarin viestintäpäällikkö Noora Hietanen)