Pirkanmaan kesässä jokaiselle jotakin

Teattereissa musiikkia, komediaa, draamaa. Gallerioissa ja museoissa maailmankuulua taidetta. Ainutlaatuista urheilukulttuuria sekä konsertteja. Kitara-, kukkais- ja teatterikesätapahtumia. Kesästä 2016 on erittäin haastavaa poimia parhaat päältä. Muutamat niistä esittelyssä tässä ja nyt sekä viikon välein Viikon tapahtuma -palstalla. Tampereen kauppakamarilehti toivottaa kaikille antoisaa kesää ja tervemenoa moninaisiin tilaisuuksiin!

Vaikea valita viikon tapahtumia, kun maakunnassa on monta mahdollisuutta kesäseikkailuun niin maalla, vesillä kuin ilmassakin. Leppoisimmaksi lomasesongiksi lehteen seuloutui kuitenkin viisi varmaa vinkkiä ja yksi Suomen suurimmista syntymäpäivistä: Viikinsaari vesibusseineen, elämyksineen ja kesäteattereineen, Mäntän näyttelyt kulinarististen kokemusten kera, nauruhermoja hersyttelevä teatterikomedia keskellä kaupunkia, ainutkertainen ja kansainvälinen jalkapallon juhlaottelu, draamaa kansallismaisemassa kääntyvine katsomoineen sekä paikallisen punk-bändin 40 vuotta kestänyt matka stadion-yhtyeeksi ja yritykseksi.

'Junnu' Vainion lauluhin perustuvaan musiikkinäytelmään Albatrossi ja Heiskanen yhdistyy vesiretki Pyhäjärvellä sekä herkutteluhetket joko laivalla, maissa tai molemmissa (lisätietoja erilaisista vaihtoehdoista). Viikinsaaressa voi samalla käydä esimerkiksi uintiretkellä.

Vuoden 2016 kotimaan matkailuyritys tarjoilee Mäntän museo- ja ravintolakokemukset, joiden luokse voi matkata pikaisemmin linjurilla tai vaikkapa omalla veneellä Näsijärven muihinkin kohteisiin tutustuen. Göstassa esillä palkittua brittitaidetta ja poimintoja "hullujen taiteilijoiden" mallien eläväisestä elämästä. Gustafissa voi perehtyä vanhan ajan kaupankäyntiin ja ammatteihin toiminnallisesti koko perheen voimin. Ravintolatarjonta on monipuolista ja laadukasta (ryhmälounaista juhlamenuihin).

Komediateatterin Reinikainen palauttaa mieliin, muistiin ja koko kehoon yhden suosituimmista kotimaisista tv-sarjoista. Vaikkei olisi koskaan kyseistä ohjelmaa katsonut, katetulla kesäteatterilavalla ammattitaitoisesti näytelty ja kiteytetysti käsikirjoitettu komedia naurattaa ja hauskuuttaa takuuvarmasti. Ennen näytelmää ja sen väliajalla kannattaa tutustua talon tarjoiluhin Kristallisalissa, samppanjabaarissa, komedialoungessa tai sisäpihan paviljongissa.

Ilveksen jalkapallo täyttää 85 vuotta ja järjestää ikimuistoisen ainutkertaisen juhlaottelun Ratinan stadionilla 30. heinäkuuta, kun vieraaksi saapuu Valencia Espanjasta. Samalla jäähyväisottelunsa pelaa Jussi Kujala. Tamperelaisen ja pirkanmaalaisen jalkapalloilun pitkiä perinteitä sekä uutta nousuaaltoa voi juhlistaa ystävien, perheen, yrityksen ja yhteistyökumppaneiden kanssa parhaaksi katsotulla paketilla.

Pyynikin kesäteatterin Taivaan tulet yhdistävät tamperelaisen kansallismaiseman Kemijärvellä kuvattuun suosittuun sarjaan. Kesäteatterikäynnillä voi poiketa Pyynikin näkötornissa kuuluisilla munkkikahveilla, Varalassa saunomassa tai esimerkiksi yöpyä Rosendahlissa.

Valitttavasti loppuunmyydyllä stadionilla elokuun alussa eräs Suomen suosituimmista yhtyeistä viettää 40-vuotisjuhliaan. Eppu Normaalin 40-vuotiskonsertissa nähdään vierailijoina muiden mukana Tampere Filharmonia johtajanaan ylikapellimestari Santtu-Matias Rouvali, yhtyeen basisti 1977-1979 Mikko Saarela ja lukuisiin Eppu Normaali -hitteihin koskettimet soittanut Eero ”Safka” Pekkonen. Kuvaus koko tarinasta ilmestyy Tampereen kauppakamarilehdessä 10.8.

Teksti ja kuva: Noora Hietanen